Verdun (2015)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One
multi player / online

Ontwikkeld door M2H en Blackmill
Uitgegeven door M2H

Ervaar authentieke actie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Stort je in de genadeloze loopgravenoorlog en strijd samen met je team in de intense gevechten aan het westfront. Kies tussen de Fransen, Britten, Amerikanen en Belgen, en ga de strijd aan met de Duitsers. Leid ladingen over het niemandsland en verdedig ze vervolgens tegen de onvermijdelijke tegenaanval, terwijl je probeert de vijand uit zijn laatste loopgraaf te duwen.

avatar van Duke Nukem
Wat had ik graag van deze game gehouden, een meer getrouwe setting van WW1 en een realistischer en grimmiger oorlogsgevoel in vergelijking met games als COD of Battlefield. Een enkel schot doodt je meteen, wat heel realistisch is maar ook erg frustrerend omdat het schieten van de vijand geen verbinding lijkt te maken, wat vooral vervelend is als je hem vier keer in de borst schiet om vervolgens door hem (eens hij dichterbij is gekomen) in het gezicht geslagen te worden met zijn geweer en het loodje te leggen. Dus toch niet zo realistisch! Het zijn dit soort bugs die dit spel enorm verpesten. Het kan zijn dat het spel het moeilijker wil maken om een speler met een hogere rang te doden, maar dat zou het niet verteerbaarder maken.

De graphics zijn erg basaal tot regelrecht lelijk. Niet zelden zag ik dode soldaten schudden en draaien met een arm of been in een voor een normaal mens onmogelijke positie. Het ziet er misschien wel grappig uit, maar je bent niet naar de oorlog gekomen om te lachen. Het geluid is ook erg basic, maar voldoende om een sfeer te creëren waarbij je je op een heus slagveld waant. Je hoort mensen schreeuwen en bommen ontploffen. Deze kunstmatig geschapen geluiden kunnen evenwel voor verwarring zorgen, omdat jij denkt dat er op die plek vijanden zijn terwijl er helemaal niemand is. Soms raakte ik zelfs in de war door het horen van mijn eigen voetstappen op de houten vloer in de loopgraven, denkende dat er iemand achter me liep. Wat wel een leuk detail is, is dat de soldaten in hun eigen taal spreken. Zo kan je bijvoorbeeld ook Vlaams horen praten: "Komaan mannen, voor de victorie!"

Dit spel heeft een zeer steile leercurve en een beginner zal dan ook constant worden neergeschoten door ervaren spelers. Ik vind het niet erg om te leren en gedood te worden door goede spelers, maar dit kan erg frustrerend zijn. Vooral de campers die hun plekje nooit verlaten en de andere spelers blijven snipen, die het spel wel proberen te spelen zoals het bedoeld is. Je wordt immers geacht om de aanwijzingen van de leider te volgen en van loopgraaf naar loopgraaf te lopen. De onderofficier kan een mortieraanval inroepen, dus wees niet verbaasd als je zonder waarschuwing wordt opgeblazen.

De map is vrij klein en als je een beetje buiten het toegelaten gebied gaat, wordt je een zelfmoord aangewreven en val je dood neer. De vijand op een slinkse wijze omsingelen is dan ook vrijwel onmogelijk. De map is ook bezaaid met prikkeldraad, waar je heel makkelijk in vast kunt komen te zitten en weerom zonder pardon de dood zult tegemoet treden. In een volle lobby is het overigens erg moeilijk om te onderscheiden wie vriend en wie vijand is. Dat is niet duidelijk te zien aan hun bemodderde uniformen. Het duurde even voordat ik erachter kwam dat je je vrienden kunt herkennen door je geweer op hen te richten om de namen boven hun hoofden te lezen. Maar als je dit met een vijand probeert, ben je natuurlijk dood tegen dat je hebt gecontroleerd of hij je vriend is of niet.

Er zijn niet veel maps beschikbaar, dus na een paar uur spelen kan je snel verveeld raken. Toen ik dit spel speelde waren enkel in de Frontline-spelmodus nog spelers actief, elke andere spelmodus had lege servers. Het zou mij niet verbazen als tegenwoordig ook in de Frontline geen spelers meer te vinden zijn. Er is een vervolg op dit spel gemaakt, Tannenberg genaamd, maar die heb ik nog niet gespeeld. Hopelijk hebben ze daarin de foutjes opgelapt want ergens in Verdun zit een goed spel verstopt.