A Hat in Time: Nyakuza Metro (2019)

Platform / Action

Ontwikkeld door Gears for Breakfast
Uitgegeven door Gears for Breakfast

Welkom in de wereld van Nyakuza Metro! De perfecte plaats om je vaardigheden als geniepige dief in uitvoering te brengen, en ongehoord rijk te worden. Want wat kan er mis gaan?! Deze uitbreiding neemt je mee in een nieuw hoofdstuk, en introduceert daarnaast ook nieuwe Time Rifts, bagdes, wapens en een online modus voor vijftig spelers.

De vorige Hat In Time DLC viel me tegen geziene het een grote stap terug was van de originele game: de levels waren kort en de missies waren iets te frustrerend ontworpen. De Nyakuza Metro DLC voelt daarentegen een stuk zorgvuldiger uitgewerkt: een grote, levendige wereld met maar liefst 8 zandlopers en een bevredigende afsluiter. Ondanks dat ik er snel doorheen ging had ik veel plezier met het verkennen van het metro gebied, de platforming of het praten met de characters. Geen frustrerende slordigere stukken, maar gewoon puur plezier. De DLC is wat dat betreft gewoon on par met het origineel.

Qua vormgeving lijkt deze DLC een stap verder te gaan dan de gewone game. Ieder deel van de metro heeft zijn eigen fleur gekregen met kraampjes, billboards, restaurants bedekt met sfeervol neon-light etc. Dit maakte de wereld zowel leuk vanwege de gameplay als vanwege de vormgeving, muziek en personages. De oosterse invloeden voor de muziek mochten er ook zeker wezen. Past perfect bij het yakuza thema. Voornamelijk de Rush Hour track, die in de climax te horen is, is heel sfeervol en deze heb ik nog vaak geluisterd.

Het is allemaal wel anti climax om dit na de eindbaas te doen. Je hebt er niets aan om deze zandlopers te halen, anders dan uit nieuwsgierigheid de missies eens doen. Ik voelde me bij de originele game gemotiveerder om de zandlopers te verzamelen, wetende dat ik er nieuwe dingen mee vrijspeelde. Mits de Nyakuza Metro onderdeel van een vervolg was, en ik nu mijn zandlopers kon inleveren voor een nieuwe world, dan zou het bevredigender zijn geweest om deze missies te doen. Nu is het leuk om eens door te lopen voor de ervaring, al kun je niks meer met de beloningen.

Ik had het liever als onderdeel van een vervolg gezien dan een anti-climax extra level, maar voor wat het is zit het zeker goed in elkaar. Overigens heb ik me gestort op fan-levels uit de Steam Workshop en deze maken een goede eerste indruk! Sommige hadden zomaar levels uit de originele game kunnen zijn. Dit belooft nog heel wat uur uit de game te kunnen halen.