Granblue Fantasy: Versus (2020)

PlayStation 4 / PC
Fighting / RPG

Ontwikkeld door Arc System Works en Cygames
Uitgegeven door Cygames, Marvelous, XSEED en Sega

Deze geanimeerde 2.5D-fighter situeert zich in hetzelfde universum als de Granblue Fantasy RPG’s. Enkele van de speelbare karakters uit deze franchise zijn – Gran, Kataline, Charlotta, Lancelot, Ferry, Lowian en Ladiva.

avatar van theo79
Ondanks dat ik normaal gesproken niet zo'n fan ben van Arc System fighting games ben ik wel benieuwd naar deze fighting game die dit jaar uitkomt.

Het spel schijnt iets trager en makkelijker te zijn dan Blazblue en Guilty gear.
Ik hoop dat er in Europa (ook) een fysieke uitgave van komt want ik vermoed dat ik deze dan wel ga kopen.

avatar van theo79
Het afgelopen weekend was er een demo te spelen mits je een Japans account hebt. Zelf heb ik dat niet maar inmiddels is er al behoorlijk wat gameplay te zien op youtube. Dit spel lijkt me enorm tof te gaan worden. Over het algemeen zijn de mensen die het al gespeeld hebben er ook (erg) lovend over. Het wordt qua gameplay zelfs een beetje vergeleken met Street fighter. Hier wat gameplay wat ik vond op youtube:

THIS GAME LOOKS TOO GOOD! | Granblue Fantasy Versus Beta Matches - YouTube - m.youtube.com

avatar van theo79
Inmiddels deze game gescoord. Eindelijk eens een Arc System Game die ik echt heel tof vind. Granblue is niet enorm op combo's gericht en is qua gameplay best wel een beetje met Street Fighter te vergelijken. Special moves zijn ook op de Street fighter manier te doen maar indien gewenst kun je special moves ook doen door een bepaalde richting in te drukken plus de R1 knop. Het spel is dus ook prima voor beginnelingen te spelen. Zelf vind ik het wel het leukste spelen op de Street fighter manier. Qua graphics ziet het spel er ook goed uit. Ik zet hem voor nu op 4 sterren en wie weet verander ik dat in de nabije toekomst nog naar boven of beneden.

avatar van theo79
De afgelopen dagen dit spel volop gespeeld en sjonge jonge wat is dit een top fighting game zeg! Ik durf nu al wel te stellen dat dit spel ergens hoog in mn top 10 van beste fighting games ooit thuishoort. De gameplay voelt enorm goed aan en de battles online kunnen heerlijk intens zijn. Als klap op de vuurpijl ziet het spel er ook nog eens fantastisch mooi uit. Het spel heeft in Europa trouwens nog niet officieel een release gehad maar ondergetekende heeft dit spel dus geimporteerd.

Dit spel durf ik nu met een gerust hart van 4 sterren te verhogen naar 4.5 ster

theo79 schreef:
Dit spel durf ik nu met een gerust hart van 4 sterren te verhogen naar 4.5 ster

Vanmiddag (waarin we in conclaaf besloten hebben dat de Switch zowat onze favoriete console in jaren is zijn we er ook opgekomen dat Granblue Fantasy een van de mooiste en beste fighting games in jaren is. Op een gegeven moment raak je inderdaad een beetje uitgekeken op de meer Steampunk -achtige Fantasy setting van devs als Arcseed e.d. Ze blijven zeker bovengemiddeld maar met elk deel heb je wel iets van 'okay...ik heb het nou eigenlijk wel gezien' - om ze vroeg of laat voor een 5je of 10tje in de Digi shop op te pikken. (geld ook vool veel series als DOA, Tekken en zelfs mijn geliefde Soul Calibur)

