
Doom Eternal (2020)
PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch / Google Stadia / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Shooter
single player / multi player / online
Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda en Limited Run
De Aarde is opnieuw ten prooi gevallen aan een demonische invasie. Als DOOM Slayer is het aan jou om dit helse gespuis een kopje kleiner te maken. Je krijgt hiervoor de beschikking over de laatste technologische snufjes – zoals een geavanceerd combat-suit inclusief vlammenwerper en zwaard. Andere wapens zoals de Super Shotgun zijn voorzien van een upgrade. Zo functioneert de Meat Hook -upgrade als een grijphaak welke je in de richting van de betreffende demoon slingert.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=_oVwrpfo_QA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ja morgen of maandag even bellen, moeten ze maar een code doormailen ofzo.
Doom 64 nog nooit gespeeld en daar keek ik sowieso wel naar uit. Ik ben dol op die classic Doom games.
Ik heb dit ooit meegemaakt in 2011 met Call of Duty. Als je een pre-order had geplaatst voor Mw3 kreeg je CoD Classic gratis erbij in de vorm van een code. Code had ik dus niet ontvangen dus had ik eerst Bol.com gemaild want daar kwam die vandaan, die stuurde mij door naar Activision want de codes waren op? Heel frappant maar oké. Heel wat heen en weer gemaild en eindstand kreeg ik de code dus via de mail. Kostte me meer moeite dan ik dus had gewild maar ja kwam eindstand wel goed.
Ik ben eerlijk, dit is zo'n ADHD shooter, daar ben ik niet goed genoeg meer in, denk niet dat ik het ga spelen.
Nou idem ditto voor het eerste stuk...ik ben er NIET GOED IN - maar maakt niet, er is niemand die kijkt dus ik kan zo slecht zijn als ik maar wil

Ook al zal dat dus eerder in potjes van een half uur zijn dan uren aan een stuk. Kopen doe ik hem vroeg of laat wel, want ik vind het toch net weer wat te veel genieten. En misschien schiet mijn bijzondere roestige hand-oog coordinatie weer eens een beetje in actie. (heb gisteren de vorige weer eens geinstalleerd alleen nog niet gespeeld).
Kwestie van ik raak gelukkig niet gefrustreerd, of toch niet heel snel, ook al ben ik bijzonder slecht in iets. Soms is het weer net een uitdaging. Maar ik begrijp het wel - dezelfde reden dat hopen van mijn vrienden geen fighters spelen (en ook daar ben ik extreem matig in - speel ik online zie je me letterlijk 9/10 keer verliezen).
Maar het ziet er gewoon weer zo geweldig uit dat ik dus echt wel zin heb om hem te spelen. En hier ook niet onbelangrijk als metalfan (waar op het moment veel geld naartoegaat aangezien zowat iedereen zijn album tegelijk uitbrengt) - de toch wel weer ongemeen goeie soundtrack. Die deed ook bij de vorige game al heel voor mij. En hoe meer ik van gameplay zie hoe beter het tot zijn recht komt, en dat is vanwege embargo (de reviews) enkel maar het begin van het spel.
Dus mwa...ja...ik ben hier lichtelijk enthousiast over, maar ik ga niet herhalen wat op er op het gebied van games prio heeft voor mij. (tenslotte is 50/60 euro alweer ongeveer 1/6de van 'dat ding').

Op mijn PC draait ‘ie niet lekker, wat voor enige teleurstelling zorgde. Ik was om die reden ook niet zo heel enthousiast. Maar op mijn laptop doet ‘ie het uitstekend.
DOOM is uiteindelijk knallen, knallen, knallen. Vandaar dat al die (nieuwe) upgrademogelijkheden wat overweldigend zijn en niet echt mijn interesse wekken. Het haalt de flow er ook uit.
Wat de flow ook wat remt, is de hoeveelheid munitie. Daar wordt namelijk flink op bezuinigd. Met name in het eerste level stond ik regelmatig met lege wapens voor een groepje demonen. Daar moet ik wat meer handigheid in krijgen. Moet lukken, aangezien zelfs mijn 9-jarige dochter op dit moment steeds beter in de game aan het worden is.
Ik heb hier echt nog maar een uurtje mee gespeeld, maar ik vermoed dat DOOM: Eternal (fantastische naam overigens, vinden jullie niet?) heel goed is, maar dat mijn voorkeur naar DOOM (2016) uit zal gaan. Maar er kan nog van alles gebeuren natuurlijk.
Moet lukken, aangezien zelfs mijn 9-jarige dochter op dit moment steeds beter in de game aan het worden is.
Haha

Vind ik wel mooi. Ik speelde als kind ook al keiharde, bloederige games. Maar ik had het niet meer verwacht in deze snowflake-maatschappij.

