Anno 1800 (2019)

PC / Xbox Series X/S / PlayStation 5
Strategy / Simulation

Ontwikkeld door Blue Byte
Uitgegeven door Ubisoft

Welkom in het industriële tijdperk. Bouw je stad uit tot staat en creëer een nieuwe toekomst. Het pad dat je kiest, bepaalt jouw wereld. Ben je een vernieuwer, of een uitbuiter? Een veroveraar, of een bevrijder? Jouw acties bepalen hoe de wereld jouw naam zal vieren, of vrezen.

avatar van mar88vdv
Bijzonder dat hier nog niet op gestemd is aangezien dit toch een fantastische game is. Zeker nu na een jaar van optimalisaties en een aantal goede DLC's. Anno 1800 is een combinatie van Civilization en een city builder met veel overgebleven elementen van The Settlers-reeks van Blue Byte van eind jaren-90, begin 00's. Ik heb onder andere Anno 1404 ook veel gespeeld, maar deze is toch echt wel het hoogtepunt van de serie. Met name de variatie van een steden bouwen, productieketens opzetten, (onder)handelen en met name het ontdekken geeft deze game veel voldoening. Door het gebrek aan een goede in-game tutorial kent Anno 1800 in het begin een leercurve (gelukkig zijn er op YouTube genoeg goede guides te vinden) maar de voldoening erna is dat het waard. Jammer dat games als deze zo weinig aandacht krijgen in tegenstelling tot de welbekende actie/shooters/RPG's.