Star Wars Jedi: Fallen Order (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S / Google Stadia

Ontwikkeld door Respawn

Het verhaal situeert zich kort na de gebeurtenissen uit Revenge of the Sith. Volg de jonge padawn Cal Kestis. Na de afkondiging van Order 66 - een oproep om de gehele Jedi orde van de kaart te vegen - ben jij één van de laatste overgebleven Jedi. Het is jouw taak om je training als Jedi te voltooien als eerste stap om de Jedi orde in het geheim weer opnieuw op te bouwen.

Nu op Gamepass / EA Play
Fantastische game.

Wat een geweldig einde. Blij deze game alsnog te hebben gespeeld. Hele dope Star Wars episode!
Battles voelen goed en spelen met de force blijft altijd leuk.
Karakters waren ook erg goed.

avatar van hitman
Mochten er mensen iets weten? kunnen jullie me dan helpen? krijg na zoeken alleen maar meer onduidelijkheid

Hoi
Vraag je mijn hulp om de game Fallen order van star wars.
Ik ben bij zo'n planeet waar ik naar toren moet gaan, maar bij een kist vraagt die scomp link repair. Maar hoe? Kan onmogelijk terug gaan vanwege die kabel banen.
En ook unlock fors push dat heb ik nog niet gehad. Volg gewoon de verhaal lijn.

Mvg 606

avatar van _iLoVeMoViEs_
Een mix van heel veel games.
Dark Souls in de gameplay, Tomb Raider in de puzzels en Metroid in het map design.
De game heeft een prima verhaal, de werelden zijn heel mooi gemaakt en de gameplay is leuk.

Wat persoonlijke minpuntjes zijn de puzzels die soms vervelend en onduidelijk kunnen zijn.

Voor de rest een goede game. Ben wel benieuwd naar Fallen Order 2

avatar van FlorisV
Wel heul weinig recensies hier ondanks dat het zo'n triple A titel is. Ik ben er nog niet hooked aan geraakt maar heb het af en toe gespeeld. Hopelijk toch wel dit jaar uitgespeeld...

avatar van FlorisV
Jedi goes Tomb Raider. En het resultaat is zeker fraai. Ook stelde het plot me meer dan tevreden.

Fallen Order combineert Force Unleashed achtige hack and slash met Lara Croft-achtige exploratie in imposant uitgebreide omgevingen. EA heeft de nodige haat verzameld onder gamers maar lijken na hun Battlefront misbaksels behoorlijk goed op weg, ook gezien het goed ontvangen Squadrons.

Vandaag heb ik deze uitgespeeld. De laatste dagen raakte ik toch meer hooked. Bij Jedi Fallen Order had ik echt behoorlijk wat tijd nodig om er in te komen. Maar de laatste dagen heb ik het echt veel gespeeld, kwam het echte Star Wars gevoel en vloog ik er doorheen. Toegegeven kwam dit ook omdat ik de moeilijkheidsgraad omlaag stelde. Want de normale was voor mij best pittig.

Het spel is grafisch grotendeels een parel. Ik vind het gezicht van Cere, met ogen die zowat uit haar kassen ploppen...geen gezicht, maar verder is er veel moois te zien. Emoties zijn ook echt goed gedaan in de animaties. De camera is altijd op de juiste plaats. De muziek voegt veel sfeer toe zonder al te veel de vertrouwde deuntjes van stal te halen. Stemacteurs helemaal in orde.

Het spel speelt erg soepel zoals je van triple A mag verwachten. De balans is redelijk goed. Een onoplettend speler kan zelfs door een trooper klein worden gekregen. En door veel vijanden ook voldoende uit te rusten met zwaardere wapens zijn ze dreigend genoeg. Verder zijn bepaalde dieren zeker in het begin behoorlijk link. Wel had ik toch het typische probleem dat het nu eigenlijk te makkelijk was, maar een nivo hoger eigenlijk weer te moeilijk. Meer gradaties waren beter geweest.

De kaart is altijd iets wat lastig is om echt goed te krijgen. Hoewel ik ontzettend moest wennen aan de bediening vond ik wel dat de legenda erg handig was, je kon goed zien waar je naar toe moest, waar je nog niet was geweest etc.

