Borderlands 3 (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Gearbox
Uitgegeven door 2K

Schiet je weg langs nieuwe werelden en vijanden als één van de vier nieuwe Vault Hunters - de ultieme, schat zoekende vechtersbazen van de Borderlands, elk voorzien van uitgebreide skill trees, vaardigheden en aanpassingsmogelijkheden. Bind de strijd aan met bizarre vijanden, scoor tonnen aan buit en red je thuiswereld van de meest meedogenloze sekteleiders uit het heelal.

avatar van Maiky
Dit zou een reden kunnen zijn om een vrije dag voor op te nemen. Geweldige cover. Visueel weinig vernieuwend, vermoed ik. Maar who cares?

Ik heb al een mooie bewegende desktop background op Wallpaper Engine geïnstalleerd in ieder geval. Dus van mij mag het feest beginnen.

Maiky schreef:
Dit zou een reden kunnen zijn om een vrije dag voor op te nemen.

Is dat alles? Een miserabel vrij dagje? Ik denk dat je je beter een volledige week ziek meld of zo.

Heb de pre-sequel veel te weinig gespeeld (vanwege mijn game-maatje dat plots verdween) maar ik kijk hier heel erg naar uit. De eerste twee heb ik in ieder geval erg graag gespeeld. Het lijkt inderdaad 'grotendeels' meer van hetzelfde maar toch - nieuwe helden, een rits oude karakters die terugkeren maar dan ouder (TIny Tina!), nieuwe schurken, nieuwe guns en voertuigen - en hopelijk dezelfde gameplay. Denk niet dat ze dit kunnen verknallen.

avatar van Maiky
Ze hadden 'm ook véél beter gewoon midden in de zomer uit moeten brengen. Dan loop ik toch drie weken lang thuis een beetje versuft in het rond.

BoordAppel (moderator)
Wel een half jaar exclusief voor de Epic store. Slechte ontwikkeling. Ik heb hier ook heel erg zin in maar ik weet niet of ik hem wel meteen al wil halen.

avatar van Apieknar
Heel fijn dat deze is aangekondigd. Daar wachtte ik al een aantal jaar op.

BoordAppel schreef:

Mwa dat half jaartje is imo de kop ook niet. Na al die jaren wachten lukt me dat ook nog wel even - nog genoeg in de backlog om in de tussentijd te spelen. Het komt in ieder geval naar Steam dus dat is al iets.

avatar van Aazhyd
OK, hier komen dan mijn eerste impressies na een aantal uren spelen (level 10 Amara op PC).

Is BL3 een slecht spel? Nee.
Is BL2 een beter spel? Zeker.

BL3 voelt vooral als BL2 met hier en daar wat upgrades. Maar de humor is flauw, de karakters boeien niet, de story line is slecht. Verder heb ik een heleboel kleine irritaties. Van way markers die soms bijna niet zichtbaar zijn, een map die je opent met M maar sluit met Esc. Wapens die ik per ongeluk verkoop, sorteren van wapens is onhandig. Lange cut scenes die je niet kan skippen (ik hoop bij herspelen wel).

Het is echt wel Borderlands en je kan er best plezier aan beleven, maar het haalt het niet bij BL2.

Voorlopig zou ik het op 3.5 schatten, maar ik speel gewoon nog een tijdje verder.

Ik zei wel 'blablabla' een half jaar terug maar toch is dit na Control het spel dat ik momenteel het liefst zou willen spelen. En toch ook weer niet. Een heel dubbel gevoel

Borderlands 1 en 2 vond ik geweldig (pre-sequel ook, maar die heb ik tot mijn grote schande niet uitgespeeld), maar als ik dit weer zo zie voorbij komen in de youtube reviews en filmpjes zou ik het liefst meteen aan de slag gaan met de diverse nieuwe classes en in de nieuwe omgevingen. En ergens krijg je toch ook weer het gevoel van 'dit heb ik nou al wel een keer of drie zien langskomen in het verleden'.

Maar toch...ik zou er eigenlijk zo wel aan beginnen denk ik als ik toevallig een kopie kreeg (want neen - ik weet wel zeker dat ik netjes wacht op een Steam versie, of dat ik een budget Xbox One versie vind volgend jaar - tot die tijd gooi ik misschien de pre-sequel of de eerdere delen er nog wel eens door).

avatar van Aazhyd
Het is nogal buggy op het moment. Ik heb een paar crashes gehad en missies die je niet kan afmaken. Herstarten en opnieuw doen werkte dan wel. Ook het menu glitch soms, maakt wapens verkopen of vergelijken lastig. Ik wacht af op de eerste patch.

