Suikoden (1995)

Alternatieve titels: Genso Suikoden | Suikoden I HD Remaster: Gate Rune

PlayStation / PC / Sega Saturn / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Konami en System Sacom
Uitgegeven door Konami

Jij bent de zoon van Theo McDohl, een van de zes grote generaals van het Scarlet Moon Empire. Als je vader erop uit moet om een rebellen opstand tegen te gaan in het noorden van het land, word jij, onder begeleiding van Gremio, je trouwe chaperon/bodyguard, verwacht in zijn voetsporen te treden. Door je reizen buiten de hoofdstad kom je erachter dat de Emperor zo corrupt als de pest is en een tiran is voor het gewone volk. Je ziet steeds meer waarheid in de rebellen zaak en sluit je uiteindelijk aan bij hetzelfde Liberation army, waar je vader tegen aan het vechten is.

Mijn eerste toevoeging, en wat een geweldige game, de eerste echte PSX RPG, toen het nog wachten was op FFVII, zag ik deze zonder info in de winkel liggen. De eerste indruk was wtf, Snes graphics... Maar na 1 min in het spel al zo gegrepen door de muziek en gesprekken en overall sfeer, dat het paleis in de 2de minuut al indrukwekkend uit ziet en je wonderlijk verrast wordt als een 5 pixels verschuiven en je held een beweging maakt. De 1ste draak die je ziet beweegt 4 frames en maakt een 1 soundje en er staat Dragon: Roarrr, maar je bent volledig overtuigd van de overdonderende majestueusheid van het beest. Klinkt mischien overdreven allemaal, maar deze game heeft grote indruk op mij gemaakt.

Battlesysteem is lekker snel en blijft leuk door de vele verschillende moves en magics en het feit dat sommige characters samen kunnen 'combine' attacken. Daarbij het feit dat je 108(!) verschillende chars kunt recruiteren, met elk unieke skills en eigen verhaal. Dat maakt de gameplay zo super verslavend, je bouwt je eigen leger op met eigen kasteel, met bijbehorende mini-games en side quests.

Ook erg vernieuwend is de battles verdelen in 3 soorten, 'gewone' Rpg 6 partymember battles, 3d surroundings en 2d sprites, 1vs1 rock, paper, scissors stijl battles en grote 10.000 troepen strategy army battles, waar je meer commandos geeft, als echt actie uitvoerd, waarbij de karakters fungeren als generaals.

Het voortreffelijke verhaal (losjes gebaseerd op een oud Chinees boek, Water Margin) zuigt je zo mee met zijn karakters, dat je echt met ze meeleeft en constant je doel daadwerkelijk belangrijk lijkt, gewoon erg goed opgebouwd je groeit samen met de held snel op, en ervaart samen met hem steeds meer verantwoordelijkheden, vergeleken met je oude 'bediende' leven. Denk dat erg veel van die sfeer opbouw, toch ook door de mooie soundtrack komt. Hier nummer 6 Main Theme Arrange (Guitar Version) even downloaden .

Prachtige game en imo tot nu toe de beste Suikoden (Hele serie is geniaal hoor) -> 5* en #6 in mijn top10!

Hier de intro....

avatar van Naomi Watts
Net uitgespeeld met dik 100 uur op de teller.

Wat een game is dit zeg. Blijft heerlijk die RPG´s met die SNES graphics. Doet me denken aan mijn jaren dat ik totaal verslingerd was aan Secret of Mana.

De SNES look is werkelijk geweldig. Niets zo adorable dan die pixel poppetjes in RPGs uit de mid jaren negentig. Het battlesysteem is breed en erg snel, wat de gameplay alleen maar te goede komt. Want je tijd kan je goed gebruiken in deze game. Ook erg sterk is de enorme binding die zich al snel ontwikkelt met de chars. De heerlijke speelwereld, de magistrale muziek samen met de magistrale sfeer maken dit een waar pareltje.

Ook het recruiten is geweldig om te doen en zoals Squall al opmerkte, dev erschillende soorten battles is werkelijk geniaal gedaan. Dat zo'n game dik 10 jaar na dato nog als een huis staat is veelzeggend. Ik ben overdondert van de kracht van deze game en de game maakt zo´n verpletterende indruk dat ik nodig moet gaan puzzelen in mijn top 10. 5*

Cool dat deze game weer eens wat aandacht krijgt , beetje vergeten pareltje heb ik het idee. Die binding met de (bijna alle van de 100+) chars is in dit deel idd gigantisch goed gedaan (de dood van Gremio, het gevecht met je pa, some heavy emotional shit ). Muziek is ook echt prachtig idd, heb het nu nog steeds regelmatig op m'n mp3 speler staan...

Erg vette nieuwe top10 NW, denk dat ik Fallout 3 ook ertussen probeer te proppen...
Suikoden II vond ik qua verhaal wat minder, maar gameplay leuker, kan je ook wel van genieten denk ik. En ben erg benieuwd wat je van Vagrant Story gaat vinden, imo een van de pinnacles van RPG gaming, denk dat je dan weer wat top-schuif-werk moet verrichten .

avatar van Naomi Watts
Squall Lionheart schreef:
dd, heb het nu nog steeds regelmatig op m'n mp3 speler staan...

Was bij mij ook wat puzzelwerk, helaas moest het ten koste gaan van Parasite Eve.

Gaat op mijn verlanglijst Squall.

Precies de reden dan ik er nog niet aan begonnen ben. Staat op de planning na Fallout.

Naomi Watts schreef:
Net uitgespeeld met dik 100 uur op de teller.
Duurt dit spel echt zo lang? Volgens how long to beat 20 tot 25 uren.

avatar van CarealotCarrot
Nee, ik was er klaar mee binnen 25 uur. En dan heb ik nog veel mensen lopen recruiten.

Klein nadeel dat ik opmerk, maar niet verwonderlijk voor de tijd, is dat je vaak keuzes krijgt in je antwoorden maar gedwongen wordt naar 1 keuze en de andere zelfs niet werken. Drink dit drankje, nee ik wil niet. (want ik weet dat dit niet goed gaat aflopen). Ok, dan euh, drink dit drankje, nee dank je etc. totdat je ja klikt.

Squall Lionheart schreef:
Mijn eerste toevoeging

Hoe bedoel je dat ? was dit spel je aller eerste toevoeging aan de Gamesmeter site!?

Jop, 'smah origin story