Atelier Ryza (2019)

Alternatieve titels: Ryza no Atelier: Tokoyami no Joou to Himitsu no Kakurega | Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Gust
Uitgegeven door Koei Tecmo

Atelier Ryza vertelt het coming of age-verhaal van Ryzalin Staud, een koppig meisje dat niet tevreden is met haar rustige, alledaagse leventje. Op zoek naar opwinding, weet ze haar vrienden te overtuigen op onderzoek uit te gaan, buiten het dorp. Als ze zo in aanraking komen met een uniek alchemistisch voorwerp, verandert hun leventje drastisch.

Vandaag een uurtje ingestoken (Switch), en meteen mijn eerste kennismaking met de Atelier series in zijn geheel. En verdraaid - het is toch wel een heel erg aangenaam en mooi spel. Grafisch heel knap en kleurrijk, met weelderige, gedetailleerde omgevingen, sympathieke karaktertjes, een bijzonder mooie soundtrack en in tegenstelling tot een hoop andere JRPG's een (tot nog toe) heel gezapig tempo. Het smaakt in ieder geval wel naar meer. Hoewel ik geen idee heb of ik meteen verder speel (zit een beetje te tobben over waar ik momenteel het meeste zin in heb) is het wel een spel dat me bijzonder ligt en waar ik me ook de andere delen (ook uit de andere Atelier reeksen) vroeg of laat zie aanschaffen.

Ben ik uiteindelijk toch nog ervoor gevallen...(zoals ergens geschreven...heb de reeks al jaren (PS3 era) uit mijn ooghoek gevolgd maar steeds vermeden wegens - bizar veel delen en al een grote backlog)...