BoordAppel (moderator)
Ik wacht mooi tot deze op Steam komt, maar wat ik er van gehoord heb klinkt wel goed (op de vele bugs na). Ben momenteel weer met de pre-sequel bezig. Had laatst de season pass aangeschaft, dus ik ben nu met de doppelganger begonnen. Daaraan merk je ook weer wat Borderlands zo leuk maakt: de verschillende personages. Het speelt zo anders met een Wilhelm, Jack of Aurelia. En dan kan je ook nog eens op verschillende manieren je skill points inzetten zodat Jack bijvoorbeeld een in your face personage wordt of juist leunt op zijn digi-Jacks.

Als ik de skill trees van de vault hunters in deel 3 bekijk is daar ook een hoop mogelijk. Ben ook wel benieuwd hoe moeilijk ultimate vault hunter mode hier is. De pre-sequel is beduidend makkelijker dan Borderlands 2.

avatar van Apieknar
Niet erg vernieuwend ten opzichte van deel 2, maar wel erg vermakelijk. Ik kom nogal wat glitches tegen. Hopelijk patchen ze die er snel uit. Beetje rommelig. Dat ging vorige keer een stuk beter!

Voordeel van wachten is natuurlijk wel dat binnen 6 maanden hopelijk alles gepatched is...

avatar van Maiky
Én dat ik tijd heb om te sparen voor een PC-upgrade. Ik heb zo’n test gedaan of mijn systeem ‘m aan kan, en daar kwam uit dat het moeilijk zou worden.

Maiky schreef:

Voordeel van de Borderlands games though is dat ze meestal heel scalebaar zijn. Zelfs op de minimumsystemen (die ik ook altijd heb gehad) liepen ze goed en zagen ze er heel degelijk uit.

avatar van Maiky
Ik had ook wel het idee dat mijn systeem dit prima aan kan. Ik kan immers The Witcher 3 op vrij hoge settings soepel spelen. Al valt dat bij Mass Effect: Andromeda dan weer tegen. Gevoelsmatig lijkt dat niet te kloppen. Maar ik heb er dan ook vrij weinig verstand van...

avatar van solidKevin
Vandaag de laatste verhalende missie doorgespeeld en het maximum level gehaald met Zane. Wat kan ik over Borderlands 3 zeggen? Het is de Borderlands die je kent, maar dan met een paar upgrades hier en daar. Dit merk je met name aan de gameplay, die een stuk soepeler en vloeiender is dan in de voorgaande delen. Je hebt ook meer opties tot je beschikking. Zo kan je bijvoorbeeld op hoger gelegen stukken klimmen en als je de 'crouchknop' indrukt terwijl je rent, schuif je over de vloer.

Daarnaast voelen de wapens unieker aan dan in de oudere delen. Elke wapenfabrikant heeft zo zijn eigen stijl in de manier waarop de wapens werken en wat voor 'standen' ze hebben. Een wapen van Dahl heeft bijvoorbeeld altijd twee verschillende schietmogelijkheden die kunnen bestaan uit full auto, single shot en burst. Maliwan heeft wapens waarmee je tussen twee elementen kan switchen. Denk aan een sniper met zowel cryo als vuur.

Na een tijd ontwikkel je een voorkeur voor bepaalde fabrikanten en de game beloont je daar ook voor. Na 100 kills met een wapen van een bepaalde fabrikant, krijg je van de desbetreffende wapenhandelaar een nieuw wapen opgestuurd. Een leuke functie, die de wereld net iets levendiger maakt.

Het verhaal is prima te pruimen, maar haalt het niet bij die van Borderlands 2. Eigenlijk komt dit maar door een ding: Handsome Jack is niet de vijand. De Calypso Twins met hun COV halen het niet bij de eerdergenoemde Jack. Ze zijn eigenlijk meer een persiflage van jonge, en vrij irritante livestreamers. Eigenlijk is bijna het hele hoofdverhaal gevuld met referenties naar livestreams.

In het kort: als je plezier hebt beleefd aan de oude Borderlands games ga je Borderlands 3 ook leuk vinden. Doet het iets bijzonders? Niet echt, maar in een wereld vol met 'live service' games die vol zitten met microtransacties en loot boxes laat Borderlands 3 zien hoe het eigenlijk zou moeten. Wapens, skins, emotes, je krijgt alles gewoon door de game te spelen.Dat alles soms wat onstabiel is, zie ik dan een beetje door de vingers. Het is gewoon lekker vermakelijk.