Mijn kritiek op Jedi Fallen Order richt zich op een aantal kleinere zaken:

-Volgorde. Ik kreeg echt pas na vele uren spelen het Star Wars gevoel. Toen ik die Probe Droids tegenkwam met dat fantastische geluidseffect bijvoorbeeld. Ik denk dat het beter was geweest dat soort nostalgie opwekkende elementen eerder te introduceren (en tsja, troopers zijn nogal standaard);

-Verzamelen loont niet. Je krijg enkel cosmetische aanpassingen kado en wat lore, maar nooit uitbreidingen waar je echt iets aan hebt tijdens het spel. Leuk om af en toe dat schip een nieuwe lik verf te geven, je sabel een ander kleurtje of een andere poncho aan te trekken, maar erg lonend is het niet;

-Slechte hints. Hoewel ik wel van puzzels hou liep ik af en toe vast, dit is op zich normaal, ook bij Tomb Raider heb ik wel eens hulp nodig pmdat ik me te pletter loop te zoeken, maar toch hadden er soms behulpzamere hints verstrekt kunnen worden dan "ik denk dat we nog een bol moeten vinden"...duh!

Een soort Dark Souls voor noobs, en als een noob in Dark Souls (die de meeste Star Wars films kan waarderen) zorgde Fallen Order voor een goede tijd.

Fallen Order verteld geheel zijn eigen verhaal dat goed past tussen Episode 3 en 4. Je krijgt een blik in hoe het leven is voor Jedi's die opgejaagd worden en aan het uitsterven zijn. Cal is een leuke strijder met een nieuwsgierigheid over de werelden die hij bezoekt. Ik vond het leuk om naar alle kleine interacties te kijken die hij had met zijn robot BD-1, en alle dingen die ze tegenkwamen. De andere characters (hoewel ze niet bijzonder diepgaand zijn) zaten ook aardig in elkaar. Ik merkte, wanneer het erop aankwam, daadwerkelijk om ze te juichen en te balen als dingen tegenzaten.

De combat is erg leuk om te doen. De aanvalsnelheid is hoog en parryen is belangrijk. Je bent ook een glass canon die snel kan doden, maar snel gedood wordt. Ik speelde het op de één na hoogste moeilijkheidsgraad en dit was een perfecte balans als je zocht naar uitdaging (zonder de haren uit het hoofd te willen trekken). Kleine fouten konden je fataal worden, maar je kon ook hordes aan vijanden neerhakken als je goed presteert. Dat is iets wat Fallen Order heel sterk doet: je voelt je als een oppermachtig wezen die duidelijk sterker is dan de rest. Zoals wanneer stormtroopers hard in de paniek schoten wanneer je iedereen behalve de laatste had verslagen, realiserend dat ie geen kans maakte en zijn einde nabij was.

Fallen Order gebruikt het bonfire en skill systeem van Dark Souls. Met als verschil (laat ik lekker controversieel zijn) dat het hier wel goed is uitgedacht en de combat daadwerkelijk leuk is om te doen ipv dat het teveel afhankelijk is van een hoge moeilijkheidsgraad om er plezier aan te beleven. Geen onoverzichtelijk en verwarrende lappen aan cijfers die je wat kunt verhogen, maar een overzichtelijke skill tree die je daadwerkelijk handige nieuwe technieken geeft. Om de zoveel tijd leer je nieuwe moves voor zowel het vechten als de platforming, of worden er nieuwe vijanden geïntroduceerd waardoor de combat leuk bleef tot het einde.

Star Wars vind ik qua world building één van de betere filmreeksen. Fallen Order doet hier eer aan. O.a. de omgevingen zien er heel gedetailleerd uit. Het zijn prettige, sfeervolle werelden om doorheen te lopen. Qua sfeer weten ze perfect de authentieke Star Wars feel na te creëren. Vooral details zoals alle alien diertjes die rondrennen op de achtergrond, alle unieke plantsoorten of andere sci-fi snufjes zijn fijne toevoegingen. Er zijn zelfs details zoals stormtroopers die gezellige, casual praatjes houden voordat ze jou zien, wat de wereld levendig maakt. Ik vond het leuk om ze altijd ff af te luisteren voor ik de aanval inging.

Naast het verhaal, verkennen en vechten zijn er sequenties waarin je moet puzzelen of platformen. Dit zijn de minst interessante momenten in de game. Het platformen is te eenvoudig om leuk te noemen (waar zijn toch die oldskool Prince Of Persia freerunning momenten waarbij je boobytraps moet ontwijken op tijd limiet oid?) en de meeste puzzels zijn zonder na te denken op te lossen. Maar deze momenten boden wel een prima afwisseling waarbij je ff van de omgeving kon genieten en adem kon halen. En er waren wel degelijk 3-4 puzzels waarbij ik ff goed moest experimenteren voordat ik de oplossing zag.

