A Hat in Time: Seal the Deal (2018)

Platform / Action

Ontwikkeld door Gears for Breakfast
Uitgegeven door Gears for Breakfast

Deze uitbreiding op A Hat in Time neemt je mee op een cruiseschip met een walrus als kapitein en zeehonden als bemanning - in een nieuwe verhaallijn genaamd The Arctic Cruise. Tevens ontgrendel je middels deze uitbreiding de Death Wish -modus, waarin je wordt uitgedaagd om de levels op een verhoogde moeilijkheidsgraad te spelen.

Oei.. een tegenvaller.

A Hat In Time is mijn favoriete game uit 2017. Het is een heerlijke terugkeer naar het collect-a-ton platformgenre van Super Mario 64 en Banjo-Kazooie. De enige 2 mindere aspecten, die ervoor zorgde dat ik het geen 5* gaf, waren dat de game te kort duurt en iets te makkelijk is. Inmiddels zijn er voor de PC versie 2 DLC packs uit die mogelijk deze minpunten kunnen verhelpen. De eerste DLC pack, Seal The Deal, ontneemt echter meer van de ervaring dan het toevoegt; het zorgt er eerder voor dat ik een puntje aftrek van het origineel zou willen geven dan een punt erbij doen. Ik zou daarom niet perse aanraden om het aan te schaffen, zelfs als je een liefhebber van de originele game bent. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de DLC te proberen geziene het optionele missies zijn (en het momenteel maar 2 euro kost).

Op het eerste gezicht is de Arctic Cruise een heel vermakelijk nieuw level: wederom verken je een levendige nieuwe plek, vol met leuke personage momenten of geinige gameplay momenten. Vooral de schattige zeehonden, die totaal niet goed in hun werk zijn, konden voor de nodige humor zorgen. Het leek echter of de makers niet goed wisten wat te doen met dit level want in de eerste act moet je gewoon het hele schip meerdere keren doorlopen om 11 objecten te vinden. Niet hele spannende gameplay, maar het zorgde er wel voor dat ik het level goed kon leren kennen en het gaf je genoeg gelegenheid met alle personages te praten. Act 2 was daarentegen frustrerend en bagger; het dieptepunt van de hele game, als je het mij vraagt. Net als Act 1 moet je weer allerlei ommetjes maken in het schip, met dit keer als doel om verschillende klussen door elkaar heen doen. Iedere klus heeft zijn eigen tijdlimiet, waardoor het soms lastig werd om bij te houden waar je precies nog tijd voor had. De game geeft aan waar je heen zou moeten gaan met pijlen op de grond, die de route aanwijzen naar de meest dichtstbijzijnde klus. De pijlen gaven echter hele onlogische routes aan waardoor ik soms meerdere keren rondjes liep voordat de pijlen besloten een vast doelwit uit te kiezen. Dit werkte buitengewoon frustrerend en het zat verrassend slordig in elkaar, voor een game die anders zo goed was.
In de 3e Act had ik het merendeel van de tijd last van de besturing die naar rechts afweek, waardoor ik Hatgirl niet meer soepel kon besturen. Combineer dat met veel te kleine ruimtes waarin ik moeilijk kon navigeren, een camera die tegenzat en dit vormde een onbevredigende afsluiter van het extra level. Wanneer iedere world in de game tussen de 4-6 acts heeft, gevolgd door een goede boss battle, zijn 3 Acts zonder boss battle plots een teleurstellende downgrade.

De Death Wish uitdagingen zijn gewoon alle missies uit de game, maar dan moeilijkere varianten. Sommige waren heel leuk en creatief gedaan zoals dat ze een hindernisbaan moeilijker maakte, maar de meeste missies waren gewoon exact dezelfde levels met een tijdlimiet erop geplakt. Dit is gewoon een slappe, grindy manier om de game uit te rekken. Als het allemaal aangepaste levels waren, waarin de uitdaging zat in het level design ipv de tijdslimiet, dan had ik deze door willen blijven spelen. Maar voor nu raakte ik op zo’n 90 minuten uitgekeken.

Echt jammer. Het is een tijdje terug dat ik met zulke hoge verwachtingen een game inging om vervolgens zo teleurgesteld te raken. Het heeft zeker charme op bepaalde punten, maar het mist de fijne uitwerking die het originele spel heeft. Ik heb ook de Nyakuza Metro DLC geprobeerd, maar dit kan mijn PC helaas niet aan. Misschien dat ik die DLC eens waag als ze de updates ook voor PS4 uitbrengen. Voor nu krijgt Seal The Deal iig: