Samurai Shodown (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / Arcade / PC
Fighting

Ontwikkeld door SNK
Uitgegeven door SNK

Deze 2D-fighter is een reboot van de langlopende Samurai Shodown franchise, en situeert zich tussen het origineel en Samurai Shodown V. Bekende karakters uit eerdere delen keren terug - waaronder Haohmaru, Ukyo Tachibana, Hanzo Hattori, Jubei Yagyu en Kyoshiro Senryo. Daarnaast introduceert het spel enkele nieuwe karakters, zoals Wu-Ruixang, Yashamaru Kurama en Darli Dagger.

avatar van theo79
De game waar het grote wachten op is op dit moment. Nog een klein maandje geduld. Ondanks dat ik eerdere delen niet enorm veel gespeeld heb kijk ik toch wel behoorlijk uit naar dit deel. Het spel ziet er in de trailers enorm tof uit en lijkt mischien wel wat vlotter te spelen dan de eerdere Samurai Shodown delen?!

Ik heb eigelijk alle eerdere delen wel in bezit maar heb ze zoals gezegt nooit echt heel fanatiek gespeeld. Het speelt ook wat anders dan bv een Street Fighter en Mortal Kombat en ik moet eigelijk nog een beetje ontdekken hoe dit effectief te spelen. Ga ik dus zeker straks bij dit nieuwe deel proberen te realiseren.

avatar van theo79
Nog precies een week en dan ligt deze in de winkel. Nog meer mensen hier die deze game gaan kopen?

Die tjappie op de cover ogend als een corny kruising tussen Goku en Ryu krijg ik maar een slappe hanger van zo op het eerste gezicht.

Dus ik vooralsnog niet echt nee.

Confusie

Oo jammer. Ik vind het er op zich wel gaaf uitzien.
Ik heb de afgelopen dagen ook best wel plezier met Samurai shodown v. Enige nadeel van het spel vind ik dat voor mn gevoel sommige characters veel sterker zijn dan andere characters. Hopelijk is dat verschil bij dit deel niet zo groot.

Confusie schreef:

Dus ik vooralsnog niet echt nee.

Tja. Dat is ook maar weer eens complete onzin. Als je het al dan niet spelen van een spel laat afhangen van wat er op het cover-artwork van een doosje staat? Nou ja...

In ieder geval staat deze bij mij nog altijd op het lijstje alleen weet ik niet of ik het financieel red om hem ook onmiddelijk in huis te halen. Wat ik bijzonder jammer vind want de Samurai Shodown serie is (nog altijd) bij de beste en meest sfeervolle 2D fighters ooit.

Sinner

En speel jij zo'n spel dan ook graag online tegen andere mensen? Indien dat dit niet zo is dan is het ook geen ramp als je hem wat later koopt wanneer hij bijvoorbeeld voor een leuk bedrag wordt aangeboden op marktplaats. En wellicht wordt het spel sowieso vrij spoedig afgeprijst.

Zelf speel ik het liefst zoveel mogelijk online tegen andere mensen en aangezien ik niet weet hoelang bij dit spel het online gebeuren in leven blijft wil ik dit spel zo spoedig mogelijk hebben.

Sinner schreef:

Vind ik een vrij bepalend detail.

Die gast oogt mij in alles maar een karige kareltje dus dan heb ik al gelijk weinig zin me er verder nog in te verdiepen.

Desondanks heb ik overigens wel wat beelden bekeken en was ik zoals verwacht niet ondersteboven.

Zo zie je maar weer het belang van de eerste indruk.

Of initiële impressie zo je wil.

Hadden ze toch echt met iets beters moeten komen dan iemand die er uit moet zien als stoere vechter maar eerder aan een eppo henkie doet denken.

Confusie schreef:
Vind ik een vrij bepalend detail.

Nee. Niet echt. Never judge a book by it's cover. Had je gezegd 'ik heb wat gameplay bekeken en dat stond me niet aan had ik er kunnen inkomen. Bij een matige illustratie of interpretatie van een ingame figuurtje op een doosje vind ik het vrij achterlijk. Koop je zo ook je cornflakes? Dus het tweede wat je zegt houd al meer steek.