Ik was bang dat dit een onnodig uitgerekt spel zou worden die je constant vraagt oude gebieden opnieuw te bezoeken en steeds dezelfde vijanden te bevechten. Dit blijkt reuzen mee te vallen. Ja, sommige vijanden komen iets te vaak terug en soms moet je naar een gebied terug dat je eerder gedaan hebt, maar het duurde nooit te lang voordat ze nieuwe dingen in de mix gooide en wanneer je een oud gebied opnieuw moet verkennen is het meestal omdat er een nieuw deel beschikbaar is.
Waar ik wel tegenaan liep is dat de werelden nogal groot zijn en de kaart niet altijd helpt. Soms zijn er zoveel wegen, hoeken en gaten dat ik slecht kon zeggen wat de juiste route was naar het specifieke punt waar ik heen moest. Mij had een soort waypoint systeem waarbij je (ala Dead Space) een route kon zien fijner geleken. Nu waren er momenten dat ik een tijdje heen en weer liep voordat ik de juiste route doorhad. Ook vind ik het idee van kostuums unlocken heel leuk, maar je hebt alleen verschillende kleuren poncho’s. En de poncho’s.. zagen er gewoon niet goed uit. Is speelde bijna heel de game met de default kostuum. Betere afwisseling in de kostuums had gemogen.

Maar het absolute hoogtepunt van deze game waren de boss battles. Man oh man, wat een heerlijk pittige 1-op-1 gevechten waren dit! Vooral de lightsaber gevechten waren brute momenten waarin je op hoog tempo moest schakelen tussen parryen, dodgen, lichte aanvallen of speciale aanvallen. Sommige verloor ik wel tientallen keren, maar er was altijd een stijgende lijn in mijn vaardigheden. Het plezier hield nooit op en meestal kon je direct aan de volgende poging beginnen.
Nee wacht, ik neem het terug. Het hoogtepunt was het einde: wanneer je net de eindbaas verslaat duikt ineens Darth Vader op! Dit was haast als een horror scene, ipv een “echte eindbaas”. Je krachtigste aanvallen doen helemaal niets tegen hem en alles wat je kunt doen is in wanhoop vluchten. Deed me sterk denken aan het einde van Rogue One. Erg goed fanservice moment die duidelijk het krachtsverschil liet zien.

Een toffe game met pittige gevechten, leuke exploratie van levendige sci-fi werelden en sterke boss battles. Er zijn momenten dat het een beetje inkakt door teveel dezelfde vijanden te moeten bevechten of dezelfde gebieden nogmaals doorlopen (met verwarrende navigatie). Maar als geheel een sterk onderdeel van de Star Wars reeks.

avatar van legian
Ik hoor, lees en zie hier veel goede verhalen over, zoals bovenstaande ook weer. Naar aanleiding daarvan eerder dit jaar er eens mee begonnen. Want als Star Wars fan leek me dit wel wat. Helaas ben ik nooit verder gegaan. De game weet me simpelweg niet te boeien. Zowel in combat als in verhaal eigenlijk niet.

dat laatste wil ik nog wel enigszins vergeven, echt heel ver ben ik ook niet gekomen. Maar er is geen reden dat ik echt graag het verhaal zou willen uitvogelen. Ook omdat de personages verder nogal vlak blijven. Nergens weten ze me echt verder te trekken.

Het combat verhaal en de rest van de gameplay blijft ook niet echt hangen. Er is ook geen enkele reden om de omgeving te verkennen aangezien je alleen maar cosmetische zaken kan vinden. Leuk voor een paar keer, maar ik heb geen drang om mijn collectie kleedjes, pakjes en schipkleurtjes uit te breiden. Het maakt dat de omgevingen met alle extraatjes nogal doelloos aanvoelt.

Qua combat wil het simpelweg niet klikken. Terwijl dat juist een enorm groot deel van de game is. Nou heb ik nog overwogen om de moeilijkheid maar omlaag te schroeven. Wat me daar echter in tegenhoud is dat een deel van de lol natuurlijk ook in de uitdaging en frustratie zit (als ik iets geleerd heb uit Doom Eternal is dat het wel). Tot zover heb ik dat dan ook nog niet gedaan.

Het ziet er verder trouwens wel allemaal erg strak uit. Behalve de gezichten die zitten echt in de verkeerde hoek van duidelijk niet realistisch maar wel realistisch proberen te zijn (echt uncanny valley kan ik het ook niet noemen). En de verschillende werelden die je bezoekt zijn ook wel interessant en mooi om te zien. Daar hebben ze aardig wat detail in omgeving en leven gebracht.

