
Ori and the Will of the Wisps (2020)
PC / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Adventure
single player
Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft
Verken een uitgestrekte en gevaarlijke wereld vol angstaanjagende vijanden, uitdagende puzzels en spannende ontsnappingen. Gebruik tientallen nieuwe geestwapens, spreuken en vaardigheden om de wereld van Ori te temmen. Overleef onbekende gevaren en vecht je een weg door oeroude ruïnes. Zoek nieuwe bondgenoten om je te helpen in je strijd en probeer Ori's lotsbestemming te ontrafelen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=kd0zbNw1VOg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Hoelang heb je er over gedaan om de boel uit te spelen als ik mag vragen?
Iets van 20 uur, 25 uur als je echt alles wilt doen en voor de 100% wilt gaan. Ik speelde op normal.
Zojuist toch de game weer ff kunnen opstarten. Wat hielp bij mij is: manage game -> delete reserved space. Vervolgens lukte opstarten weer. Ook nog de boel op 100% kunnen zetten en een 5tal achievements geunlockt. Een tweetal achievements zijn nog glitched bij mij, dus dat wordt wachten op een patch...

Ik heb het op de PC gespeeld en daar liep functioneel alles goed. Enkel een kleine bug in het geluid waardoor het wat haperde maar na de patch was dat voor 95% verbeterd.

Zonet de storyline uitgespeeld en damn wat heb ik genoten van deze game. De platforming is absoluut superieur.
Het is wel absoluut een trial-and-error game en je moet wel hier en daar wat zoeken hoe je verder moet maar dat past naar mijn mening wel in het gameconcept want het voelt bevredigend aan als je het gevonden hebt.
Wel moet ik zeggen dat ik heel wat abilities en aanval mogelijkheden helemaal nooit gebruikt heb. Je hebt echt veel te veel keuze dus je pikt er gewoon degene uit die lekker voor je spelen en daar doe je het dan mee. Maar om te zeggen dat dit het spelplezier bedorf kan ik niet zeggen.
Zonet alle maps gekocht met alle Shards en Cells op dus morgen dat nog effe op m'n gemak collecten als afsluitertje want het is gewoon zo leuk om je in deze wereld te bewegen, zeker nu ik alle abilities heb en het ook aardig in de vingers zit en dan ben ik mooi klaar met deze game. 4.5*

De game is prachtig, maar na 1 speelbeurt maanden terug niet meer opgestart. Vanavond wederom een poging, maar ik laat het zitten. Visueel oogstrelend, maar ik ben gewoon niet goed in dit soort games en vind het veel te veel gepuzzel en gezoek. Ik heb liever een meer standaard platformer. Misschien dat ik de game in de toekomst nog eens probeer. Ik geef er ook geen cijfer aan, zou niet fair zijn. Voor de liefhebbers is dit echt een topgame als ik het zo bekijk.
Kan ik inkomen, zou zelf liegen als ik zeg nooit eens youtube geraadpleegd te hebben en eigenlijk doen we dat als gamer natuurlijk liever niet.
Ik moest ook wel een knop omdraaien dat de open-world-achtige setting zich nu eenmaal aanbied maar niet altijd meteen toegankelijk is en je dus eigenlijk verplicht om later te backtracken. En toen heb ik me ook afgevraagd of het niet beter is gebieden pas toegankelijk te maken als je de nodige skills hebt. Maar de skills zijn ook als random, zo lijkt het wel, over de open wereld verspreid. Dus moet je ook een beetje geluk hebben waar je besliste als eerste te verkennen om een goed gevoel van progressie te ervaren.
dus als ik het zo samenvat kan ik er wel inkomen dat je er mogelijk door afhaakt.
Toch is het zijn zoektocht wel waard want, uiteraard, hoe verder je speelt hoe minder je dat gevoel ervaart. Of doe het niet, doe gewoon iets anders en je bent vast net zo gelukkig

Maar als ik echt eerlijk mag zijn heb je dus in grond wel gelijk en zou de game er beter aan doen het open-world element weg te laten en gewoon een (semi-)lineaire game te zijn.
Per vandaag op de Switch te koop. Wat je best bijzonder mag noemen.
Ondertussen een uurtje of 3 weg en ondanks dat het allemaal erg bekend aanvoelt, is het een leuke update van een oud genre.
Vooral veel sfeer, wat toch een groot verschil maakt bij het spelen van dit soort spellen. Qua gameplay is het hier en daar een beetje ruw. Er zit wat te weinig evolutie in tov de oude spellen in dit genre. Je gaat een nieuw gebied binnen, daar vind je een nieuwe kracht, waarmee je verder in het gebied kan en in oudere gebieden wat extra geheimen kan oppikken. En dat ad infinitum. De extra krachten zijn iets teveel gericht op het platformgedeelte (er zijn wel 6 a 7 manieren om langer/verder in de lucht te blijven).
Maar wanneer alles er zo mooi uitziet en ook de soundtrack z'n steentje bijdraagt dan is er meer dan reden genoeg om steeds weer verder te spelen. Heel erg lang is het niet en zoveel extras zijn er ook niet buiten de main quest, daaraan merk je toch wel dat je niet met een AAA game te maken hebt. Beetje jammer wel, want de eindbaas was ook meteen het einde voor mij, ondertussen ben ik toch wel gewend dat er daarna ook nog wat te doen is.
Enige echt jammere zijn de vele crashes. Om de twee/drie speelbeurten had ik er wel eentje. Gelukkig zijn er erg veel save points en auto saves, anderzijds maakt dat het spel ook wel iets te makkelijk en is sterven eigenlijk amper een setback.
Maar een kleine 4* verdient deze wel. Was ook alweer lang geleden dat ik zo'n metroidvania game gespeeld had, was best leuk om er nog eens eentje te spelen, zeker wanneer het zo netjes is afgewerkt als hier.
4*
Zit zo goed in elkaar, kwa gameplay, muziek en graphics.
Op series X helemaal geweldig op 4K 120fps

Daarnaast is ook de muziek weer prachtig en is dat opnieuw een van de sterkste onderdelen van de game. De sfeer en emoties die opgewekt worden door de muziek in combinatie met hetgeen op het beeld getoverd wordt wordt door weinig games beter gedaan. Het verhaal is zoals verwacht ook weer enorm emotioneel en pakken gedaan. Het is zeker niet het diepste en ze hergebruiken best wel wat elementen uit deel 1, maar het werkt enorm goed.
En dat komt voornamelijk door de gameplay. De grote bewegingsvrijheid en soepelheid is heerlijk en maakt het verkennen en heen en weer reizen tussen de verschillende gebieden een bijzonder plezierige ervaring. Daarnaast hebben de makers goed gekeken naar Hollow Knight en flink wat elementen overgenomen. En dat maakt het geheel nog een goed stuk beter ook. De toevoeging van extra krachten, upgrades en wapens zorgt voor een erg wisselende speelstijl en veel verschillende mogelijkheden.
Ik heb de game bij release geprobeerd maar ben al snel gestopt omdat het vrijwel onspeelbaar was. Ondertussen is het meeste er allemaal uitgepatched en speelt het erg fijn. Helaas is, in iedergeval de Xbox One versie niet volledig probleemloos. In de 16 uur heb ik 1 enkele freeze gehad waarbij alleen een reboot hielp. Maar wel vaker last gehad van audio glitches en momenten dat de omgeving nog niet ingeladen was waardoor Ori uit het scherm verdween. Gelukkig nooit op de momenten waarbij het belangrijk is, zo verliepen alle boss battles zonder problemen.
Ori is een absoluut pareltje en verdiend alle lof die het krijgt.