Scythe (2018)

PC / Macintosh
Board / Strategy

Ontwikkeld door The Knights of Unity
Uitgegeven door Asmodee

Scythe brengt je naar een alternatieve realiteit in het Europa van de jaren 1920, geteisterd door de Eerste Wereldoorlog. Neem de rol van leider op je door het commando te nemen van één van de vijf facties en trek er op uit om de begeerde "fabriek" te veroveren. Leid je mechs naar oorlog en je mensen naar de overwinning!

avatar van Ulysses
Scythe is de eerste plaats één van de meest geliefde moderne bordspellen en was een enorme hype bij release. Kreeg drie uitbreidingen en zelfs een kindvriendelijke versie: My Little Scythe.
Het spel staat tot de dag van vandaag nog steeds hoog in rankings op boardgamegeek, plaats nummer 12 en lees nog vaak op fora dat de liefde voor het spel voortgaat en dus nog steeds veel verkocht wordt en gezien wordt als het magnum opus van Stonemaier games (al zelfs durf ik nog steeds viticulture met Tuscany mijn nummer 1 te noemen).

Wat is Scythe?

Scythe is een spel waarbij je uit 5 factions (met uitbreiding 7) kunt kiezen. Die gaan strijden voor de best welvarende faction te gaan worden. En dat doen ze door enerzijds grondstoffen te produceren voor ontwikkelingen te maken. Maar ook door het landschap te gaan domineren en invloed uit te oefenen op het volk.
In boardgame termen spreken we over een stuk worker placement en engine building. Het uitbouwen van een systeem waar je naar hartenlust combo's kunt maken in 1 beurt.
En area control, het domineren van het bord.

Scythe is een overweldigend spel om te leren de eerste keren. Het heeft tijd nodig om er beter in te worden. Het kan meedogenloos zijn, scores kunnen hard uit elkaar liggen.
Het spel heeft 5 factions met verschillende ability's die gecombineerd worden met ook nog eens 5 verschillende player mats. Dit zijn andere combinaties van acties, kosten en beloningen.
Het is dus een puzzel waar je veel mee moet spelen om er goed in te worden.

Maar nu: is de digitale versie het waard?

In mijn opinie en als je naar mijn cijfer kijkt: JA! Ik ben sinds deze lockdown samen met iemand van de boardgame groep deze erg veel aan het spelen. En we zijn verslaafd, het ene potje na het andere, statistieken vergelijken, hardere AI's erbij gooien en vooral leren wat ons kan beter maken.
Elk spel is weer heel anders hoe het loopt. En de AI's zijn erg verrassend, ze zijn best hard om te verslaan, zelfs op easy schrik ik wel eens wat ze doen.

Een geweldige topper, indien er leden hier zijn die zin hebben in een potje, stuur gerust maar PM. Ik speel deze op pc.

4.5*