Mijn vriend had deze al wat vaker gespeeld, ik niet. Maar het sprak me wel direct aan. De 'meer echte' fantasy setting die hier gebruikt wordt is een verademing grafisch en maakt het spel een stuk leuker en plezieriger om te zien en te volgen in plaats dan 50 partical effects tegelijk op het scherm te volgen - de controls zijn inderdaad meer richting de traditionele fighters en meer 'pick up 'n play' zonder dat je daar een heel boek moet hebben doorlopen en het speelt gewoon bijzonder lekker. En verslavend. Aangezien we toch makkelijk anderhalf uur kwijt waren toen we begonnen. Bijzonder goed gelukt. Helaas - zelf geen PS4. Dus het zou al moeten wachten tot ik ooit een PC of eventueel toch zwicht voor een PS5 vooraleer ik tot aanschaf overga. Maar daar zit dus niet echt haast bij (verre van).

Maar wel bijzonder aardig. Beter - iets meer richting een soort van traditionele fighting game met Golden Axe / Klassieke Fantasy Tropes in een Street Fighter setting zou best wel eens een leuke afwisseling kunnen zijn in het genre. (ok we hebben een Samurai Shodown - en dat is ook niet voor niks een van de betere spellen in zijn soort, maar toch...) Dit smaakt zeker naar maar. Ik vermoed wel alvast dat deze in de komende bezoekjes nog met regelmaat zal worden opgezet.

Sinner schreef:
O, en dan kun je het beste fighting game in jaren nog niet eens op je lievelingsconsole spelen. Ergo sum is PS4 de beste console in jaren.

Grovonion schreef:
Ergo sum is PS4 de beste console in jaren.

Nee hoor. Afweging gemaakt en gebaseerd op het geheel van diverse factoren. Niet slechts op het feit dat ik Granblue wel of niet kan spelen.

Bijzonder leuk en indrukwekkend spel. Maar dan toch maar een Fire Emblem, Mario Kart of om het even welke RPG / SRPG of Life Sim. In handheld of op de tv. Zonder een uur installatietijd.

Sinner schreef:
Dat was ook een grapje natuurlijk. En ik denk dat we discussie over de beste console beter op een ander forum deel kunnen verder voeren. Want ik denk dat het wel nog steeds een interessante discussie is. Zoals je weet heb ik ze beiden, en geniet ik ook in volle teugen van beide. Vandaar wil ik de vergelijking wel eens nuchter en op feiten gebaseerd ga proberen te houden, de emoties er wat langs laten bengelen maw.

Weet ik toch dat het een grapje was. Hoef je echt geen uitleg bij te geven. Dit was gewoon wat gericht sarcasme terug. Er is ook geen discussie over 'lievelingsconsole'. De ene houd van dit, de ander van dat. De Switch geeft me net alles wat ik wil. 'Beste console' is weer iets anders maar daar onthoud ik me liever van imo. Want hoe sterk of hpe veel power er onder een motorkap zit, het draait uiteindelijk om de games die het systeem heeft. En laat ook daar de Switch, maar ook (3)DS en PSP en PS3 en Xbox360 voor mij nog steeds meer te bieden hebben dan de huidige gens.

Maar uiteindelijk game ik gewoon graag.

Granblue moet ik voorlopig maar even missen tot...?

Sinner

Als ik het goed begrijp heb je zelf geen ps4 of ps5 waardoor je zelf het spel Granblue niet hebt? De Switch heb je wel begrijp ik uit je verhaal? Volgens mij komt dit jaar wel Dnf Duel van Arc System op de Switch uit. Die heb ik zelf ook al enige tijd voor de Playstation, en die is ook zeker het uitproberen waard mischien vind ik die wel minstens net zo leuk als Granblue.

theo79 schreef:
Sinner

Volgens mij komt dit jaar wel Dnf Duel van Arc System op de Switch uit.

Klopt inderdaad. Switch en Xboxone. En mijn PC is op sterven na dood dus daar kan ik Granblue ook niet op spelen. Maar bedankt voor de tip, kijk ik daar even naar uit.