Yu-Gi-Oh! Duel Links (2016)

PC / Android / Apple iOS
Card
online

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

In Duel Links neem je de rol aan van één van de personages uit de verschillende Yi-Gi-Oh series. Je krijgt de gelegenheid om zelf decks samen te stellen en het wereldwijd op te nemen tegen verschillende spelers. Buiten online matches tegen spelers zijn er verschillende CPU’s om het tegen op te nemen, of kun je speciale uitdagingen doen voor beloningen zoals meer kaarten en nieuwe personages om voor te spelen.

De eerste free to play + microtransactions game die ik daadwerkelijk leuk vind om te doen. Yu-gi-oh is een nostalgisch kaartspel dat sinds kort nieuw leven heeft gekregen in mijn kenniskring, omdat de anime op Netflix word uitgezonden en meerdere vrienden het spel weer zijn gaan oppakken. Het is een heel leuk kaartspel waarin je goed je strategieën moet doordenken, je tegenstander moet kunnen lezen en op alle mogelijke situaties een counter strategie moet verzinnen. Iedere kaart in je deck heeft een belangrijke rol en het veranderen van een paar kaarten kan zomaar het verschil maken. De potjes duren ook vrij kort, waardoor je het makkelijk tussendoor kan spelen of een reeks achter elkaar kan doen.

Duel Links is de meest up-to-date, tournament legal versie die je momenteel kunt vinden van het kaartspel: geen banned kaarten zoals Pot Of Greed of Monster Reborn, de extra sterke kaarten hebben de restricties die ze in echte toernooien ook hebben, en alle nieuwe kaarten worden direct ook in dit spel toegevoegd, waardoor je ze gelijk zou kunnen uittesten mits je de middelen hebt om ze aan te schaffen. Persoonlijk wil ik niet microtransaction gaan gebruiken, maar het tempo waarop ik nieuwe kaarten vrijspeel zonder geld uit te geven zit prima in elkaar. Ik heb nu 2 decks waar ik tevreden mee ben en ik heb inmiddels genoeg middelen om een paar nieuwe decks te proberen als dit dat zou willen.

De game geeft goede uitleg / geheugensteunen aan nieuwkomers of mensen die het een tijd niet gedaan hebben. Het begint met simpele uitleg over de basis, maar je hebt de optie om meerdere opdrachten uit te voeren om een beter beeld te krijgen van de complexere kanten van het kaartspel. Echter, het grote minpunt aan de uitleg is dat de moeilijkheidsgraad veel te laag is. In het begin kun je nog niet tegen spelers duelleren, maar moet je tegen CPU’s van een laag level. Deze doen niets anders dan slappe monsters in aanval positie neerzetten, waardoor het meer tutorial dummies zijn dan echte tegenstander. De CPU hadden ze beter kunnen maken door hun magic/trap card te laten gebruiken of flip-effect monsters in verdediging te laten plaatsen. Zelfs al zijn het zwakke kaarten, geef hun op z’n minst wat technieken die je kan verwachten van PVP matches.

Als je nostalgisch ben voor Yu-gi-oh en het lijkt je leuk deze weer eens op te pakken, of om voor andere redenen het te proberen, is dit een prima manier om in te komen. Het is gratis en je kunt heel gemakkelijk vlug potjes achter elkaar doen. Het is even bijten door het belachelijk makkelijke begin, maar wanneer eenmaal de PVP matches beginnen speelt het lekker weg voor tussendoor.

Fonzzz002 Hoe verhoudt het spel zich qua complexiteit, hoeveelheid kaarten, speelduur per potje en verslavendheid (das geen woord maar je weet vast wat ik bedoel haha) t.o.v. Magic the Gathering en Hearthstone?

centurion81 schreef:
verslavendheid
Zou een woord moeten zijn! Maar ik vermoed dat gewoon verslaving in deze zin ook past .

centurion81 schreef:

Aight, ik ben niet goed genoeg bekend met die 2 om echt vergelijkingen te kunnen trekken. Je moet iig bij Yu-gi-oh tussen de 20-30 kaarten hebben. Potjes zijn meestal binnen 2-10 minuten voorbij, in de meest uiterste gevallen 15-20 minuten. Kan heel leuk zijn om een reeks potjes achter elkaar te doen ivm hoe snel en gemakkelijk het is gemaakt. Er zijn altijd beloningen om naar uit te kijken, wat je als "verslavenheid" kan zien . Al merk ik op hoger niveau steeds dezelfde 3 META decks tegen te komen.

Fonzzz002 schreef:

Thx!
Goede TCGs kenmerken zich een beetje door een veranderende meta dmv nieuwe kaartensets of het tweaken van de balans door bepaalde kaarten te nerfen, zal daar zelf wel wat over uitzoeken Ik zoek eigenlijk een TCG die wat minder verslavend is. Ik speelde ooit Urban Rivals, duidelijk minder verslavend, maar die is me qua tactische mogelijkheden veel te beperkt om leuk te blijven.