Persona 5 Royal (2019)

Alternatieve titels: Persona 5: The Royal | P5R

PlayStation 4

Ontwikkeld door Atlus
Uitgegeven door Atlus en Sega

In deze uitgebreide versie van Persona 5 worden de Phantom Thieves bijgestaan door een nieuw lid, genaamd Kasumi Yoshizawa, een ritmisch gymnaste die rond dezelfde tijd als de protagonist op Shujin Academy arriveert. Ook bevat de game twee nieuwe social links, een nieuw paleis, nieuwe muziek, extra locaties, meer karakterinteracties, nieuwe plotelementen en een volledig derde semester.

Urgh, weer 150 uur down da drain...

31 oktober in Japan, Q1 2020 hier. Helaas toch niet voor Switch...
Komt wel ook nog een musou game van Omega Force voor beide consoles, P5 Scramble.

Persona 5 Royal Review - Ideal And The Real - GameSpot

Een 10! ik heb geen idee wat dit voor soort spel is maar een 10...

banjo schreef:
Een 10! ik heb geen idee wat dit voor soort spel is maar een 10...

Jij blijft een echte topper!

Post de link naar de review, ziet de omschrijving hier, is al een spel van een paar jaar oud maar zo ver zit je niet - een 10! Een 10! Van Gamespot! Geen idee wat het is maar een 10! Ik zou maar snel naar de winkel rennen hoor

Als iets een 10 krijgt dan heb je mijn aandacht wel wat voor soort spel het dan ook is...

Ik ga inderdaad niet zo op onderzoek uit vooral niet bij de X-box One spellen die nu rond de 20 euro zitten.
Dan haal ik binnen een korte tijd zeg maar 5 spellen, en voor je het weet zit er weer zo'n spel tussen waar ik weer verslaafd aan raak een spel die ik elke dag wil spelen...

Maar we moeten maar eens een keer bijpraten dan leg ik je mijn idee eens fijntjes uit.
Deze afstand is te groot Sinner .
Als die crisis voorbij is kom ik naar België daar zijn de meeste mensen nog tof!

banjo schreef:
... dan leg ik je mijn idee eens fijntjes uit.

Dat idee ken ik toch al? Je ging natuurlijk voor de achievement 'most useless post ever' Dat was vrij makkelijk te doorzien aangezien je het hebt over een spel uit 2016 met wat extra content dat iedere geinteresseerde al lang kent zonder dat ze daarvoor een 10 van een 'gerenomeerde' site als Gamespot voor nodig hebben.

Maar goed dat terzijde kan ik me voorstellen dat het als 'ultimate editie' wellicht ook echt wel de moeite van het oppikken waard is.

Ik moet bekennen dat ik om een of andere, mij nu duistere reden, nooit echt veel met Persona 5 heb gespeeld. Maar dat het steeds hoog op mijn to-do lijst bleef staan om ermee verder te gaan. Onlangs gelezen dat deze versie heel wat toevoegt, de totale speeltijd echter gelijkaardig blijft aan het "vorige", na heel wat wikken en wegen besloten deze aan te schaffen en er direct aan te beginnen. De eerste speelsessie gisteren was al heel veelbelovend, nu blijven tijd vinden. Overdag Trails of Cold steel (met heel kleine mate) en 's avonds deze, dat is het plan.

Ik pak hem op als deze op de switch uitkomt... ideale handheld game

Niet per se, ik vind dit een ideaal PS4 game. Je zet je neer en geniet van het gameplay. Dit is niet echt een pick-up and play titel voor onderweg.

Voordeel van de Switch blijft dat het allebei kan. Wordt het een warme zomer in quarantaine kan je in ieder geval buiten op een stoel verder spelen s'nachts. Mocht er alsnog een port van komen, en dat ziet er momenteel niet zo uit.

6 uur gespeeld en het visual novel gedeelte van de eerste 4 uur is nu voorbij en het eigenlijke tutorial level is nog volop bezig. Was dat ook zo bij het origineel?

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Het hele eerste 'palace' is zo'n beetje tutorial die je de game mechanics introduceren. Daar gaan inderdaad al wel een aantal uurtjes inzitten. Dat is bij het origineel niet anders.

Troost je in het feit dat je na dit 'tutorial-gedeelte' nog zeker zo'n 90 uur aan gameplay-goodness te gaan hebt.

Voor zo een gevierde reeks vind ik het wel bizar dat een heel simpele comfort-functie ontbreekt: opslaan wanneer je wil.

Ik wilde gisteren eigenlijk slechts een half uur spelen, maar omdat plots verplichte story-events optraden gevolgd door een boss-battle, en je gedurende die 45 minuten of zo niet kunt saven was mijn korte speel-sessie plots een lange geworden.

Dat weerhoudt me er vaak van even hiermee te beginnen, een (J)RPG is natuurlijk normaal niet gedacht voor korte speelsessies, maar spijtig genoeg heb ik vaak niet de tijd lang achtereen te spelen.

Voor alle duidelijkheid, verveeld heb ik me geen seconde

Voor de originele Persona 5 had ik al een recensie geschreven. Deze recensie focust zich dus op alle andere/nieuwe dingen van deze uitbreiding.