Ik zit er aan te denken om het nog een keer een kans te geven. Echter is er ook een groeiende lijst aan andere games die ik nog een wil proberen. Dat helpt natuurlijk ook niet. Ach we gaan het zien. Bovenstaande bericht triggerde me in ieder geval om hier eens wat neer te pennen.

Een Star Wars-mengelmoes van Dark Souls en Metroid met een vleugje Uncharted en Tomb Raider die samen verrassend goed werkt, ook al wordt het nooit zo goed als eerdergenoemde titels op hun desbetreffende onderdelen. Desalniettemin leuk tijdverdrijf en met name op het gebied van 1-op-1 combat een toffe ervaring.

Verhaaltechnisch wordt het alleen niet echt spannend (om één moment richting het einde na), en dat is best knap als je hoofdpersoon een door Order 66 getraumatiseerde Jedi Padawan is. Cal Kestis heeft potentie, maar ik vind het hier niet echt goed uitkomen. Hopelijk kunnen we beter van hem genieten in een Fallen Order 2.

Of wellicht zelfs in een van de live-action series van dit jaar (misschien Kenobi of Ahsoka)?

Meest beroerde implementatie van haptic feedback die ik tot dusver tegenkwam.

Paar dikke trillings en dat is het.

Geen enkele eer aan de nuance en verrassende diepgang in het systeem zoals wij die kennen van Astro’s Playroom.

Toch de reden voor mij altijd om een eventuele PS5 versie van een oudere titel vandaag de dag in huis te halen.

Even checken wat ze daarmee hebben gedaan.

Resultaten tot dusver erg wisselend je merkt dat veel developers zich er nog niet echt raad mee weten.

Hier echter hebben ze er gewoon een potje van gemaakt en dit is natuurlijk volstrekt onacceptabel.

avatar van Delloo
Na 3 Star Wars films, waaronder Rogue One, geleend van een collega (weer) gezien te hebben, was de vonk weer opgelaaid tot een uitslaande brand en was het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order, die ik nog in mijn gamepass lijst had staan, een must. De ervaring was geweldig. Heerlijk om deze wereld weer in te duiken.
De game speelt heerlijk weg. Heb hem wel op easy gespeeld. De gevechten, die heel veel voorkomen, waren zo goed te doen. Zelfs de eindbaas. Op de puzzels maakt de moeilijkheidsgraad volgens mij niets uit. Als je maar geen tips vraagt, die regelmatig worden aangeboden door je hulpje BD-1.
Het verhaal vond ik ook best goed. De karakters goed uitgewerkt. En oude bekenden uit de film (m.n. uit Rogue One) gaven de speelervaring ook een boost.
Tijdens de game kun je je skils steeds wat ophogen, totdat je een heel arsenaal van combo's tot je beschikking hebt tijdens de gevechten. Het onthouden van al deze combinaties was voor mij een brug te ver. Een beetje rammen op de knoppen en een enkele handige combo gebruiken was voor mij genoeg. Kan ook als je de easy moeilijkheidsgraad gebruikt.
Voor Star Wars fans een echte must deze game.

avatar van IH88_Trinity
Geweldig spel om te spelen. Fallen Order speelt aardig 'leentjebuur' bij andere spellen, maar toch voelt het aan alles echt Star Wars. Het verkennen van nieuwe (en bekende) planeten, het vechten met de lightsabers, de tegenstanders zoals de Inquisitors en de Nightsisters etc. Alles ademt Star Wars.

Het verhaal is interessant en de gameplay oogt soepel en aangenaam. Vooral het vechten tegen verschillende tegenstanders gaat niet snel vervelen. Daarnaast ziet alles er echt schitterend uit. Alle hoge verwachtingen maakt deze game waar.

Nu voor 11,99€ bij de Playstation Store, lijkt me een mooie deal.

Bevalt erg goed.
Ben nu een week bezig en dan een paar uur per dag.
Ik denk dat ik bijna aan het einde ben .
Binnenkort star wars Jedi survivor kopen, moet ook erg goed zijn .

avatar van drezic
Ik ben hier net aan begonnen maar man, wat zijn die controls slecht. Dit heb ik nog niet vaak meegemaakt; een triple A titel met prachtige graphics en dergelijke controls. Je zou zeggen dat dit een basisding is.