Sonic the Hedgehog (2006)
PlayStation 3 / Xbox 360
Platform
single player / multi player
Ontwikkeld door Sonic Team
Uitgegeven door Sega
In Sonic the Hedgehog komt de blauwe schim op een planeet terecht die erg op de aarde lijkt en wordt daar vrienden met de knappe prinses van de waterstad Soleanna: Elise. De bemoeizuchtige Dr. Eggman heeft echter zijn eigen plannen met de stad en ontvoert Elise. Om de prinses te redden zul je terecht komen in twee verschillende soorten stages. Zo zijn er gigantische omgevingen met vele side-quests die je kunt onderzoeken in de Town Stages en kun je gebruik maken van waanzinnige snelheid in Action Stages. Nieuw is de toevoeging van voertuigen. In bepaalde stukken zul je de beschikking hebben over een auto waarmee je door de stad kunt rijden.
- nummer 81 in de flop 100
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=4hr5WAA3guY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Vergeleken met andere next gen spellen is het een flop ja, maar als je het speelt zonder aan andere games te denken valt het best wel mee.
Vergelijk maar is met de prijs van dit spelletje
hij is wel moeilijk maar dat maakt het juist spannend
wat een glitch spel, barst van de bugs en glitches. en de camera werkt voor geen meter mee.
En dan die eeuwenlange laadtijden, vergeet die vooral niet!!!
Het is gewoon een best snel in elkaar geprutse sonic om met het succes van de ps3 te kunnen meeproeven, maar voor een paar uur best te pruimen als sonic liefhebber ondanks de bugs en glitches inderdaad! krijgt een krappe voldoende van mij **6-**
Sonic op de Dreamcast was echt een goed spel, ik ga nu aan dit deel op de PS3 beginnen, ben bang dat het tegen gaat vallen.
In die paar minuten tijd heb ik alleen maar fouten zoals idd bugs en popups gezien, en totaal geen plezier in de gameplay.
Je moet hem wat langer spelen,mij lukte het in het begin ook voor geen meter door die kut camera,vooral als je met tails in van die cirkels moet vliegen En vijanden battelen ging ook nogal stroef,maar het went.
Met die zilveren rakker spelen is gaaf
nooit kopen deze game
de game geef ik een 3 omdat het toch wel gaaf is
De hele sfeer zoals ze hadden in de megadrive 2D games is hier tenietgedaan door drukke panische camerabewegingen en over hypere muziek.
Bij Sonic 1 en 2 had je nog mooie rustgevende muziek die bij de levels pasten en het spel leuk maakte om te spelen, puur en alleen al door de sfeer.
Dit spel was een grote domper voor mij.
Het is alleen de lonkende romantiek tussen een cartooneske blauwe egel en een humanoïde Final Fantasy achtige prinses die nog een stapje verder lijkt te gaan.
Review weer erg de moeite overigens.
Een leuk spel om eens te bekijken, niet zo zeer om te spelen heb ik het idee.
Een game die zo spectaculair slecht is dat ik het zou aanraden eens te spelen. Als een “zo slecht dat het goed is” videogame heb ik nog nooit zo hard kunnen lachen als bij Sonic 06. In de eerste paar uur lag ik in een deuk om hoe de simpelste dingen grandioos fout kunnen gaan, maar ik vond het verrassend bevredigend om de levels uit te spelen, alsof ik een obstakel overwon om de slechtheid te trotseren, waardoor ik met plezier tot het einde heb doorgespeeld.
Je zou letterlijk een boek kunnen schrijven over alles wat deze game fout doet. Game design studenten zouden het moeten bestuderen zodat ze een grondig beeld krijgen wat niet te doen bij het ontwerpen van een game. Er is niet één fout die de game verpest, maar een grote opstapeling van technische tekortkomingen en verkeerde ontwerp keuzes. De grootste hinder bij Sonic 06 is dat het technisch niet deugt: er zitten veel lange laadschermen in de game (zelfs voor simpele taken zoals het laden van een tekstbalk, of elke keer wanneer je een bonus misse over wilt doen), regelmatig gaat de framerate omlaag, game heeft soms moeite een stuk te laden waardoor je in slow motion speelt, het zit boordevol glitches zodat je regelmatig door muren heengaat of tegen het niets aanbots, de animaties zijn lachwekkend lui en textures herhalen zich vaak etc. De framerate en laadtijden zijn echter geen excuus voor de waardeloze manier hoe de personages besturen: ze zijn te gevoelig waardoor ze alle kanten opvliegen, of niet gevoelig genoeg waardoor een simpele sprong je kan doodmaken. Om nog maar te zwijgen over de camera die moeite heeft met je bijhouden of vast komt te zitten tegen objecten. Hou je niet van een inverted camera of vind je dat de gevoeligheid te laag staat? Pech gehad, geen enkele manier om de opties aan te passen.
