The Surge 2 (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Deck13
Uitgegeven door Focus

De grote catastrofe die de megacorporatie CREO heeft getroffen breidt zich gestaag uit over de rest van het land. In een poging dit tegen te houden plaatst men meteen een quarantaine rond de stad Jericho City. Terwijl de stad verzwolgen wordt door doorgedraaide werkrobots, nano-virus geïnfecteerde zombies, en alles overnemende AI, proberen de laatste mensen wanhopig te overleven. Als een van de overlevenden, gevangen in deze tot moordmachine verworden metropool, zal je een manier moeten vinden om te ontsnappen.

avatar van JacoBaco
Helaas nog geen release datum.

Het is dat ik gisteren toevallig een review op YouTube zag over deze game, want anders had ik überhaupt niet geweten dat deze game al sinds 24-09-2019 uit is. Ik heb begrepen dat er een hoop dingen zijn verbeterd, dus ik ben benieuwd.

Teleurstellend vervolg.

Na alle positieve berichten had ik eigenlijk meer verwacht van dit vervolg.

Bij aanvang heb je de keus om te kiezen uit een aantal personages die zo elk hun eigen achtergrond hebben. Je zou zeggen dat dit invloed heeft op het verdere verloop, maar dat is slechts schijn; nergens komt men hierop terug. Niet dat het narratief zo denderend is, want boeiend wordt het helaas nergens. Zelfs het weerzien met een oude bekende is een domper.

De beproefde SoulsBorne gameplay keert weer terug. Het is te merken dat alles nu iets vloeiender in elkaar steekt. Daarbij blijft het vermakelijk om ledematen af te hakken, opdat je uitrusting en wapens kan verkrijgen. Een nieuwe toevoeging is het pareren van vijanden en snel een tegenaanval uitvoeren. Dit is aardig bedacht, echter werkt het niet dermate intuïtief genoeg.

Deck13 heeft getracht om de spelwereld uitgebreider te maken, aangevuld met verscheidene zijmissies. Het probleem is alleen dat deze - vrijwel grijze - wereld nauwelijks kan imponeren. Daarvoor zijn de bijfiguren en het stemmenwerk erg kleurloos te noemen. Het recyclen van eindbazen en sommige zijmissies die een glitch bevatten, zegt denk ik meer dan genoeg.

Al met al is 'The Surge 2' best oké voor een keer, hoewel de middelmatigheid wel overheerst.

3,0 Sterren.