Star Wars Jedi: Fallen Order (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Respawn
Uitgegeven door Electronic Arts

Het verhaal situeert zich kort na de gebeurtenissen uit Revenge of the Sith. Volg de jonge padawn Cal Kestis. Na de afkondiging van Order 66 - een oproep om de gehele Jedi orde van de kaart te vegen - ben jij één van de laatste overgebleven Jedi. Het is jouw taak om je training als Jedi te voltooien als eerste stap om de Jedi orde in het geheim weer opnieuw op te bouwen.

Eerste gameplay beelden zien er interessant uit

Check:

De eerste gameplay van Star Wars Jedi: Fallen Order | Nieuws | InsideGamer.nl

Ik wacht netjes tot E3 volledig is afgelopen en bekijk de samenvattingen wel. Deze heb ik toevallig wel even zien langskomen vanmiddag ergens. Zag er inderdaad niet slecht uit.

avatar van legian
Ik ben nog niet overtuigd, krijg hier een erg groot The Force Unleashed gevoel bij. Alsof ze al die jaren hebben stilgestaan. Alleen kwam die hoofdpersoon niet zo saai en generiek over als deze.
En de stormtroopers zijn wel heel dom geworden, drie keer schieten en dan wachten tot je collega is vermoord om pas weer in actie te komen. Het is ver van indrukwekkend te noemen vind ik.
Ze mogen daarnaast de verschillende aanvallen ook wel wat uitbreiden. Bij elke Force pull dezelfde reactie zien toont ook geen creativiteit.

Maargoed heb wel enigszins vertrouwen in Respawn dat ze wat netjes weten af te leveren. Ik hoop alleen dat ze niet teveel een traditioneel EA vehikel gaan afleveren.

Toch best zin hierin.

Ga hem dan ook wel even halen tegen die tijd.

Laatste beelden hebben me wel iets positiever gestemd, zou zomaar kunnen dat het nog best aardig sfeertje proeven is ondanks alles na vele jaren afwachten.

Hoofdpersoon kan wellicht nog groeien in zijn rol, die van Force Unleashed vond ik overigens ook niet veel, vind hem beter nu in Days Gone.

Kyle Katarn ja dat was nog eens een knalharde knakker.

Het is duidelijk dat ze voor een meer kiddie lees 'padawan' benadering zijn gegaan hier, wie weet valt alles daarmee uiteindelijk dan toch op z'n plekje.

Die eerlijke kans gaat het in ieder geval wel krijgen van mij.

Star Wars Jedi: Fallen Order Gameplay - The Ultimate Preview - YouTube

Met veel plezier deze uitgebreide preview uitgekeken en nu zekers zin hierin.

Lijkt me hoe dan ook een vermakelijke titel te worden.

EA of niet, deze komt er op de eerste dag in hier.

Ik ben heel benieuwd wat deze game gaat doen - tenslotte komt hij ook deze week uit - met Modern Warfare, Death Stranding, Outer Worlds niet meteen een gunstig tijdstip. Aan de andere kant blijft het natuurlijk wel weer Star Wars - en ziet het er verdorie goed uit - hoe meer trailers je langs ziet komen hoe meer je afstapt van het concept van 'The Force Unleashed' en merkt dat het toch wel een deel van zijn invloed lijkt te halen bij een game als bijvoorbeeld Dark Souls. Het zal helaas niet voor meteen zijn (en ja, ik ben nog steeds best pissig dat mijn Outer Worlds niet is aangekomen) maar het is er wel eentje die ik op de lijst gooi.

avatar van Awake78
Ik zie hierboven dat deze er bij Confusie ook op dag één gaat komen. Hoop dat ie nóg een oude sok heeft gevonden dan

Deze stond al langere tijd op de planning inderdaad. Ding was dat ik er sowieso weinig voor voel om honderd of meer aan videospellen uit te geven in een maand, heb dat wel eerder gedaan en voelde niet goed achteraf. Zeker als je dan ook nog eens ziet dat enkele maanden later de prijs fors is gezakt. Op deze manier, die met de ouwe sok kon ik het voor mijzelf wel rechtvaardigen deze keer.

