Duck Season (2017)

PC VR / PC
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door Stress Level Zero
Uitgegeven door Stress Level Zero

Het is de zomer van 1988 en je moeder heeft net de coolste nieuwe game voor je Kingbit Entertainment System gehuurd. Maar hoe langer je het spel speelt, des te duidelijker wordt het dat er iets vreemds in deze game aan de hand is. Als de dag langzaam verandert in nacht begint je verbeeldingskracht het steeds meer over te nemen.

Fonzzz002 (crew)
Wederom een recensie aan de hand van let's plays. Geen concreet cijfer, geziene kijken anders is dan spelen. Jammer dat Duck Season niet op PS VR kwam, maar waarschijnlijk zou ik het toch niet kunnen spelen omdat het met de move controllers gespeeld zou moeten worden. Er is inmiddels ook een non-VR versie beschikbaar, maar ik heb nu al alles gezien waardoor zelf spelen niet veel meer gaat toevoegen.

Een leuke creepypasta-achtig concept: een horror variant van Duck Hunt. Wat als de hond bewust was dat je op hem schoot en het persoonlijk nam? Een heerlijke mix van komische absurdheid, uitgevoerd met genoeg spanning en mysterie om voor de rillingen te zorgen. De game creëert goed een gevoel van veiligheid waarbij je lekker Duck Hunt speelt, maar hoe langer je speelt hoe eigenaardiger het gaat voelen. Zelfs toen er “niets aan de hand was” voelde ik een vorm van paranoia. Het feit dat de hond een man in kostuum is die zich vreemd gedroeg hielp niet met je op je gemak voelen.

Grafisch ziet het er erg prettig uit. Ipv de 8-bit Duck Hunt hebben ze het realistische graphics gegeven waardoor het mooiere beelden heeft, meer immersie creëert en zich voldoende van het origineel onderscheid. Ik vond het vooral prettig hoe goed Duck Season de "gamerkid from the 80s" vibe kon namaken. Ik heb menig wat gezien, gehoord en gelezen over Amerikanen die als kind fanatiek met de NES/SNES speelde en dit is precies hoe zo’n ochtend gamen omschreven werd. Het huis heeft ook een typische 80s feel en de dikke kleine TV speelt regelmatig komische 80s reclames af. Een leuke tijdcapsule die je tijdelijk liet ervaren hoe het was om een American 80s gamerkid te zijn.

De game heeft maar liefst 7 verschillende eindes die allen verschillen in stemming. Van fantastisch, goed, aardig, komisch, slecht, heel slecht tot alles en iedereen is verdoemd. Het “canon” einde vind ik persoonlijk onplezierig. Geziene dit verhaal niet onderdeel van een reeks is zie ik niet in waarom je het canon einde boven de rest zou kiezen. Er schijnt een soort hidden lore te zijn waarin Duck Season samenkomt met Bonework (Stress Level Zero’s andere game). Geen idee hoe dat zou werken. De games lijken iig geheel losstaand van elkaar, maar ik zal me verdiepen in de theorie video’s. Wellicht schuilt daar een boeiend verhaal achter.

Goed genoten van Duck Season bekijken. Als ze het ooit naar PS VR brengen en speelbaar maken zonder move dan zal ik het zeker gaan doen. De non VR versie sla ik over.

Qua cijfer zit het op de 3,5*