BoordAppel (moderator)
Maar 1 stem? Wacht iedereen op de Steam release? (I know I do)

avatar van Maiky
Ik wacht ook op de release op Steam, al heb ik hier al enige uren ingestoken bij een familielid.

Vooralsnog voldoet dit precies aan wat ik ervan verwachtte: intense knalactie die de voorgaande delen overstijgt in een typisch Borderlands-sfeertje, maar ook: Handsome Jack wordt node gemist en het gebruiksgemak van de menu’s blijft een struikelblok (voor mij althans).

Als ik ‘m zelf in bezit heb kan ik me ook wat meer concentreren op het verhaal. De humor viel me een beetje tegen, maar wellicht dat dat komt omdat ik de game niet in mijn natuurlijke omgeving speel. Ik heb met alle characters uitgebreid gespeeld, maar ik kan nog niet precies een definitieve favoriet aanwijzen. Omdat ik erg gehecht ben aan Axton en zijn turrets, gaat mijn voorkeur voor nu uit naar FL4K.

Mijn voorlopige cijfer hang zo rond een 3,5. De game doet alles uitermate goed, maar de band die ik met BL2 heb voel ik nog niet zo goed. Hopelijk gaat dat nog komen.

Steam of Xbox One voor mij. Als ik het geld ervoor heb. Intussen wel verder de pre-sequel opgepakt aangezien ik die niet heb afgemaakt. Was trouwens free-to-play op die laatste dit weekend en het is idd gewoon wat je ervan verwacht - maar dat is imo alleen maar positief - heb wel niet meer dan max. een uurtje gespeeld.

avatar van Aazhyd
Na een hele tijd laten liggen opnieuw gespeeld. Er zitten zoveel clunky dingen in, met name in controls, menu's, waypoints e.d. Ik zit me alweer te ergeren. Missies, met name side missies zijn totaal boring en personages blijven maar tegen je aankleppen. Hou je kop eens!

Het spel probeert veel te veel een BL2 on steroids te zijn en dat irriteert me mateloos. Komt nog bij dat alles er bij mij donker uitziet (en geen gamma correctie / brightness te vinden in de opties) en moeizaam beweegt. Ik denk dat ik een nieuwe machine nodig heb om BL3 te kunnen spelen. Heb ik er niet voor over.

3 sterren gegeven, omdat het, denk ik, wel potentie heeft. Maar het haalt het niet bij BL2 of BL:TPS.

Exclusiviteit weg op de PC - game op Steam te verkrijgen. Ik merk meteen aan een heel groot deel vrienden dat ze meteen de game aangeschaft hebben. Zeker aangezien de game in de launchweek (althans tot 20 maart) voor 29.99 te verkrijgen is. Wat op zich een faire prijs is. Daarna wel weer gewoon fullprijs. Wat ik dan weer minder vind aangezien hij nu toch alweer een tijdje uit is. Maar ik neem aan dat er in de summer sale e.d ook weer aangename kortingen zullen zijn.

avatar van Maiky
Ik zit hier nu bijna 15 uur in.

Het eerste dat me opviel is dat je echt doodgegooid wordt door Legendary's. Al in het eerste uur was ik volledig uitgerust met Legendary wapens en gear. Ik wilde ze in eerste instantie allemaal opslaan in mijn kist in Sanctuary, maar ben ze op een gegeven moment maar gaan verkopen omdat ik niet weer waar ik ze moest laten. Loot Tinkers komen en gaan, soms zelfs met twee tegelijk.

Verder ook uitstekend level design. Het is allemaal véél gevarieerder dan voorheen, en ook behoorlijk complexer. Je hebt soms geen idee waar je bent, met al die pleintjes, steegjes, straatjes en gebouwen. Sommige vergezichten zijn ook echt indrukwekkend, met name enkele futuristische achtergrond in het Meridian Metroplex.

Gearbox heeft zichzelf echt overtroffen. En het draait op mijn PC als een tierelier. Ook dat nog. Eat that, Doom: Eternal.

BoordAppel (moderator)
Ik ben er inmiddels een uurtje of 30 al zoet mee. Amara was mijn eerste vault hunter, en die bevalt me prima. Ik hou ervan Borderlands up close and personal te spelen (in BL2 waren Krieg, Zero en Gauge mijn favorieten) en dat kan met Amara prima.

