Ori and the Will of the Wisps (2020)

PC / Xbox One
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Moon
Uitgegeven door Microsoft

Verken een uitgestrekte en gevaarlijke wereld vol angstaanjagende vijanden, uitdagende puzzels en spannende ontsnappingen. Gebruik tientallen nieuwe geestwapens, spreuken en vaardigheden om de wereld van Ori te temmen. Overleef onbekende gevaren en vecht je een weg door oeroude ruïnes. Zoek nieuwe bondgenoten om je te helpen in je strijd en probeer Ori's lotsbestemming te ontrafelen.

De trailers zijn echt schitterend. Er zijn maar weinig games met zoveel sfeer en emotie, puur gebaseerd op het visuele aspect en de muziek. Ori and the blind forest was ook al erg mooi.

Gaat deze 60 euro kosten?! Vorige deel was 20 oid bij release. Bijzonder.

Hoe dan ook is dit naar alle waarschijnlijkheid een must buy.

mrdig schreef:
Gaat deze 60 euro kosten?! Vorige deel was 20 oid bij release. Bijzonder.

Hoe dan ook is dit naar alle waarschijnlijkheid een must buy.

Of je neemt de Game Pass. Stuk goedkoper.

Ori 1 was een soort indie, Ori 2 is gewoon een volledige blockbustergame.

avatar van legian
Een volledige blockbuster zou ik de game ook niet echt noemen, dan denk ik aan Triple A en dat is dit toch niet. Vind €60 ook vrij fors en komt mij ook niet geloofwaardig over eigenlijk.

Ik heb wel ontzettend veel hierin trouwens, baal dan ook wel dat hij pas volgend jaar komt.

legian schreef:

Vind ik ook. Maar sowieso...'was een soor Indie' en 'dit is een volledige blockbustergame' is van dat vaag geneuzel. De eerste was gewoon een Indiegame en is een hit geworden vanwege de kwaliteit van het spel. Voor de 20 of 30 euro (het laatste was de lanceerprijs denk ik) kreeg je veel meer waar (15-16 uur heb ik er toch uitgehaald voor 1 playthrough), uitdagende gameplay en veel knappere graphics dan dat je bij een heel deel van A+ games krijgt. Net zoals dat trouwens het geval is bij andere Indie games als Hellblade of het recente A Plague Tale.

Ori and the Will of the Wisps is gewoon wederom van hetzelfde team, dus ik neem haast aan dat er niet plots meer mensen of geld ingestopt worden aangezien Moon studios nog steeds als Indie developer te boek staat. (de tijd tussen beide spellen is tenslotte ook 5 jaar, dus lijkt me wel dat het exact hetzelfde team is) 30 euro, of 40 zou ik dan ook zelf ook een veel geloofwaardiger prijsje vinden dan de volle pot.

Dat het wellicht weer een uitstekende game wordt staat buiten kijf.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Of je neemt de Game Pass. Stuk goedkoper.

Ori 1 was een soort indie, Ori 2 is gewoon een volledige blockbustergame.

Oh ja komt natuurlijk gewoon in Gamepass wat ik al heb, dus helemaal top! En volgens mij klopt die prijs bij Bol niet echt, kan nergens anders echt een prijs vinden. Game zal wellicht wat groter en daarom duurder zijn, maar 60e kan ik me niet echt voorstellen. Is en blijft wel Indie materiaal. Mgoed, we zullen zien.

Trailer ziet er fantastisch uit, jammer dat het niet op de playstation 4 is ?

Maurice40 schreef:
Trailer ziet er fantastisch uit, jammer dat het niet op de playstation 4 is ?

Ja deel 1 kwam ook al niet naar de PS4... ik denk dat het te maken heeft met dat Microsoft dit Sony niet gunt. maar op de Switch zie ik hem nog wel verschijnen. Ik speel nu deel 1 op mijn Switch lite en ik moet zeggen dat de sfeer dan intenser is dan ik hem op X-box heb ervaren, intenser maar ook gewoon compleet anders.

Ik zie nu pas dat dit nieuw deel 60 euro kost !
Dan zal dit wel een veel uitgebreidere ervaring gaan worden....

banjo schreef:
Ik zie nu pas dat dit nieuw deel 60 euro kost !..
Nope, nog steeds 29,99 op amazon.de. Je praat hier over een webwinkel (bol.com) die voor Fifa15 nog 43.99 euro durven vragen anno 2019...

Ja maar verwarrend is het wel misschien is het een speciale editie?
Het doosje ziet er ook dikker uit met allemaal mooie dingen er in...

De game komt direct op Xbox Game Pass geloof ik, dus je kan beter daar een maand een abonnementje op nemen. Ben je 5 keer zo goedkoop uit.

