Tales of Arise (2021)

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Xbox Series X/S / PlayStation 5

Ontwikkeld door Bandai Namco
Uitgegeven door Bandai Namco

Het verhaal in Tales of Arise speelt zich af in een zonnestelsel met twee naburige planeten – Dahna en Rena. De inwoners van Dahna hebben altijd met eerbied naar Rena gekeken – een planeet welke duidelijk zichtbaar aan de hemel staat, en wordt beschouwd als een wereld voor de rechtschapene en uitverkoren. Legendes over de planeet Rena zijn van generatie op generatie overgebracht. Maar de realiteit schets een heel ander beeld. Al geruim 300 jaar houden de inwoners van Rena hun naburige planeet in een wurggreep, door deze te ontdoen van alle kostbare grondstoffen en de mensen hun vrijheid te ontnemen. Volg twee mensen, ieder geboren op één van deze werelden, en ieder verlangend naar een betere toekomst.

Weinig animo bij deze, toch wel grote JRPG release van het moment.
Ik ben deze vanavond beginnen spelen en tot nu toe valt het best mee. Het wordt eerst mijn tweede Tales of game dat ik speel, na het fantastische Tales of Hearts R.

Staat bij mij op de wishlist. Tales of Vesperia is een van de weinig enig games die ik twee keer heb gekocht. eerst xbox daarna op de switch. Ik had gehoopt dat deze ook een release op de switch zou krijgen.

Grovonion schreef:
Weinig animo bij deze, toch wel grote JRPG release van het moment.

De animo is er wel maar eh...ik heb er nog 6 of zo in de kast staan dus dit wordt eerder weer een budget titel. Ik heb enkel Vesperia en Phantasia gespeeld, die wel prima waren en imo is dit naast YS ook wellicht de topreeks op JRPG gebied.

Er ligt nog zoveel op de plank inderdaad.. ben op dit moment nog verwikkeld in Mass Effect Trilogy en on the fly (handheld) speel ik Fire Emblem. Daarna Yukuza en Wasteland 3 en tussendoor Cyberpunk. Dus als Tales in de aanbieding is koop ik hem en dan komt deze zeker nog wel een keer aan de beurt. (tenzij ik de PS5 tegen die tijd kan bemachtigen

In de tussentijd een 15-tal uurtjes hierin gestoken en het is een beetje een mixed bag. Er zit alles in wat je van een JRPG zou verwachten, maar behalve mooie graphics is er eigenlijk niks dat niet ook al bij de PS3 Tales of games beschikbaar was.

Het verhaal heeft wel wat mysteries, begint echter spijtig genoeg met de enorm uitgekauwde geheugen-verlies trope. Maar de wereld heeft wel mooie locaties te bieden en een lore die langzaam wordt opgebouwd. Karakters zijn sympatiek, maar hun gesprekken neigen nogal snel naar de typische interne strijd die een held nu eenmaal moet hebben, en de weg naar het vinden van je eigen lotbestemming. Al 100 keer gezien.

Waarom ik het dan toch nog speel en zelfs graag opzet: het heeft alles een sympathieke uitstraling, battles zijn vlot en bieden een sper-vuur van opties en het gevoel dat je best wel wat invloed hebt en in een flow kan terecht komen. Er zijn ook veel comfort-opties ingebouwd, makkelijk saven, veel checkpoints waar je je HP en CP kunt opladen, makkelijk fast-travel etc. en het verhaal boeit genoeg om te willen weten hoe het verder verloopt. TBC...

30 uur ver en ongeveer halverwege... typisch spelverloop bij mij en een (J)RPG, ik kan het namelijk niet laten zo veel mogelijk te doen. Alles jatten wat maar los is en elke zeugle afslachten die op mijn weg komt. En dat de weg vaak een cirkel is spreekt vanzelf. Maar het is plezant, op naar de volgende 30 uren!

Zo snel heb ik volgens mij nog nooit een (J)RPG van meer dan 60 uur uitgespeeld. Ik probeer nog een review te schrijven in de komende dagen. Maar als je ook maar enige affiniteit met JRPG's hebt is dit een aanrader!

avatar van Oude Observator
Grovonion schreef:
Maar als je ook maar enige affiniteit met JRPG's hebt is dit een aanrader!

Staat genoteerd!