De game is wat ik ervan verwacht had, BL2 maar dan groter en meer. Vooral de grotere levels vallen op en die hebben ook meer variatie dan in voorgaande delen. Het verhaal vind ik wel ok, een bad guy als Handsome Jack is vrijwel onmogelijk te vervangen maar Tyreen en Troy doen het best aardig.

Ik heb begrepen dat ze de end game wat aangepast hebben, geen UVHM mode meer maar in plaats daarvan schaalt TVHM al met je level en heb je daarna nog mayhem levels. Benieuwd wat dat allemaal brengt.

Maiky schreef:

Bij mij ook! Maar dat doet Doom: Eternal ook . Mijn pc is 5 jaar oud, dus het valt me allemaal heel erg mee.

avatar van Maiky
De mijne is een dikke zes jaar oud, geloof ik. Met Doom: Eternal heb ik echter serieuze framerateproblemen. Ik ben geen technisch aangelegde gamer overigens. Ik heb natuurlijk stevig getweaked aan de settings via de GeForce Experience, maar het werd er niet beter op. Ik overwoog mijn PC een stevige upgrade te geven, maar de coronacrisis weerhield me er uiteindelijk van.

Maar zoals Sinner al zei, draait Borderlands inderdaad op wat oudere systemen erg goed. Ik hoefde niets te tweaken, de framerate is hoog en constant, en het ziet er gewoon uitstekend uit!

avatar van Maiky
Op het moment van schrijven tikt mijn verblijf in het Borderlands 3-universum de 157 uur aan. Tijd voor een terugblik. Je wilt een review? Nou, die heb ik wel een voor je.

In mijn recensie voor Borderlands 2 merkte ik op dat er zo nu en dan een game op de markt komt die een nieuwe persoonlijke standaard zet voor een bepaald genre. Tales of Symphonia zette die standaard bijvoorbeeld voor-blablabla. Lees de betreffende recensie maar terug. Borderlands 2 zette op een aantal vlakken een nieuwe standaard: verhaal en gameplay waren toen perfect. De humor, de antagonist, de sfeer, het lootsysteem - het lag me allemaal zo goed dat het me tot nu toe een slordige 400 (!) uur zoet heeft gehouden. De grote vraag is dus of Borderlands 3 hetzelfde niveau haalt.

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: nee, niet echt. Op vrijwel alle vlakken legt 'ie het af tegen zijn voorganger. Toch wordt ook deze keer een nieuwe standaard gezet: de gameplay is smooth as fuck. Het loopt, schiet en richt allemaal net wat lekkerder. Het sliden en het klimmen zijn welkome toevoegingen: je wilt het hierna gewoon niet anders meer. In de afgelopen weken startte ik BL2 nog eens op en die game voelt gewoon nét iets stroever dan BL3.

Borderlands 3 is ook nu weer gigantisch. Echt, als je hiervan houdt heb je je geld er zo uit geschoten. Je wordt weer bedolven onder de zijmissies. En ook al lijkt het erop dat die missies gewoon een goed excuus zijn om weer een leger bandits en andere vlegels om te leggen, ik kreeg niet het idee dat de schrijvers zich er té gemakkelijk van af probeerden te maken. Van veel missies is echt wel wat gemaakt.

Al die missies zijn verspreidt over niet één, maar meerdere grote planeten. Ook hier overtreft BL3 zijn voorganger. De groenige moerassen op Eden-6, de Griekse architectuur van Athenas, de futuristische stadsgezichten op Promethea, en alles wat daar tussenin zit - het is allemaal een stuk gevarieerder. Al die planeten zijn dan weer onderverdeeld in kleinere delen, maar dan nog zijn het flinke gebieden waar je hier en daar gemakkelijk in kunt verdwalen. Wat me wel opviel is dat veel van die gebieden dan weer enorm lineair zijn. Soms is het niet meer dan een handvol grote ruimtes die met elkaar verbonden zijn door een enkele gang/tunnel. Het doet niet echt af aan de ervaring - ze zijn vermakelijk en groot genoeg om er met plezier doorheen te lopen. Maar ook nu heb ik moeite om BL3 echt als een open wereld-game te zien.

Op het gebied van graphics en gameplay overtreft BL3 met gemak zijn voorgangers. Maar je voelt 'm al aankomen: daar blijft het ook wel bij. Het schrijfwerk doet namelijk een flinke stap terug. Misschien ben ik hier niet hip genoeg voor, maar het verhaal kon me al vroeg in de game niets meer schelen, de Calypso Twins vond ik maar saai en de humor ontging me ook al grotendeels. Ik heb wel het idee dat de schrijvers echt hebben uitgepakt met het schrijven van een goed verhaal en het uitwerken van de Borderlands lore, en daar verdienen ze ook alle lof voor, maar het raakte me totaal niet. Ik heb wat dat betreft ook echt een haat/liefdeverhouding met RPG's. Ik heb ook echt geen geduld om naar al dat geklets te luisteren. Behalve naar Handsome Jack dan, daar luister ik graag naar. Maar ja.