Neen Ajax&Litmanen1 ik wil hem fysiek!
Als de tijd is aangebroken dat alle softwarebedrijven alleen maar vanuit de cloud werken en gaan streamen.
Dan heb ik een goudmijntje in mijn verzamel kasten!

Ik wil jou fysiek mag dat ook.

Oo Ton jij intelligente man jij mag dat!.
Dan heb ik eindelijk eens een keer een co-op vriend...

Oeh, komende woensdag

Ik heb qua beeld en geluid maar weinig games gezien die mooier en pakkender waren dan de eerste Ori. Als ze alleen dat aspect al net zo goed krijgen, dan heb je me al binnen.

Ik wilde net eens wat reviews lezen, blijkt dat de aangeleverde reviewcode bij magazines en sites de game zo goed als onspeelbaar liet zijn wegens bugs...

Even wachten op de Ori and the Will of the Wisps-review | Power Unlimited - pu.nl

Daar werk je dan jaren aan.

Maar schijnbaar zorgt de day 1 patch er morgen voor dat de problemen weg zijn. Daarom ook pas morgen de reviews bij alle grote media.

Oei dat is wel wat jammer, hopelijk lost de day one patch wat op. Bij het eerste deel waren er overigens ook veel bugs in het begin waardoor ik destijds halverwege vastliep door een save bug en helemaal opnieuw moest beginnen.

Zelf deze week nog op vakantie, maar bij thuiskomst is dit het 1e wat ik ga spelen. #zinin

Ori and the Will of the Wisps-review: Een heerlijk schattig, levend schilderij | Power Unlimited - pu.nl

Voordat ik uitgebreid over de game ga babbelen: even een disclaimer over het apparaat waarop ik de game heb gespeeld. In eerste instantie ben ik namelijk met de Xbox One S aan de slag gegaan om Ori and the Will of the Wisps te spelen. Dat bleek een grove fout. Het spel was gewoon niet af. Het liep vast, had veel glitches, textures werden niet geladen en soms werkten savegames niet goed. Het was kortom een zootje. En hoewel ontwikkelaar Moon Studios inmiddels een flinke Day One-patch heeft toegepast, wil de game gewoon nog niet lekker draaien op de consoles. Zelfs de One X heeft nog steeds moeite met de metroidvania-achtige platformer. Dus als je een pc hebt is dit een must-play en met een Xbox One X zou je de game redelijk probleemloos moeten kunnen spelen. Heb je echter een Xbox One of One S, dan is het raadzaam nog even te wachten tot de game gefikst is.

Dit is gvd een van de belangrijkste Xbox exclusives van het jaar. En dan zo'n technisch drama afleveren. Schandalig.

Heb een beginnetje met de game gemaakt, maar hopelijk volgen dan snel verbeteringen.

Oh my god, de visuele pracht die de game weer op ons los laat....

Ajax&Litmanen1 schreef:

En toch zijn er maar een handvol critici die daar een punt van maken. Zijn het verdoken adverteerders of vallen de problemen in het niet met de kwaliteit van het game?

Grovonion schreef:

Ik lees serieus in elke review dat dit een bottleneck is. Wel met de melding dat ze het op korte termijn eruit lijken te gaan patchen.

De game zelf lijkt me wel echt awesome, gebaseerd op wat ik nu heb gespeeld. Ongekend mooi gemaakt.

Grovonion schreef:

...da's een goeie vraag. Ik heb het ook uitgetest op mijn Xbox One S en ik ervaar van al die problemen dus helemaal niets. Toegegeven ik heb maar een uurtje of wat gespeeld en daarna gestopt (mijn pass loopt af en ik wil het spel ergens als ik er zin in heb echt wel kopen maar ben nu een beetje aan het schipperen tussen diverse games) maar ik heb geen van de problemen ervaren die genoemd werden. Textures werden geladen, geen glitches en ook de savegames werkten naar behoren. Dus hebben we hier een geval van nitpicking of heeft de Day One patch al die problemen meteen opgelost?

Ik heb zelf geen idee aangezien ik geen review gelezen of gekeken heb tot nog toe. Dus ik kan ook niet zeggen hoeveel reviewers hier een probleem van maken.

Wat wel opvalt is hoe prachtig het er wel weer uitziet en het spel zich presenteert - de combinatie tussen beeld en muziek is zo bijzonder mooi dat menige ontwikkelaar van games (of zelfs van bvb animatiefilms) hier wel eens even naar mag kijken). En het speelt, net zoals deel 1, weer lekker vlot.

Maar ik ga er wel een ander keertje mee verder als ik hem aangeschaft heb. Ben momenteel weer wat meer op de PC aan het gamen en die Dead or Alive die ik vanmiddag gekocht heb wil ik toch ook af en toe spelen.

avatar van Maiky
Ik heb ‘m gisteren een dik uur op PC gespeeld en hij draait prima. Laadtijd op het begin duurde wat lang (who cares though) en hier en daar was het wat schokkerig (maar echt zo minimaal dat het eigenlijk geen naam mag hebben). Maar voor de rest speelt de game echt als een zonnetje.

