Intruders: Hide and Seek (2019)

PlayStation VR

Ontwikkeld door Tessera
Uitgegeven door Daedalic

Dit is een stealth-actie game in VR waarbij je de wereld door de ogen van een dertienjarige ziet. Je bent met je familie in een buitenverblijf als plots iedereen behalve jij ontvoerd wordt. Je hebt niet veel tijd om je geliefde familieleden te redden. Bij de zoektocht naar een uitweg moet je je erg geniep gedragen om niet ontdekt te worden door de ontvoerders.

Een aardige VR indie horrorgame, al is ook van deze VR horrortitel het prijskaartje hoog (20 euro van een 90 minuten game). Het is duidelijk dat dit een project is van een beginnend team geziene alles nog ruigjes in elkaar zit: animaties zien er iets te onnatuurlijk uit, de mensen zien eruit als levende paspoppen, voice acting wisselt tussen aardig tot ronduit lachwekkend slecht, en het verhaal is cheesy. Alsof je een 2 sterren horrorfilm op tv kijkt. Maar wanneer je niet de strenge blik voor een AAA game hebt, maar je in de rol van een beginnend team kunt verplaatsen die met weinig middelen, geen ervaring en een laag budget een pakkende game probeert te maken, dan is het heel aardig gedaan.

Wat deze game heel goed doet is de introductie: je krijgt in het begin alle tijd om op eigen haggie het mooie huis te verkennen en je krijgt tijd om de familie te leren kennen. Het is een lux, groot mooi huis dat ik met plezier verkende. Ik vond het leuk om alle ruimtes te bekijken om te zien hoe de mensen alles hadden ingedeeld, en je kon verrassend veel over de persoonlijkheden van de familieleden zeggen aan de hand van hoe hun kamers eruit zagen. Ondanks dat het verhaal wat cheesy en geromantiseerd aanvoelde merkte ik wel te geven om het welzijn van de jonge zus, met wie je door de ervaring heen veel contact behoud. Overigens vind ik dat het hoofdpersonage gewoon een meisje is, al zeggen de feiten anders. Het is zo overduidelijk ingesproken door een vrouw dat het humoristisch was toen ze je probeerde te overtuigen dat het een jongen zou zijn.

De game bestaat uit de standaard hide-and-seek (toepasselijke titel) gameplay zoals in Amnesia en Outlast. Je kunt je verstoppen in kasten, ongehoord sluipen maar langzaam zijn, of sprinten maar duidelijk opvallen. Omdat het huis goed vormgegeven is en je telkens naar andere gebieden gestuurd werd bleef deze gameplay vermakelijk om te doen. Soms werd ik wel heel snel ontdekt, zelfs al sloop ik op een afstand van de inbreker, maar voor de rest speelde dit prima.
Het verhaal is aardig. Zoals ik zei voelt het als een soort 2 sterren horrorfilm die doordeweeks op tv komt, maar ik bedoel dat op een positieve manier: het kijkt lekker weg als je in de juiste bui bent. Er zaten aardige ideeën in het concept verwerkt zoals de reden waarom de inbrekers precies kwamen, al zaten dingen verder wat ruigjes in elkaar.

Prima om gespeeld te hebben. Niet iets dat ik aanraad, maar als je graag wat PSVR horrortitels wilt doen en je kunt het geld missen dan kan het voor een leuke avond zorgen.