Tales of Arise (2021)

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Xbox Series X/S / PlayStation 5

Ontwikkeld door Bandai Namco
Uitgegeven door Bandai Namco

Het verhaal in Tales of Arise speelt zich af in een zonnestelsel met twee naburige planeten – Dahna en Rena. De inwoners van Dahna hebben altijd met eerbied naar Rena gekeken – een planeet welke duidelijk zichtbaar aan de hemel staat, en wordt beschouwd als een wereld voor de rechtschapene en uitverkoren. Legendes over de planeet Rena zijn van generatie op generatie overgebracht. Maar de realiteit schets een heel ander beeld. Al geruim 300 jaar houden de inwoners van Rena hun naburige planeet in een wurggreep, door deze te ontdoen van alle kostbare grondstoffen en de mensen hun vrijheid te ontnemen. Volg twee mensen, ieder geboren op één van deze werelden, en ieder verlangend naar een betere toekomst.

Weinig animo bij deze, toch wel grote JRPG release van het moment.
Ik ben deze vanavond beginnen spelen en tot nu toe valt het best mee. Het wordt eerst mijn tweede Tales of game dat ik speel, na het fantastische Tales of Hearts R.

Staat bij mij op de wishlist. Tales of Vesperia is een van de weinig enig games die ik twee keer heb gekocht. eerst xbox daarna op de switch. Ik had gehoopt dat deze ook een release op de switch zou krijgen.

Grovonion schreef:
Weinig animo bij deze, toch wel grote JRPG release van het moment.

De animo is er wel maar eh...ik heb er nog 6 of zo in de kast staan dus dit wordt eerder weer een budget titel. Ik heb enkel Vesperia en Phantasia gespeeld, die wel prima waren en imo is dit naast YS ook wellicht de topreeks op JRPG gebied.

Er ligt nog zoveel op de plank inderdaad.. ben op dit moment nog verwikkeld in Mass Effect Trilogy en on the fly (handheld) speel ik Fire Emblem. Daarna Yukuza en Wasteland 3 en tussendoor Cyberpunk. Dus als Tales in de aanbieding is koop ik hem en dan komt deze zeker nog wel een keer aan de beurt. (tenzij ik de PS5 tegen die tijd kan bemachtigen

In de tussentijd een 15-tal uurtjes hierin gestoken en het is een beetje een mixed bag. Er zit alles in wat je van een JRPG zou verwachten, maar behalve mooie graphics is er eigenlijk niks dat niet ook al bij de PS3 Tales of games beschikbaar was.

Het verhaal heeft wel wat mysteries, begint echter spijtig genoeg met de enorm uitgekauwde geheugen-verlies trope. Maar de wereld heeft wel mooie locaties te bieden en een lore die langzaam wordt opgebouwd. Karakters zijn sympatiek, maar hun gesprekken neigen nogal snel naar de typische interne strijd die een held nu eenmaal moet hebben, en de weg naar het vinden van je eigen lotbestemming. Al 100 keer gezien.

Waarom ik het dan toch nog speel en zelfs graag opzet: het heeft alles een sympathieke uitstraling, battles zijn vlot en bieden een sper-vuur van opties en het gevoel dat je best wel wat invloed hebt en in een flow kan terecht komen. Er zijn ook veel comfort-opties ingebouwd, makkelijk saven, veel checkpoints waar je je HP en CP kunt opladen, makkelijk fast-travel etc. en het verhaal boeit genoeg om te willen weten hoe het verder verloopt. TBC...

30 uur ver en ongeveer halverwege... typisch spelverloop bij mij en een (J)RPG, ik kan het namelijk niet laten zo veel mogelijk te doen. Alles jatten wat maar los is en elke zeugle afslachten die op mijn weg komt. En dat de weg vaak een cirkel is spreekt vanzelf. Maar het is plezant, op naar de volgende 30 uren!

Zo snel heb ik volgens mij nog nooit een (J)RPG van meer dan 60 uur uitgespeeld. Ik probeer nog een review te schrijven in de komende dagen. Maar als je ook maar enige affiniteit met JRPG's hebt is dit een aanrader!

Oude Observator
Grovonion schreef:
Maar als je ook maar enige affiniteit met JRPG's hebt is dit een aanrader!

Staat genoteerd!

Mega fan-service van Bandai-Namco. Er is een gratis pdf-file te downloaden met alle recepten uit het spel. Welke gerechten ze koken is een belangrijk gespreksthema tussen de karakters en bij elke rust-pauze is er iemand die je iets kunt laten maken in het spel. En het zijn precies die recepten die in het downloadbaar kookboek beschreven staan. Echt cool en mega-immersive

avatar van FlorisV
Heb deze nu voor de PC gekocht bij Instant Gaming. Ik heb nog mijn reserves omdat ik Tales of Berseria ook niet veel gespeeld heb maar ik heb wel het idee dat deze alles net wat mooier en beter doet. Uiteindelijk valt het of staat het met een gaming loop die verslavend genoeg is, na een uurtje spelen weet ik het nog niet. Het verhaal is nu ook pas net op gang en de controller sloeg al een paar keer op stand by door de cutscenes.

avatar van JacoBaco
geplaatst:
Mijn eerste 'Tales of' game en het was een erg fijn avontuur. Zelfs zo leuk dat ik ook de Platinum trophy heb meegepakt. En het viel best mee hoeveel moeite je er voor moet doen. Geen triljoenen collectibles. En op de Playstation heeft 10% de Platinum en dat is een hoog percentage.

Wat ik minder leuk vind zijn de talloze cutscenes. En vrij regelmatig wist ik niet precies wie in mijn team nou welke aanval deed en soms was het ook niet helemaal duidelijk of de vijand iets deed of één van je teamgenoten.

Het vechten kan best overweldigend en chaotisch zijn, maar het werkt wel voor mij. En ik weet niet precies waarom, maar ik was erg onder de indruk van de graphics. Wellicht vanwege mijn nieuwe HDMI 2.1 kabel en omdat The Outer Worlds inmiddels ietsje gedateerd overkomt. Dit was namelijk de game die ik vooraf speelde

Sick ouwe.

JacoBaco schreef:

Ik denk echt niet dat dit aan je HDMI kabel ligt. Het zijn gewoon grafisch twee heel verschillende titels. Outer Worlds ziet er best degelijk uit maar is op zich toch wel gebouwd / gebaseerd op de de nu wat verouderde graphic engine van Fallout en Elder Scrolls. (of Starfield - die ik grafisch ook 'best degelijk' vind, maar niet om over te gaan juichen). De 'Tales of...' reeks daarentegen is mijlenver hiervan verwijderd met de typische JRPG look en design en verbeterd zich ook steeds merkelijk met ieder spel. Qua look en kleurgebruik vind ik het ook een van de mooiere reeksen (buiten de hele Atelier reeks). Kom je van het ene spel naar het andere kan ik me voorstellen dat het heel verfrissend overkomt idd.