Sinner

Zelden. Ik ben niet zo'n online speler. Ik houd het meer bij de diverse story-modes en offline modes en de versus modes op de bank tegen vrienden. Ik heb helaas niet meer de finesse om online echt te scoren (lees ik gebruik relatief veel medicatie, ben wat trager hierdoor, heb ondermeer reuma) dus dan wordt met name een fighter toch al vlug wat moeilijk om enigzins competitief te spelen. Dus ik kan inderdaad wel even wachten met het te kopen. Maar gewoon als fan van de reeks zou ik hem graag zo snel mogelijk in huis hebben. Ik wacht nou toch al -tig jaar op een nieuw deel 2D in de Samurai Shodown reeks dus....is toch wel weer iets speciaals. En het ziet er ook nog eens meer dan behoorlijk uit.

Sinner

Balen dat je door je medicatie online niet (meer) leuk kan meedoen. Zelf heb ik soms wat last van duizeligheidsklachten en op die dagen bak ik er ook niet zoveel van als ik online speel. Gelukkig heb ik nog wel vaak goede dagen er tussen zitten.

Ik vind deze Samurai Shodown er ook enorm goed uitzien en ik kijk er ook erg naar uit hem te kopen. Ik verwacht hem aanstaande dinsdag dan ook gelijk te kopen en dan zal het ook niet lang duren voor ik mijn mening erover ga plaatsen hier op de site.
Ik hoop dat de game veel verkocht gaat worden, ik heb altijd al een zwak voor SNK gehad

Sinner schreef:

Uiteraard een zinnetje dat vroeg of laat wel ergens op de loer gelegen zou gaan blijken in deze.

En dus niet een zinnetje waar ik, hoewel mij ruimschoots bekend, erg veel mee heb.

Geheel niets zeg maar gerust.

Ben iemand die doorgaans behoorlijk bevooroordeeld leeft.

Inderdaad.

Gastje brabbelt drie woordjes of iets en ik natuurlijk alweer gelijk exact wetend wat er verder nog komen zal.

En vervolgens dat dus ook wat dan komt en niet anders.

Dat en nog een tikkeltje erger zelfs, in het meest gangbare geval, alweer te mild geweest.

Wederom mezelf tevergeefs proberen te sparen met misplaatst optimisme onverdiend met name.

Is dit altijd een pretje, zeker niet.

Maar mij zijn sowieso de allerruwste complicatie gradatie die je favoriete videospel maar heeft te bieden aan durven knippen.

Want hoe vaak zou het niet eens heerlijk zijn om je gelijk een keertje niet te krijgen bovendien, een volkomen onvoorziene positieve twist in plaats daarvan te mogen zien verrijzen.

Iemand blijkt ineens toch heel inzichtelijk.

Leuk.

Maar tot op heden nooit realiteit geweest op die wijze, dus vooralsnog geen enkele reden ooit gezien om aan mijn intuïtieve instincten te twijfelen.

Iemand blijkt eigenlijk zelfs nog vieselijker viezerik.

Dan zijn Facebook foto al wel deed vermoeden, in bepaalde mate.

Maar geen mens had kunnen bevroeden, naar exacte gradatie.

Zoals deze zich dan in een later stadium ineens openbaart.

Wanneer hij niemand minder dan ongetekende en geen ander dan dat ineens hard falend met name wat betreft zijn verscholen staat een loer van miezerig aandoende statuur probeert te draaien, incluis cruciale informering dingen rond de vorm van zijn ovale eierhoofd gelaat alsmede zijn zuster haar familienaam die onverhoopt niet te voorzien vanuit zijn gapende gatenkaas handtasje zo de begaanbaar openbare straat waarneembaar op komen waaien.

En je nu echt definitief bevestigd ziet hoe zonder enige twijfel zijn geest binnenin zelfs nog rotter naar gure ontbinding stinkt dan dit.

Dit vast niet het toppunt maar eerder het tipje van die ijzige venijnberg zal zijn.

Die dan uiteraard uitgerekend weer alleen mij moet hebben wegens mijn loeiharde schittering shine bezigend aanwezig altijd maar keer op keer om het even of het nou net na twaalven of alweer tegen half zeven is.

Daarnaast:

Ander voorbeeld bijvoorbeeld:

Ter illustratie.