Het ziet er weer prima uit, maar vooral de gameplay is weer lekker soepel en vlot. Ik moet wel even wennen aan het handjevol vernieuwingen, al zijn die niet wereldschokkend. Benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Eergisteren dan eindelijk mee begonnen, alhoewel dat wel met moeite ging. Na de game gedownload te hebben via GamePass kreeg ik hem maar niet opgestart. Mijn Xbox One X bleef maar keihard crashen bij het laden scherm, dat heb ik echt zelden tot nooit meegemaakt met een game. Bijzonder met een Microsoft Studio Game. Ik kreeg het maar niet gefixt totdat ik besloot om de game van de interne hdd naar de externe te verplaatsen. Sindsdien geen problemen meer gehad en de game speelt op een sporadische hiccup na erg vloeiend en soepel.

Game is verder ook weer magistraal, ik ben weer intens aan het genieten van de omgevingen/muziek/gameplay/etc.. terwijl ik nog maar op 10% zit oid. De Game is ook veel groter dan het 1e deel heb ik het idee. Grote wijzigingen die me meteen opvallen is het RPG gedeelte, veel meer karakters om mee te praten, side quests etc. Ook een meer uitgebreid wapen en skill arsenaal waarbij je zelf keuzes moet maken wat je koopt en equipt. Moeilijkheidsgraad is verder hetzelfde, ja je gaat vaak dood maar dat is dan te wijten aan je eigen onkunde. Ja snel verder spelen dit.

Vermaak me hier nog steeds uitstekend mee, wederom een erg mooie en sfeervolle game. Gisteren ook een intens coole battle met Mora gevoerd. Mooi gedaan.

Wel wat kritiekpuntjes:

- waarom zitten er in godsnaam time trials in, dat wil ik niet in een game als dit of doe dat in een aparte modus buiten de main game.
- iets teveel vage sidequests waarbij je vaak geen idee hebt wat je moet doen of waar je moet wezen
- een tweetal karakters bouwen/unlocken iets in de wereld nadat je ze stenen/zaden geeft, maar je hebt dan vaak geen idee waar datgene dan gebouwd is danwel geunlockt is.
- met pijn en moeite een regio bereikt en tot het einde gekomen (rechtsboven) en dan pas tot de ontdekking komen dat je daar eigenlijk nog helemaal niet moet wezen. Sta je daar voor een dichte deur. Beetje jammer.
- Het beeld stottert toch af en toe (laadmomentje?), haalt je wat uit de flow

Maar dit zijn slechts kleine irritaties voor wat verder weer uitstekend vermaak is.

Ik was blijkbaar al verder dan ik dacht: gisteren de eindbaas verslagen en de credits voorbij zien rollen!

Net zoals de 1e Ori is dit weer een hele vette game en is het genieten. Toch een wrange nasmaak want de game is toch nog te buggy: Als ik met veel pijn en moeite het einde haal en vervolgens unlockt de achievement voor 'completed the game' niet dan erger ik mij daar enorm aan. Achievements zijn dus glitched, maar nog erger: ik dacht ik start hem even helemaal opnieuw op en wat blijkt: mijn crash bug is weer terug, ik krijg de game niet meer opgestart en de xbox blijft keihard crashen (helemaal uit) bij het opstarten. Zou me ook niks verbazen als al m'n savegames nu corrupt danwel weg zijn als ik hem ooit weer aan de praat krijg. De game 100% completen heeft nu ook verder niet zoveel zin, want dat is allemaal buggy en glitchy qua progress tracker / achievements.

Dus ja, ook al is er al een dikke day one patch geweest: ik zou nog even wachten op wat meer patches of een definitieve editie als je zoals ik waarde hecht aan achievements of de boel 100% wilt completen.

avatar van legian
Dat is dan wel weer jammer om te horen. Was van plan hier binnenkort aan te beginnen eigenlijk. Had hem vorige week al even opgestart maar dat liep verre van soepel. Hopelijk komen ze snel met wat oplossingen.

mrdig schreef:

Hoelang heb je er over gedaan om de boel uit te spelen als ik mag vragen?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hoelang heb je er over gedaan om de boel uit te spelen als ik mag vragen?

Iets van 20 uur, 25 uur als je echt alles wilt doen en voor de 100% wilt gaan. Ik speelde op normal.

Zojuist toch de game weer ff kunnen opstarten. Wat hielp bij mij is: manage game -> delete reserved space. Vervolgens lukte opstarten weer. Ook nog de boel op 100% kunnen zetten en een 5tal achievements geunlockt. Een tweetal achievements zijn nog glitched bij mij, dus dat wordt wachten op een patch...