Doom: Eternal (2020)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch / Google Stadia
single player / online

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Bethesda

De Aarde is opnieuw ten prooi gevallen aan een demonische invasie. Als DOOM Slayer is het aan jou om dit helse gespuis een kopje kleiner te maken. Je krijgt hiervoor de beschikking over de laatste technologische snufjes – zoals een geavanceerd combat-suit inclusief vlammenwerper en zwaard. Andere wapens zoals de Super Shotgun zijn voorzien van een upgrade. Zo functioneert de Meat Hook -upgrade als een grijphaak welke je in de richting van de betreffende demoon slingert.

avatar van Knight of Round
Werkelijk adembenemend goed. Als er een aspect in het huidige tijdperk enorm is geëvolueerd is dat toch echt de game industrie. Dit is een van de overduidelijke bewijzen.

avatar van lennert
Top-werkje weer, maar niet zonder zijn flaws. Waar Doom 2016 gewoon een fantastische shooter was die op de een of andere manier - ondanks een compleet omgooien van het soort gameplay van de oude games - aanvoelde als een echte Doom-game en me vele uren plezier heeft opgeleverd, heeft Doom: Eternal een aantal dingen die het verbetert en een flink punt dat het erger maakt.

De combat is weergaloos, beter nog dan het vorige spel. De toevoeging van extra items als granaten, een vlammenwerper, de meat-hook op de dubbelloops shotgun (iemand die dit niet als favoriete wapen heeft?), maar ook de uitgebreide en meer afwisselende levels (niet alleen militaire basissen, maar ook kastelen met Quake sfeer en fantastische levels op een verziekte Aarde) zorgen allemaal voor een ultieme ervaring. Er zijn meer monsters en de stukken vlees vliegen er dit keer ook echt vanaf om aan te geven hoeveel kogels er nog nodig zijn om het gedrocht uit elkaar te laten spatten en de glory-kills zijn nog creatiever dan voorheen het geval was. Sommige nieuwe vijanden halen het bloed onder je nagels vandaan (ik kijk naar jou Whiplash, er zijn niet genoeg malen waar ik je hoofd doorboor met het afgebroken bot uit je onderarm) en anderen zorgen voor een blij weerzien (jeej, eindelijk de arachnatron!).

Dan is er echter het platform element, waar ik beduidend minder enthousiast over ben. Door de lucht vliegen om dat andere stukje vaste grond te bereiken is prima, maar op het moment dat ik door de lucht vlieg om een upgrade te pakken, die me daarna weer twee extra boosts geeft om door te blijven vliegen, terwijl rondvliegende stukken rotsblok me tegenhouden en ervoor zorgen dat ik een heel stuk opnieuw moet doen, DAT zijn de momenten dat ik er echter weinig zin in blijf houden.

De lore is flink uitgebreid. Misschien bij vlagen iets teveel van het goede, maar je hoeft niet te luisteren/lezen. Leuk ook om bevestigd te hebben dat Doom-slayer dus praktisch een god is. Wat er daarna flink is toegenomen, is de humor. Welk ander spel krijg je dit soort opmerkingen?

"You can't just shoot a hole into the surface of Mars"
Objective: shoot a hole into the surface of Mars

"That is a weapon, not a teleporter"
Doom-slayer schiet zichzelf vervolgens door de ruimte via dit kanon.

Daarnaast is het op Aarde genieten van de hologrammen die steeds verschijnen om aan te geven dat de demonen-invasie echt niets is om je zorgen over te maken. Demonen zijn onze vrienden. Ik heb meerdere malen gegrijnst en een keer zelfs behoorlijk moeten schaterlachen. Klassewerk.

De bosses zijn interessant. Twee keren er uiteindelijk terug als recurring enemies, waarbij de tactieken om ze te bevechten flink verschillen. Het eindgevecht tegen The Icon Of Sin is daarnaast zenuwslopend en kostte me flink wat tijd. Uiteindelijk was het spel hier duidelijk wel de meerdere van zijn voorganger.