maar ik vermoed dat DOOM: Eternal (fantastische naam overigens, vinden jullie niet?) heel goed is, maar dat mijn voorkeur naar DOOM (2016) uit zal gaan. Maar er kan nog van alles gebeuren natuurlijk.
Ja vreemd genoeg heb ik dat idee ook wat maar ik kan zeker nog niet oordelen.
En ik vind Doom Eternal er grafisch soms wat grauw uitzien sommige monsters ogen wat flets.
Klinkt allemaal erg goed wat ik erover lees. Ik houd wel van die games die de moeilijkheidsgraad langzaam omhoog schroeven a la Ninja Gaiden (2004) of Borderlands. Dan heb je echt het gevoel dat je beter wordt. Hoeveel GB is de game? Even kijken of ik hem nog kan installeren op mijn SSD, misschien dat ik hem dan toch al wel aanschaf.
De game is maar 50GB. Volgens mij zelfs minder de voorganger.
Met maar liefst 50GB. Ik heb de vorige geinstalleerd op de Xbox en die is 100GB. Hangt natuurlijk een beetje af waar je hem op gaat installeren denk ik ook.
Ik houd wel van die games die de moeilijkheidsgraad langzaam omhoog schroeven
Is dat niet met heel veel spellen zo?

Hehe ja op zich wel, ik leg het niet helemaal goed uit.
Je hebt games die er gewoon voor zorgen dat de vijanden bullet sponges zijn en meer schade uitdelen en zo de moeilijkheidsgraad omhoog brengen. En dan heb je games die er langzaamaan voor zorgen dat je de concepten van de game beter begrijpt en zo beter wordt. Bij Ninja Gaiden zie je dat bijvoorbeeld goed. De vijanden in het begin zijn lastig te verslaan maar door hun patronen te kennen en je eigen mogelijkheden beter te leren kennen versla je ze na een paar uur met gemak. Keer dan terug naar het begin en je vraagt je af waarom je dit ooit zo moeilijk vond. Doom Eternal lijkt ook zo'n game te zijn.
Ik ga deze overigens op de pc spelen dus hopelijk is die dan ook maar 50gb.

Nomak heb je al contact op genomen met de winkel wat betreft de download code van Doom 64?. Ik koop hem wel gewoon los het is ook maar 5 euro he....
Het gaat niet om die 5 euro. Het gaat om het principe. Ik hoefde Doom Eternal niet meteen op de releasedag te hebben, ik had ook kunnen wachten. Maar Doom 64 als DLC erbij vond ik wel een mooie stimulans om toch een pre-order te plaatsen.
Als je bonnetjes en dergelijke nog hebt zou ik gewoon eens met Bethesda zelf via de mail contact opnemen.