Richard Hawley.

Waarlijk een artiest die ik met hart en ziel liefheb als zijnde naaste familie.

Adembenemend pracht Engelsman om van te watertanden gewoon.

Maar zie dus de cover van zijn inmiddels uitgekomen destijds aankomende nieuwe album en weer weet ik het onmiddellijk, wat er te gebeuren staat: dat hij het meesterlijke Hollow Meadows niet zal opvolgen met iets van gelijke kracht namelijk.

En ook dit blijkt inmiddels dan ook eveneens weer de werkelijkheid te zijn gebleken.

Helemaal niet erg natuurlijk, bijna niemand die altijd maar kan blijven pieken en als iemand zich even later zal herpakken weer is hij het wel.

Maar wel hoe zoiets zich dan ontvouwt.

Aan de hand van het voorkantje ik mijn oordeel alweer alvast klaar, en dat corrigerende standje van ongelijk wederom uitblijvend totaal even later daarna.

En wat betreft dit spel.

Neemt al dit overigens niet weg dat het mij inmiddels ook duidelijk is dat deze bewuste titel tot een redelijk legendarische reeks behoort schijnbaar, wat ik zal respecteren verder, en niet te vergeten jullie elk plezierig vertier warmhartig zoals gewoonlijk gunnen zal vanuit mijn allerdiepste vriendelijk bezielde zo lieflijk.

Als ik ben.

Geen geintje.

Maak er nog een leuke avond verder.

Zou ik dus zeggen.

Anders ik wel.

Sinner

Nou, ik ben nooit zo'n online speler geweest op zich, vroeger ook niet. Beperkte zich tot hier en daar een potje - mis het dan ook niet echt. Zeker niet omdat er bij de meeste games legio offline modussen te spelen zijn - met name een Injustice of MK 11 blinken hier in uit. Ik ben dan ook wel benieuwd wat Samurai Shodown te bieden gaat hebben (aangezien ik bvb ook de laatste King of Fighters gemist heb).

Sinner

Oke zo beleefd iedereen op aan andere manier plezier aan een (fighting) game. De laatste King of fighters (deel xiv) heb ik ook en vind ik ook een enorm goede fighting game. Van de King of fighters delen die ik gespeeld heb vind ik Kof 98 en Kof xiv de besten.

Nu Snk weer lekker aan de weg timmert hoop ik ook dat er een Garou mark of the wolves 2 gaat worden uitgebracht aangezien ik Mark of the wolves de leukste fighting game van Snk vind.

Mbt de discussie over het kareltje op de cover. Is volgens mij gewoon 'n herinterpretatie van het kareltje op de cover van originele Samurai Shodown:

Samurai Shodown (1993)

Superskralend falende herinterpretatie dan.

Verbazingwekkend zelfs.

Deze gast geloof ik namelijk wel gelijk.

Knalharde knakker in een ruige setting, koel kiekje kunnen schieten, zelfs het knalgeel, het is vet.

Werkt.

Niemand die tegen hem zegt van ha banaan of iets in die aard.

Fok met hem en hij chopt 'm.

centurion81 schreef:

Samurai Shodown (1993)

Natuurlijk. Het is dan ook het hoofdpersonage van de reeks, Haohmaru. Duikt op de meeste covers wel op.

avatar van theo79
Vandaag dit spel gekocht en uiteraard al even gespeeld. Mn conclusie tot nu toe is dat het een fantastisch spel is. Hij is wel wat trager dan Samurai Shodown v special die ik de laatste dagen gespeeld heb maar persoonlijk vind ik dat niet storend.

Verder ziet het er allemaal goed uit en heb ik al leuke online battes gehad. Komende tijd zal ik dit wel fanatiek spelen.

avatar van theo79
Inmiddels ben ik er al wel achter dat we hier met een pareltje te maken hebben. Alle reviews die ik tot nu toe gelezen heb over dit spel zijn lovend en dat ben ik zelf ook over dit spel.

Voor mij staat vast dat dit de beste fighting game is van dit jaar. Geweldige gameplay met een heerlijk sfeertje. Enige nadeel van het spel vind ik dat het ene character wat sterker lijkt dan de ander.

