
A Plague Tale: Innocence (2019)
Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Asobo
Uitgegeven door Focus
Volg het bejubelde verhaal over de jonge Amicia en haar broertje Hugo tijdens een hartverscheurende reis door de zwartste bladzijden uit de geschiedenis. Opgejaagd door soldaten van de inquisitie en omringd door zwermen onstuitbare ratten, vormen Amicia en Hugo een hechte band. Tijdens hun ongelijke strijd om te overleven, zetten ze alles op alles om betekenis te geven aan het bestaan in deze wrede, meedogenloze wereld.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=bevqtZ0bXt0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

En dan bedoel ik claimen, niet weekje free to play.
Wordt dit nog anders / beter / diverser?
Alleen die eindbazen.... Helaas de laatste. Daar kwam ik zonder hulp niet uit. Na een uur of 2 werd de frustratie te hoog. Youtube is dan een goede raadgever. Toen ik wist hoe het moest koste het me toch nog wel een half uur voordat ik deze had overwonnen. .
Die laatste was zeker frustrerend, daar had ik ook hulp bij nodig, ik was er ook makkelijk een uur of meer aan kwijt zonder verder te komen. Het zij vergeven, verder was het van hoog nivo, zelden zoveel sfeer gevoeld in een spel.
Vanaf het begin weten ze mij direct in de wereld en het verhaal te zuigen. Het mysterie, de personages en de setting dragen daar allemaal aan bij. Het geheel wordt prachtig tot leven gewekt en de belangrijke gameplay elementen worden snel en simpel uitgelegd. Waarna je al snel aan je lot over gelaten wordt en de weidse wereld in moet. Vooral in de eerste paar levels zijn er een aantal bijzondere momenten waarbij sterk duidelijk gemaakt wordt dat de personages in een totaal andere wereld terecht komen dan waar ze horen. De vele lijken die je tegenkomt, de acties die je moet begaan om te overleven, de machteloosheid die je hebt. Het wordt allemaal zo sterk gepresenteerd.
En juist die presentatie weet dit naar een volgend niveau te tillen. Sowieso ziet de game er prachtig uit, met zowel kleurrijke als duistere locaties. Maar ook de voice acting is sterk. Elk personage wordt mooi tot leven gebracht met een grote focus op de onderlinge relaties. Hugo en Amicia bouwen gedurende de speeltijd een bijzondere band op dat in elk moment van de game verweven is. Het simpele vasthouden van de hand, het omhoog helpen bij blokkades, de knuffel bij het weerzien. Het is aangrijpend om te zien en zorgt ervoor dat ik daadwerkelijk om Hugo ging geven. Wat best een prestatie is aangezien hij voor het grootste deel weinig toegevoegde waarde heeft.
Een laatste element wat de presentatie goed helpt is de muziek. Simpelweg prachtig. Op de juiste momenten emotioneel, angstaanjagend, adrenaline pompend of juist kalmerend. Een van de belangrijkste factoren die de wereld hier volledig tot leven brengt. En ook los van de game prachtig om te beluisteren.
Als snel tijdens het spelen moest ik aan twee andere games denken. In positieve zin aan Dishonored gezien de grote focus op stealth wat hier ook erg goed is uitgewerkt. En in negatieve zin aan Hellblade: Senua’s Sacrifice. Voornamelijk vanwege de combat, hoewel die hier niet zo vervelend is als in Hellblade wat mij betreft. Maar het is veruit het minste onderdeel van de game. In het begin zijn het spaarzame momenten dat je aangewezen wordt op je combat skills, maar naarmate je verder komt wordt het een steeds belangrijke onderdeel. Wat er regelmatig voor zorgde dat ik sommige stukken tot frustratie meermaals moest herkansen. Het zijn gelukkig korte momenten, maar zeker niet het sterkste deel. Ze weten het qua verhaal dan wel weer heerlijk te verwerken trouwens. Zoals het stuk met Rodric (dat ik 8 keer moest doen…), je ziet het al aankomen maar omdat ik zo in die wereld zat greep het alsnog aan. De rest van de game is echter zo enorm sterk dat die frustratie van de combat al snel weer verdwenen is.
Uiteindelijk had ik flink moeite om te stoppen met spelen en zijn er maar drie sessies in gaan zitten om het geheel uit te spelen. Het verhaal en de tocht van Amicia en Hugo is aangrijpend en meeslepend, de gepresenteerde wereld is prachtig ondanks al zijn gruwelijkheden en de ervaring is er een om niet meer te vergeten.
Mijn voorkeur begint steeds meer uit te gaan naar relatief kortere games waarbij het niet te lang zoeken is naar de te nemen weg. Daarin valt eerdergenoemde game maar volgens mij ook deze. Games met een ijzersterke sfeer en verhaal ipv RPG’s met te veel mogelijkheden. Tegenwoordig vader dus ik moet keuzes maken..
Best wel herkenbaar haha


Wat een geweldige verhaal om te spelen. Heerlijk.
Eerlijkheidshalve vond ik eerste 60% van het spel nog het allersterkste (over algemeen). Laatste twee hoofdstukken net wat teveel focus op actie.
Vond voorlaatste hoofdstuk wel lastiger dan het laatste!
A Plague Tale kiest voor kwaliteit boven kwantiteit en verteld daarmee niet meer dan nodig is. Het voelt haast als een netflix serie, die toevallig interactief is en stealth secties heeft. De meeste figuren die je tegenkomt maken een indruk en gaandeweg begon ik echt naar het welzijn van deze kinderen te verlangen (al vond ik Hugo wat irritant en hij maakte niet altijd logische keuzes, zelfs voor een kind). Mijn persoonlijke favoriet was Rodric, die met zijn godganse blote vuisten gepantserde ridders wurgde alsof het niets was.
Het weet stapsgewijs nieuwe gameplay elementen te introduceren. Niet alleen de gameplay wordt logisch uitgebreid, maar in het verhaal krijgen de personages ook steeds meer vertrouwen in hunzelf; letterlijk en figuurlijk word je sterker naarmate je banden sterker worden. De vijanden hebben verschillende gimmick, en de omgevingen zijn steeds anders ingedeeld, waardoor verschillende aanpakken nodig zijn. De upgrades zijn daadwerkelijk handige veranderingen die ik graag wilde. Dit maakte het prettig om alle hoeken en gaten te verkennen, wetende dat goede upgrades je te wachten staan als je de juiste resources aantrof.
Persoonlijk deden de eerste 2-3 chapters mij niet zoveel. Het verhaal moest veel introduceren en het duurde ff voordat alles op gang kwam. Maar wanneer het verhaal eenmaal op gang is zat ik geboeid alle cutscenes te kijken. De gameplay, ondanks dat ze er altijd logisch op uitbreiden, werd helaas nooit meer dan "wel vermakelijk", als het niet saaitjes of ronduit frustrerend was (die eindbaas!). Wat stealth gameplay goed maakt in titels als Dishonored of Aragami is dat er meerdere manieren zijn om door een level te gaan, je de vrijheid hebt om offensieve speelstijlen af te wisselen met passieve stijlen (afhankelijk van wat jou handig lijkt in die situatie). In A Plague Tale ben je meestal zo beperkt dat het eerder voelde als het volgen van instructies dan een spel spelen. Ergens tussen chapter 5-10 zaten een paar leuke gebieden waarin er echt beenruimte was om op meerdere manieren door een level te gaan, je creatief kon zijn in je oplossingen. Deze momenten waren leuk en zag ik graag vaker terug.
Niet alles werkt evengoed, maar de sterke kanten overstijgen zeker de mindere. Ik heb gelijk deel 2 gedownload!
3,5*