Ik ben eerlijk, dit is zo'n ADHD shooter, daar ben ik niet goed genoeg meer in



Want dat is Doom: Eternal bij vlagen: een puinhoop. Maar dat mag best als compliment worden opgepakt. De game is namelijk uitermate geslaagd. Vond je DOOM 2016 goed? Dan ga je dit ook goed vinden. Er is weinig aan de formule gesleuteld, maar er is toch óók veel verandert. Het is nog steeds een knalfestijn zoals alleen id dat kan maken. Alleen zijn álle aspecten opgewaardeerd tot 11.
Het upgrade- en collectible systeem is intimiderend uitgebreid. Je kunt je Praetor Suit upgraden met wagonladingen Praetor Tokens. Met de Modbots kun je je wapenarsenaal modificeren. Met de Runes kun je acties als snellere Glory Kills of tijdmanipulaties bemachtigen. Met de Sentinel Crystals kun je je armor, health en munitie upgraden. Met de Sentinel Batteries kun je je Fortress of Doom (de main hub waar onze Doom Guy even kan chillen) upgraden om toegang te krijgen tot nieuwe secties. En daarnaast kun je die batterijen ook gebruiken om je character te customizen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Slayer Gates, die je door middel van Empyrean Keys kunt openen en die je, als je ze alle zes hebt gevonden, belonen met de Unmaker. En je kunt natuurlijk ook cheat codes, vinyl en bobble heads verzamelen. Ja mensen, ik volg het ook allemaal niet meer.
Ook iets nieuws en waar ik amper aandacht aan heb kunnen besteden: Demonic Corruption. Dat is een metertje rechtsboven het scherm dat aangeeft hoeveel demonen je al over de kling hebt gejaagd per level. Heb je een deel van die meter groen, dan krijg je een weapon point waarmee je een wapen kunt upgraden. Er is veel informatie beschikbaar in je hud, en het valt soms niet mee om dat allemaal in de gaten te houden.
Nog iets dat flink aangezwengelt is: de snelheid van de gevechten. Het was regelmatig zó'n feest op mijn arme laptopscherm dat hordes demonen letterlijk mijn scherm vulden. Met name wanneer je jezelf in een hoek heb gedreven wordt je letterlijk overrompelt door dat geteisem. Zie daar maar eens tussenuit te komen. Het enige wat je dan nog ziet zijn een hele hoop kleurige lichtflitsen waar hier en daar een lelijke demonenkop in doorschemert. Je laat dan ook regelmatig het leven, want de game is best pittig. Met name enkele boss fights zijn zeer intens. En denk je dat je na een stevig gevecht klaar bent, dan gaat het gewoon vrolijk door. De Doom Hunters geven je bijvoorbeeld slapeloze nachten. Ook de Marauders zijn pittige tegenstanders, met hun enorme schild en spookhonden.
Nieuw is de focus op platforming - het lijkt soms Super Mario wel. Met van die draaiende vuurbalken waar je overheen moet springen. De Doom Slayer heeft ook een abonnement op de gymnastiekclub genomen, want hij slingert zich moeiteloos van balk naar balk en klimt als een spin tegen muren. Het level design is ook uitstekend. Voelt DOOM 2016 nogal claustrofobisch aan, daar worden in Doom: Eternal de maps gigantisch opengetrokken, met spectaculair resultaat. Met name wanneer je een gigantisch gat in het oppervlak van de planeet Mars heb geschoten komt het sublieme ruimtelijk design goed tot zijn recht: hoog boven de atmosfeer van Mars spring je door middel van double jumps, double dashes en jump pads van brokstuk naar brokstuk, van muur tot muur, en vaak nog in heel uitdagende afstanden ook.
Het ziet er gewoon allemaal erg mooi uit. Ook de architectuur van bepaalde gebouwen zijn een genot om te zien. En aan de andere kant van het esthetische spectrum weet id nog altijd de spijker op de kop te slaan met behoorlijk (vermoedelijk) accurate visualiseringen van hoe de hel eruit ziet. Gangen die begroeid zijn met slijmerige, organische smerigheid, kooien waar gelaatsloze lichamen krioelen en hier en daar een arm hulpeloos uitsteekt. Ook je relatief groot uitgevallen man cave, de Fortress of Doom, is een prima ontworpen ruimteruïne met een mooi uitzicht op de aarde en een aparte kamer om te ontspannen. Waar je je tegoed kunt doen aan literatuur zoals Fifty Shades of Slay, Dungeons and Demons, 6th Edition, The Very Hungry Cacodemon, Why I'm so Great Part II (by Dork Norkem) en How to Comb Your Mustache.
En dat allemaal onder de vrolijke deuntjes van Mick Gordon, de man die niet ver in de toekomst een eigen standbeeld zal krijgen voor zijn bijdragen aan de soundtrackindustrie. Het sound design is geweldig bruut: het geknal klinkt moddervet, de Doom Slayer bonkt weer stevig door muren en tegen deuren, en alles klinkt gewoon behoorlijk metal. En het is ook besmettelijk. Want ja, zeker in deze dramatische tijden waar het Coronavirus de wereldbevolking aan het uitdunnen is ga je zelfs het boodschappen doen vergelijken met deze game. Je slingert je een weg door de smalle gangen, en strafet met een grote boog om iedereen heen. Je probeert geen seconde stil te staan, want voor je het weet breek je de anderhalve meter-regel. En dan is het maar de vraag of je het na kunt vertellen. Doom: Eternal maakt van social distancing een kunst.
Ik ben hier dus uitermate positief over, maar tóch prefereer ik DOOM 2016 boven Eternal. En dat komt denk ik vooral omdat die relatief eenvoudiger van opzet is. Die voelt veel overzichtelijker en ook wat vertrouwder aan. Doom: Eternal gaat er in ieder geval met de schoonheidsprijs vandoor, zowel op grafisch vlak als qua naamgeving. Maar liefhebbers zullen niet teleurgesteld worden: de campaign is een vlezige ervaring boordevol geheimen, collectibles, upgrades en demonen. Héél... véél... demonen.
Waar je je tegoed kunt doen aan literatuur zoals Fifty Shades of Slay, Dungeons and Demons, 6th Edition, The Very Hungry Cacodemon, Why I'm so Great Part II (by Dork Norkem) en How to Comb Your Mustache.

Heerlijk. Dork Norkem


Ik vond Doom (2016) toch wat fijner en leuker om te spelen.
Het was daar allemaal wat compacter en nieuwer daar door kreeg je een intensere sfeer.
Deze Doom zit ook wel zo in elkaar dat je het niet zo snel allemaal kan beoordelen en een 2de run is heel erg aan te raden waar ik nu mee bezig ben.
Deze Doom Eternal is veel uitgebreider en complexer maar vooral als je op een hogere moeilijkheid's graad speelt dan heb al snel te veel monsters in te klein gebied. En het komt vaak voor dat ik niet meer die oude fijne "Rip And Tear" flow heb die ik toen wel had in Doom (2016)