Het herspelen van Persona 5 had ik uitgesteld voor deze uitbreiding. Dit is een goed idee gebleken! Persona 5 heeft teveel content om in één keer te beleven, maar niet voldoende om twee keer 100 uur aan nieuwe content te bieden. Royal heeft een perfecte hoeveelheid aan nieuwe snufjes, waardoor ik zowel de overgebleven dingen van het origineel kon beleven als alle nieuwe elementen. Royal geeft je 2 nieuwe characters om een band mee te ontwikkelen, evenals dat je ditmaal de Warden Twins naar allerlei locaties kunt meenemen. Er zijn nieuwe gebieden voor uitjes met vrienden, nieuwe personas om te verzamelen, nieuwe (optionele) missies en zelfs één nieuw paleis. Dit maakt Royal een must-play voor de Persona 5 fan, al moet ik erbij zeggen dat het grotendeels dezelfde ervaring is; indien je uitgekeken was op het origineel dan ben ik bang dat de vernieuwingen niet voldoende frisheid geven.
De nieuwe personages hebben duidelijke persoonlijkheden, wat ze leuk maakte om mee om te gaan. De nieuwe locaties kunnen voor nieuwe goede cutscenes met bekende personages zorgen, en er zijn zelfs leuke minigames toegevoegd waar ik menig tijd in heb gestoken (darts en tycoon).

Naast de nieuwe elementen heeft Royal ook opmerkelijke aanpassingen aan de hoofdgameplay gedaan: levels stijgen is een heeeeel stuk makkelijker. Je krijgt meer geld, vaardigheden verbeteren gaat sneller, confidants stijgen sneller, en je kunt via aanpassingen aan Mementos & the velvet room een stuk meer experience points krijgen dan voorheen. Deze veranderingen ben ik niet denderend positief over, maar ook niet negatief. Het nadeel hieraan is dat je minder offers moet maken, waardoor de beloningen een deel van hun kracht verliezen. Een confidant levelen na wekenlang met de persoon om te gaan kon heel bevredigend zijn. Hier is het “vlug een paar dagen ff farmen” en klaar. Het voordeel is daarentegen dat je altijd iets hebt om op kort termijn naar uit te kijken. Waar je in het origineel soms lang bezig kon zijn met één confidant of vaardigheid kun je hier er in relatief korte tijd een aantal achter elkaar doen.

De paleizen zijn ditmaal iets groter en Mementos bied meer content. Geen grootste toevoegingen die niet meer weg te denken zijn, maar ze boden leuke nieuwe snufjes om meer uit de ervaring te halen. In Mementos kun je nu “flowers” verzamelen die je handige items of handige upgrades geven. Dit maakte het verkennen van Mementos extra belonend, wetende dat je er meer uitkreeg. Maar mijn persoonlijke favorieten toevoegingen zijn de showtime attacks: cinematische genadeklappen van 2 teamgenoten. Deze waren heel humoristisch en sierlijk gedaan. Zeker als je een tijdje over een sterke enemy deed kon het fijn zijn om het gevecht met deze aanval te eindigen.

Nu kom ik bij het controversiële deel van de recensie… ik vind deze versie om eerlijk te zijn niet beter dan het origineel. Niet vanwege de genoemde punten. Sterker zelfs, door de pluspunten had ik deze zelfs een 5* willen geven en het als de definitieve Persona 5 gezien. Waar Royal echter totaal niet aansloeg is bij het verhaal omtrent het nieuwe paleis. Om eerlijk te zijn vond ik dit geforceerd, overbodig en het leek de rest van de game zelfs tegen te spreken. Het verhaal hoort te eindigen wanneer de Phantom Thieves Mementos offeren: ze geven hun krachten op om een einde aan de ramp te maken. Dit is een passende afronding van de reis die je hebt afgelegd. Maar nu verzinnen ze plots een vreemde wending om het verhaal anti-climax uit te rekken: de psychiater heeft een alternatieve realiteit gecreëerd waarin niemand meer ellende meemaakt. Geen somberheid, pijn, overledenen of zelfmoordpogingen. Het bestaan is voor ieder beter. Toch word hij als een badguy neergezet omdat hij mensen van hun “echte realiteit” ontnam. Ik ben het volkomen oneens met deze filosofie. Of het nou de realiteit is waarmee je begon of niet, een goed leven = een goed leven. De Phantom Thieves kiezen voor een realiteit waarin letterlijk iedereen slechter af is dan ze waren in de alternatieve realiteit. Dit kwam over als ronduit egoïstisch en kwaadaardig, niet als iets voor de maatschappelijke bestwil.
Het is pas wanneer bekend word gemaakt dat deze realiteit in ellende zal eindigen, door nogmaals Mementos met de realiteit te smelten, dat de game met een geldige reden komt dat dit plan niet door kan gaan. Neemt niet weg dat de Phantom Thieves als de goodguys worden neergezet en de psychiater als badguy, terwijl het op mij meer op het omgekeerde neerkwam. En nu ik toch met een rant bezig ben: waarom word Akechi ineens als een goodguy gezien? Zijn ze vergeten dat hij massamoord heeft gepleegd, o.a. Haru d'r vader heeft vermoord, en dat hij duidelijk plezier had in het moorden? Dit voelde alsof fan-fictie het overnam.

Voor mij ontnamen de laatste paar uur van het plezier uit de rest van de game. Het beschadigde zowel het beeld dat ik had van de nieuwe characters als de oude. Maar, het paleis zelf was leuk om te doen. Wanneer het verhaal meer op de achtergrond wordt gezet en alle uren zitten in het paleis verkennen dan word de game weer ijzersterk.
Visueel een genot, designs creatief en muzikaal hoogstaand.

Voor mij was dit de ‘definitieve’ Persona 5 totdat ik rond het einde zat. Als geheel gaat mijn voorkeur toch uit naar het origineel. Vind dat het verhaal ronder en beter werkt daar. Ben het niet eens met de filosofie achter de nieuwe verhaalelementen en de geforceerde anti-climax. Desalniettemin blijft het Persona 5, een ontiegelijk hoogstaande game boordevol charme. Heb er nu 110 uur inzitten en wil het herspelen voor de overige trophies.

Berichten verplaatst naar Persona 5 Strikers (2020)