4,5 ster

avatar van Nomak
theo79 schreef:
Moeilijk een nadeel te noemen. Dat is het geval bij zowat elke fighting game die ik ken.
Al lijkt het me nog veel te vroeg om nu al een tier list te maken.

Nomak

Het is inderdaad bij (bijna) elke fighting game zo maar bij dit spel is het soms wel een heel groot verschil. Een ander 'goed' voorbeeld van een fighting game waar het verschil soms erg groot is vind ik Mortal Kombat.

Maar goed ik wil (verder) niet negatief zijn over dit spel want het is gewoon een topspel.

Heb jij hem ook al gekocht Nomak?

avatar van Nomak
theo79 schreef:
Heb jij hem ook al gekocht Nomak?
Helaas nog niet de tijd gehad, veel te druk op het werk. Jammer, maar het kan momenteel niet anders.

Ik ga er wel zo snel mogelijk werk van maken.

Nomak

Dat zou mooi zijjn. Ik hoop dat dit spel goed verkocht gaat worden want het is echt een topspel. Als ik eenmaal aan het spelen ben vind ik het zeer moeilijk om weer te stoppen, zeer verslavend spel dus. Ik heb enkele tientallen fighting games voor de PS4 maar deze staat zeker nu ergens aan de top voor mij.

avatar van theo79
Het schijnt dat inmiddels alle fysieke games van dit spel in Japan zijn uitverkocht. Helaas stond er niet bij om hoeveel exemplaren het dan gaat (althans daar waar ik het gelezen heb). Maar goed dit lijkt me in ieder geval goed nieuws.

Voor de rest kan ik hier elke dag wel terugkomen op gamesmeter om te vertellen hoe goed ik dit spel vind, fenomenaal gewoon!

avatar van theo79
Even net zoals ik bij Street fighter v wel eens doe een battle van mij zelf posten die ik online gespeeld heb. Online win ik op zich al best veel en dat terwijl ik eigelijk nooit hiervoor Samurai Shodowns heb gespeeld (afgezien van dat weekje Samur Shodown v ter voorbereiding op dit nieuwe deel)

Ik speel met het character Haohmaru die voor mijn gevoel heel erg overeenkomt met bv Ryu en Ken uit Street fighter. Indien er hier mensen zijn die echt zeer bekwaam zijn in dit spel en naar aanleiding van mijn spel verbeterpuntjes zien hoor ik het graag.

Bij deze mijn gespeelde battle:

SAMURAI SHODOWN_20190630122030 - YouTube - m.youtube.com

Ziet er goed uit theo79. Overigens leuk om al je enthousiaste berichten bij de vechtgames te lezen.

Shinobi schreef:

Dankje. Hopelijk weet ik andere mensen ook aan te steken met mn enthousiasme voor fighting games. Dit is denk ik wel een leuke beginnersgame wat dat betreft, sowieso omdat je hier niet met lastige lange combo's te maken hebt. Bovendien leer je naar mijn mening wel heel goed de basis qua fighting games in dit spel.

Shinobi speel jij ook fighting games?

Ik stuur je wel een PM, want anders gaan we te veel off-topic.

Shinobi schreef:
Ik stuur je wel een PM, want anders gaan we te veel off-topic.

Dankje. Heb je ook al een pm terug gedaan.

avatar van theo79
Gisteravond even door middel van shareplay Samurai Shodown gespeeld met Shinobi en dat was wel even leuk. Hoop dat ik je een beetje enthousiast heb gekregen over dit spel!??

Nomak heb jij je werkgever inmiddels al verteld dat je de komende tijd niet teveel tijd hebt voor die flauwekul dat werken heet maar dat je je moet richten op Samurai Shodown?!
Ik ben namelijk erg benieuwd wat jij van dit spel gaat vinden.

Was zeker leuk theo79, nogmaals bedankt voor de Share Play. Ik heb op zich een aardige impressie gekregen van 'Samurai Shodown'.

De mechanieken zitten prima in elkaar, hoewel ik bij sommige personages wel een worp functie mis; het neerhalen van iemand middels een worp vind ik vaak het leukst. Voor de rest is de oosterse sfeer echt top neergezet, met name door de muziek en de grafische stijl.