Dit spel gaat er ook zeker komen volgende week ja.

Zeer veel zin in.

Momenteel in bestelling staan bij een relatief obscure postorder instantie die claimen hem voor een aardig schappelijke prijs aan te kunnen bieden dus ik kan voor nu enkel hopen dat ze ook nog eens een beetje bevredigend weten te leveren aankomende vrijdag.

Gaan het zien.

avatar van dr channard
Ik ook. Sexy graphics ook.

Hoe zijn de reviews? EA

Hoe zijn de reviews?

Geen idee.

Hoe zijn ze?

Ik ben er net mee onderweg, eerste indruk goed maar niet uitmuntend. Redelijk deja vu idee wat ik bij Death Stranding toch een stuk minder heb. Eerste gevoel dat ik er bij krijg is een soort Uncharted met een Star Wars sausje. Met name het stuk met de trein bracht wel enkele herinneringen naar boven. Sowieso een trein natuurlijk ook niet direct de meest originele setting. Moet wel het een en ander gaan gebeuren nog wil ik hier echt mega enthousiast van worden. Klinkt negatief misschien maar laat ik benadrukken dat ik hier al sinds de eerste beelden nooit veel meer van heb verwacht. Aardig vermakelijk, en dan heb je het wel. Niet een hedendaagse Jedi Outcast of Knights of the Old Republic.

avatar van horizon
Hoe zijn de reviews? EA

Een 9 op Tweakers.

Begin 'm toch wel erg tof te vinden.

Erg lekker onder de knoppen gelegen met name, een prettig flitsende en ruimschoots uitdagende lightsaber combat bovendien.

Het systeem van de meditatie punten met de respawnende vijanden, hoewel ook weer niet direct het meest originele, levert wel een interessante trial + error dynamiek op.

Sowieso wel beter dan The Force Unleashed denk ik.

Maar die heb ik dan ook nooit echt veel gevonden persoonlijk.

Hoop nog steeds op een uitgebreide RPG waar je je eigen poppetje mag maken maar voor nu is dit een heel aardig begin.

Awake78 schreef:

Ja maar Sinner is ook zo'n mannetje hoor... 15 euro meer heb ik er niet voor over dat heeft ie wel 40 keer gezegd. O man wat heb ik al vaak 60 euro ingeleverd, ik heb gewoon niet het geduld om te wachten tot iets goedkoper word. Dag 1 is het bij mij altijd dat is een soort verslaving .
Maar ik sta daar niet alleen in gelukkig.....

banjo schreef:

Met de notie dat Sinner a) het spel het geld gewoon niet waard is of b) het geld niet heeft. Ik kan me met een minimum inkomen helaas maar 1, 2 fullprice spellen per jaar kopen. De rest zit in humble bundels of tier 1 bundels voor 1 euro. En ja ik ben van het principe dat ik alles wel wil uitproberen...aan een prijs die ik me met mijn budget kan veroorloven. Dat is geen principe van 'oh ik wil alles op dag 1 in huis halen!'.

Gaat sowieso erg lekker hier nou in ieder geval. Hoopte op een epic journey gevoel zoals ik dat ook kreeg van de laatste God of War en het blijkt zowaar op een prettige manier vergelijkbaar. Zelfde soort van semi open wereld idee bovendien.

Die Second Sister is daarnaast ook nog eens best een spannende vrouw. Op een gegeven moment gaat het masker ook af en shit. Hou ik altijd wel van.

Als dat gebeurt.

Komt die helm af zie je ineens zo'n prettig prikkelend getinte dame in beeld komen. Ik vind dat soort dingen gewoon echt nice voor als je het niet begrijpt.

Het deed me zelfs een beetje denken aan dit.

Nou dan lijkt het me wel duidelijk.

Dat er iets speciaals gaande is.

Qua lekkere Star Wars thematiek met een aardig verhaal en enkele geslaagde personages samen gevlochten door een flitsend combat systeem zit men hier dus meer dan goed, is mijn indruk wel voor nu.

