Falcon Age (2019)

PlayStation 4 / PlayStation VR

Ontwikkeld door Outerloop
Uitgegeven door Outerloop

In dit first-person avontuur kruip je in de huid van Ara, de laatste krijger van haar stam. Als Ara leer je jagen, verzamelen en vechten, om haar culturele erfenis terug te brengen. Verdiep je in de verloren kunst van de valkenjacht en verzet je tegen de kracht van de geautomatiseerde kolonisten.

Een aardige VR game. Grafisch is het niet heel hoogstaand en het verhaal is nogal zwakjes, maar de gameplay was heel onderhoudend. Het samenwerken met de adelaar was heel leuk om te doen. Vooral omdat het in VR was: het zag eruit alsof er echt een adelaar op je hand zat die je kon commanderen om dingen voor je te doen. De adelaar zag er heel schattig uit, vooral wanneer je de equipment aanzet om hem een jonkie te maken, maar daarbuiten had de adelaar veel leven in zijn gedrag gekregen. Van de animaties, geluiden, tot de kleine interacties die jij met hem kon doen. Hij was geen dier dat je achterna zat als hulpje, maar je bent een team en met hem samenwerken is cruciaal om de missies te halen.

De game gaat voor een soort open-world ervaring waarin je gebieden kunt afreizen om missies aan te nemen. De wereld is echter nogal klein en lineair ingedeeld, waarin het meer een kwestie is van dezelfde paden afreizen dan dat je echt een wereld verkent. Ondanks dat word je wel aangemoedigd om, buiten de missies, eten te verzamelen die je kunt gebruiken om health items te maken, of er zitten collectables verstopt die je geld geven voor items. In dat opzicht is er voldoende reden gegeven om alle hoeken te verkennen.
Op gegeven moment begon de lol er een beetje af te gaan wegens de eentonigheid: op gegeven moment heb je genoeg health items + de items die je kunt kopen zijn voornamelijk voor de sier, maar ik had nooit een idee de aankopen echt nodig te hebben om een betere kans te maken. Tegen de tijd dat de game eentonig begon aan te voelen zat ik alweer rond het einde. In dat opzicht wist de game wanneer te eindigen.

Geen grote aanrader, maar ik heb er plezier aan beleefd. Vooral de adelaar was qua personage en gameplay leuk om ervaren te hebben.