Toch voelde Doom 2016 iets compacter en gestroomlijnder. Of dit op de lange termijn er ook voor zorgt dat ik duidelijk kan zeggen dat ik een van de twee beter vind, zal de tijd moeten wijzen. Dat Doom: Eternal een weergaloze game is, moge echter duidelijk zijn.

*note: deze game is uitgespeeld op Hurt Me Plenty de eerste keer en dit heeft me al flink wat moeite gekost (die uiteindelijk steeds minder werd).

Overname van Bethesda door Microsoft werpt zijn vruchten af. Vanaf volgende week op GamePass: Doom Eternal joins Xbox Game Pass next week - trueachievements.com

Heb geen Doom meer gespeeld sinds Doom3, maar hier stiekum wel benieuwd naar. Wellicht es aanslingeren.

En gelijk hebben ze.

Is toch ook een farce van heb ik jou daar dat je een cartridge koopt en vervolgens het overgrote deel alsnog moet downloaden.

En gelijk hebben ze.

Dat is inderdaad een farce, net zoals de Mega Man collecties bvb en die passen MAKKELIJK op een cartridge. Of je pleurt alles op een cartridge of je doet het digitaal. Maar dit half / half zaken vind ik ook onzin. En dat zou bij Doom Eternal vast het geval zijn.

Het is technisch gezien een farce, voor de tweedehands verkoop is digital only een ramp. Ik hoop dat fysiek nog heel lang blijft bestaan.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Obviously. Daar ben ik het mee eens. Maar dat is het grote probleem dus idd bij Switch Cartridges. Al ben ik wel al blij dat de games uberhaupt op te slaan zijn en de SD kaarten uitwisselbaar.

Of dat de meeste spellen met een patch komen die net zoveel download tijd in beslag neemt als het hele spel digitaal vind ik ook altijd maar bedenkelijk.

Confusie schreef:

Ik ook, maar als me dat een uurtje kost vind ik het niet zo erg. Ik speelde laatst CoD Modern Warfare en daar was het wel echt genant bij met een download van 100 gig en daarna nog iets van 25 ofzo. Beschamend dat je zoiets flikt. Maar zeker bij de Switch vind ik de meeste downloads van patches vrij snel afgehandeld. Paar minuten vaak. Dan is het jammer dat er bv van Doom geen fysieke release komt, al zou ik niemand aanraden om dit op de Switch te spelen als je ook een Xbox of PS zou bezitten.

Ik ben wel voor 90% klaar met de zogeheten tastbare uitgave. Dit soort dingen tonen mij enkel aan dat het echt op z'n retour is. Vind koopjes afstruinen in de eshop daarnaast eigenlijk al bijna net zo leuk als het tweedehands rek van weleer.

Confusie schreef:

Bij de Switch wel. Buiten de 'grote' Nintendo titels. Maar op een Xbox of PS heb ik toch liefst een fysieke versie en liefst een Gold Edition of GOTY of dergelijks waar de content vaak op de disc staat.

Want het is zoals Ajax&Litmanen1 zegt wel vaak frustrerend imo. Krijg je je spel thuis, eerst 50 of meer gig installeren en dan vaak nog eens hetzelfde downloaden. Vaak val ik in slaap en heb ik geeneens zin in spelen als ik wakker wordt. Of als je een vriend op bezoek hebt is 'oh zullen we snel even een potje...' of... 'laat me deze even zien' er niet meer bij.

Gelukkig zijn de downloads van de Switch relatief klein en snel. En de E-shop aanbiedingen zodanig goedkoop dat het browsen idd net zo spannend is als door de winkelrekken lopen. Allen 10x zo goedkoop.

Maar eh nee, Doom Eternal zie ik me ook eerder op de xbox kopen. De oudere Dooms e.d zijn wel weer leuk om op de Switch te spelen, en je zou me erg blij maken met een Hexen of Blood port ala Duke Nukem maar voor moderne shooters is een grotere console toch beter.

In ieder geval fair dat ze er nu dus voor kiezen om dat geintje maar helemaal achterwege te laten.