The World Next Door (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Rose City
Uitgegeven door VIZ

In deze actie-avonturengame speel je Jun, een rebels tienermeisje dat vastzit in een parallelle wereld vol magische creaturen. Om er weer weg te geraken moet ze de sleutels van de vier heiligdommen bemachtigen, voordat de terugweg zich sluit en het voor altijd te laat is.

Tot nog toe een erg vermakelijke en charmante game die het midden houd tussen een Adventure game / Visual Novel en een Match 3 game (ala Puzzel Quest).

Je beland als bezoekster in een magische wereld voor 1 dag voor een jaarlijks festival, echter sluit de toegang zich voordat je terug erdoor kan. Met je teamgenoten ga je hierna op zoek naar een oplossing hiervoor. Dit speelt zich in een visueel leuke, kleurrijke wereld af in 2D (retro jrpg top down / side), de gesprekken en je reacties in tradionele Visual Novel stijl.

Wat ik echter leuk vond is dat de Match 3 gevechten 'live' gebeuren. Eg. Je loopt met je figuurtje over het bord de tiles te swappen en combinaties te maken terwijl 1 tot 2 vijanden je hier ook aanvallen. Eenmaal 3 of meer samen kan je vervolgens de spreuk activeren of wachten tot je meerdere langs elkaar hebt voor extra bonus op alles. Ook activeer je zo de kracht van de metgezel die je hebt meegenomen. Hectisch op het begin, maar leuk eenmaal dat je het onder de knie hebt.

Ben wel pas een uurtje bezig (moet ook niet heel lang duren trouwens) maar is zeker vermakelijk om in een sale te halen. (zoals ik dus gedaan heb in de wintersale voor 2.50.

Uitgespeeld met ongeveer een 4-5 uur op de teller (Switch laat het momenteel niet zien aangezien ik nog in de eerste 10 dagen na eerste speelbeurt zit). En blijf erbij - het is een prettige, kleurrijke ervaring die mooi het midden houd tussen de Visual Novel ervaring en het Match3 gebeuren. Leuk is dat het ook een tweede speelbeurt waard is aangezien je niet alleen licht andere interacties hebt met welke personages je mee in de dungeons neemt (allemaal ook diverse skills - die je overigens ook dient te assignen in het optie menu) - maar ook enkele keuzes in de Visual Novel leiden tot een licht ander einde heb ik de indruk (of althans - er zijn er denkelijk zeker twee waar je tussen moet kiezen net voor de laatste run). Verder is er ook een Versus Mode die je vrij speelt maar die heb ik nog niet kunnen spelen. In ieder geval zeker wel een aardig tussendoortje vond ik, en aangezien het maar enkele uren duurt wordt het ook nooit vervelend of saai. In een sale zeker mooi meegenomen. 3.5.