Zelfs als ik al deze technische mankementen moet negeren dan is Sonic 06 inhoudelijk een slecht spel, wat zelfs met allerlei patches niet gered had kunnen worden. Op de een of andere reden dachten de makers dat het een goed idee was om Sonic in een “open wereld” te zetten, waarin je regelmatig met allerlei personages moet kletsen, in plaats van de simpele level selectie methode die thuishoort bij Sonic. De open world is op een verschrikkelijk slechte manier gebruikt die vrijwel niets toevoegt aan de platformlevels of het algehele plezier dat je uit de game kunt halen. Het enige wat de open world doet is je forceren eeuwig rondjes te lopen, niet weten wat te doen, totdat je eindelijk de deur hebt gevonden die je naar het platformlevel brengt (het gebrek aan een map die aangeeft waar je bent en naartoe moet vormt hier een extra grote hinder). Het voelt alsof de echte game, de platformlevels, van je word weggehouden totdat je deze moeizame zoektaken in de stad hebt uitgevoerd.
Ik vermoed dat ze voor deze open world kozen voor het narratief: je leert het koninkrijk kennen zodat je misschien een connectie gaat voelen met de wereld, daarom meer motivatie voelt het te gaan redden. Als ik een gok moet doen dan denk ik dat dit Sega’s eerste gedachte was toen ze het op papier zette, met nadruk "op papier". Het verhaal is echter zo hilarisch slecht wegens de oncomfortabele romance tussen Sonic en een menselijke jonkvrouw. De AI’s met wie je kunt praten hebben zulke onzinnige, lachwekkend vreemde dingen te zeggen dat je zeker geen band met de wereld gaat voelen.
Zelfs als je weet waar de poort naar de volgende platformwereld is dan word je altijd tegengehouden door bewakers, totdat je een speciale taak hebt uitgevoerd of met een specifiek personage hebt gesproken die ergens in de wereld verstopt zit. Zelfs wanneer de prinses ontvoerd is en de enige manier haar te redden is om naar het platformlevels te gaan beschouwen haar bewakers het, op de een of andere manier, als een slimme zet om niets te doen en de toegang te blokkeren voor iedereen die haar probeert te redden. Het is niet dat de poort zwaar bewaakt is door een dikke deur: er staat maar één bewaker voor waar je makkelijk langs kan lopen, maar onzichtbare muren houden je tegen. Het zijn dit soort lachwekkend onlogische aspecten die van Sonic 06 een onbedoelde komedie maken.
Sonic staat bekend om zijn platforming. Hoe houd dit stand? Nou, als ik de game een cijfer moet geven vanuit een kritisch oogpunt dan zijn de platformlevels de enige stukken waar ik één puntje voor zou kunnen geven. Deze levels komen het dichtste bij hoe Sonic hoort te zijn. Een aardig deel van de levels heb je echter geen controle omdat Sonic uit zichzelf over allerlei versnellingen rent, en waanneer je wel controle over hebt word merendeels tegengehouden door de vele glitches, slechte besturing en de levenloze vormgeving van de werelden. De enkele momenten dat ik serieus plezier had waren in de platformlevels waarin ik het meeste controle had, zonder al teveel last te hebben van technische mankementen.
Ondanks dat ik het een vermakelijk slecht spel vond haakte zelfs ik af op het hoge repetitieve gehalte en de grote hoeveelheid laadtijden. De makers dachten dat vechten één van Sonic zijn sterkste kanten was ipv platforming. Als resultaat word je vaak in ruimtes vastgezet waarin je niet weg kan totdat je alle robots hebt dood gebutton-mashed. Dit is al helemaal een hel met de storymode van Silver die telekenisis gebruikt ipv dash aanvalen, waardoor gevechten aanzienlijk langer duren dan met Sonic of Shadow. De game heeft rond de 6 platformlevels in totaal die je keer op keer op keer op keer moet overdoen, verspreid over verschillende story modes. Sonic 06 is daardoor een verrassend lang spel. Ik was zeker tussen de 15 en 20 uur zoet in totaal.
Ik ben erg blij dat Sonic heeft geleerd van zijn fouten en we later Sonic Colors, Generations en Mania hebben gekregen (helaas ook Boom en Forces, maar het is hit and miss). Kun je nagaan dat dit geen side game was, maar het was bedoeld als de grote next gen vervolg van Sonic. Dit is alsof Super Mario Odyssey of Legend of Zelda: Breath of the Wild glitchy prutspellen zouden zijn. Ik kon er in ieder geval goed om lachen en heb er met plezier door gespeeld, al was het niet voor de redenen die de makers bedoeld hadden.
Kritisch oogpunt: 1*
Plezier: 3,5*