Er is nog iets wat BL3 mist, maar waar ik niet precies mijn vinger op kan liggen. Borderlands 2 had een bepaalde sfeer die ik hier mis. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. BL2 had een bepaalde slag, een sjeu, die hier ontbreekt. Het is nu allemaal niet zo sfeervol. Heel vreemd.

Hoe dan ook, ik heb me hier al bijna 160 uur mee vermaakt, dus echte spelbrekers zijn er niet. Gearbox doet ook een goede poging om de gamer bij de les te houden. Zijn het niet de wagonladingen missies, dan wel de post-game content. Na het voltooien van het hoofdverhaal kun je aan de slag met de bekende True Vault Hunter Mode, met sterkere vijanden. Ook wordt dan het Guardian Rank systeem actief. Met de extra XP die je verdiend kun je Tokens verkrijgen, waarmee je bonus stats kunt upgraden. Meer elemental damage, sterker schild, hogere Critical Damage, meer HP, dat werk.

Misschien wel de belangrijkste post-game toevoeging is het Mayhem systeem. Je kunt kiezen uit tien Mayhem Modes. Niet alleen worden de vijanden (en jij) taaier naarmate je een hogere Mayhem Mode aanzet, iedere Mode heeft ook een klein aantal modifiers die de speelstijl net iets anders maakt. Galaxy Brain bijvoorbeeld, waarbij alle hoofden enorm groot worden zodat head shots beter aankomen. Of Floor is Lava, waarbij de grond onder je in een plas lava veranderd wanneer je langer dan een paar seconden op dezelfde plek blijft staan.

Het is best leuk om de jacht naar Legendary loot voort te zetten en je stats op te waarderen, om zo met een gerust hart aan de hel die Mayhem Mode 10 heet te beginnen. En het geeft je mooi de gelegenheid om al die zijmissies af te werken. Ik vond het ook niet erg om alle missies en collectibles op den duur per wereld systematisch af te werken. Ik speelde met Amara, en ik heb een enorm fijne build met haar. Ik heb hierna ook nog FL4K tot level 10 weten te brengen, maar Amara heeft toch echt mijn voorkeur.

Uiteindelijk is de interesse toch een beetje verwaterd. Ik heb geen zin om weer opnieuw te beginnen met een ander personage, mede ook omdat ik Amara heb uitgewerkt tot een echte tank. Bewapend met de Hellshock (echt, ik gebruikte geen ander wapen dan de Hellshock) en een verwoestende action skill zaaide ik dood en verderf om me heen. Uiteindelijk begint me dat toch een beetje tegen te staan. Begint de sleur erin te komen. De belangrijkste stats zijn al door het plafond geschoten, en ik kom vrijwel geen sterkere wapens meer tegen. Meh. Ook de wetenschap dat het gros van de wapens procedurally-generated zijn haalt de magie er toch een beetje uit. Wat dat betreft zijn het net Netflix Originals. Ze worden in groten getale over je heen gesmeten, maar je haalt je schouders er uiteindelijk voor op en bent ze na een uur weer vergeten.

Dus even kort samengevat voor de luie lezers onder ons:

- Gameplay is fantastisch, besturing is een droom.
- Uitstekend te spelen in je eentje. Multiplayer absoluut geen must.
- Graphics zijn niet wereldschokkend, maar toch uitstekend.
- Level design en vijanden zijn afwisselend.
- Content is overweldigend: stapels zijmissies, werelden, collectibles en loot houden je wel even zoet tot lang na de hoofdlijn.
- Het verhaal is aardig diepgaand, voor wie daar behoefte aan heeft.
- Humor is minder leuk dan voorganger.
- Calypso Twins minder leuk dan legendarische Handsome Jack.

't Is weer een behoorlijk verhaal geworden. Ik lijk nu zelf wel zo'n RPG NPC die een eind in het rond kletst. Ik weet zeker dat je tijdens het lezen van deze review een beetje in het rond hebt gesprongen om warm te blijven, kistjes opengemaakt en geld en wapens hebt geloot enzo. Tot de volgende keer maar weer! Over en uit. Oh, wat ik nog ben vergeten...