Confusie schreef:
Begin 'm toch wel erg tof te vinden.

Afgaande op de positieve reviews deze ook bij de release gehaald (iets wat ik steeds minder vaak doe op de jaarlijkse FIFA na). Ik begin hem ook erg tof te vinden. Lineaire stukken afgewisseld met semi open-werelden? Beetje puzzelen, beetje platforming, beetje RPG en aardig wat vette lightsaber combat begeleid door een pompende soundtrack? Dikke prima.
Zoals Confusie zegt: uitdagende combat maar als je dat niet aandurft dan heb je ook een story-mode niveau en blaas je er ongetwijfeld doorheen. Zelf speel ik het op het default niveau en dat is al pittig genoeg naar mijn idee. Wel tof gevoel als je met je light-saber een AT-ST neerhaalt.

Gameplay wise speelt het heerlijk en vloeiend, grafisch is het een tikkeltje minder dan wat je nu misschien gewend bent maar dat mag de pret niet drukken. Speelduur is naar verwachting ook dik in orde, heb al aardig wat uurtjes erin zitten en heb het gevoel nog lang niet klaar te zijn. Value for money dus.

edit: oh en dan vergeet ik nog te noemen dat de wisselwerking met je sidekick robotje BD-1 erg goed gedaan is. Wat een tof robotje ook, wel disney cuteness overload maar dat neem ik voor lief.

avatar van Chrismania

Ik speel ook op default. Vind het pittig zat. Ben verder niet bekend met dit type games, dus moest in het begin wel stevig wennen aan het parry-en, dotchen en dan ook nog wat force krachten hanteren. Begin er nu wel handig in te worden, wat dan weer voldoening geeft. Erg te spreken over deze game.

En de credits rollen nu voorbij. Wat een heerlijke pure single player game. Rond de 20 uur action adventure vermaak. Ben je enigszins een Star Wars fan: speel deze game!

Game van het jaar voor mij denk ik zo.

mrdig schreef:

Game van het jaar voor mij denk ik zo.

20 uur maar?:(

20 uur maar?:(

Ja tenzij je echt alles wil doen en bijv alle trophies/achievements wil halen, dan gaat het snel richting de 30 a 35 uur.

avatar van Eraser2
Zo, ik heb hier de eerste uurtjes ook in zitten. Het bevalt me tot nog toe prima, ik krijg er zoals Confusie al aanstipte qua gameplay een beetje God of War gevoel bij. Iets dat absoluut niet negatief is. Ik was begonnen op hard difficulty maar heb hem toch een niveautje terug geschroefd aangezien de combat toch best pittig is zo nu en dan.
Helaas ben ik al wel tegen een aantal performance issues en bugs aangelopen in de eerste 3 uur (ik speel dit op de og ps4). Hopelijk gaat dit tzt nog worden gepatched. Pop in vind ik niet zo heel erg af en toe maar op een bepaald moment spawnden vijanden op een hele rare manier die niet zo bedoeld is. Dat soort dingen doen wel afbraak aan het spelplezier.

avatar van Chrismania
Na een stevig pittige finale gevecht rollen de credits over het scherm. Een erg fijne game. Als bekend hebben de makers goed gekeken naar andere franchises. Ik ben niet bekend met de games van From software, maar zag dat er ook goed gekeken was naar God of war en bepaalde puzzles zouden niet misstaan in breath of the wild. Ik stoorde mij hier overigens niet aan. (Beter goed gejat dan, etc. etc.)
Wel storend vond ik de toch wel erg aanwezige performance issues. Ervaarde erg veel haperingen, zelfs bij niet heel performance-heavy stukken. En dan speelde ik ook nog op een PS4-pro. Anderen ook die ervaring?
Ik denk dat dit ook wat zegt over de houdbaarheid van de huidige consoles, en dat het tijd is voor de volgende generatie.

Ik ga nu nog wat collectables verzamelen en misschien nog een hogere moeilijkheidsgraad proberen.