A Plague Tale: Innocence (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Asobo
Uitgegeven door Focus

Het jaar is 1350 en de zwarte dood begint langzaam Frankrijk te verorberen. Amicia en haar jongere broer Hugo, vechten om te overleven tijdens de eerste fase van de Honderdjarige Oorlog en de rattenplagen die door het land zwerven. De twee zullen echter nauw samen moeten werken om de hordes hongerige ratten en moorddadige ridders te omzeilen.

Gisteren een review van gezien op ACG. De game lijkt inderdaad uit het niets te zijn opgedoken en op het eerste gezicht een of andere indie titel te zijn, maar als je zo de gameplay, graphics en het verhaal bekijkt / volgt lijkt het me om eerlijk te zijn een van de interessantere titels van 2019 tot nog toe. Het ziet er dus werkelijk prachtig uit, bijwijlen ook erg creepy, en het lijkt me best een intrigerend verhaal te hebben. Toch maar op het lijstje zetten.

Ik heb er eerder over gelezen, een jaartje terug, maar was het compleet vergeten. Klonk destijds wel interessant.

Krijgt best hoge cijfers en wordt geroemd om het sterke verhaal. Ben benieuwd...

Geinig - voorlopig de nummer 1 in GamesMeter's 2019 toplijst!

avatar van Mithrandir
Ik moet hem gauw eens gaan spelen dus, heb hem hier klaar liggen, maar nog zoveel games te spelen...maar ook hier een broer en vrienden die hem aanprijzen, het moet echt een hele goede game zijn.

avatar van JacoBaco
Ik ben dit toch maar eens gaan spelen! Een game waarin kwetsbaar zijn en ongezien moeten blijven centraal staan. En daarnaast wat eenvoudige puzzels om verder te kunnen. Visueel is het schitterend en is er veel detail. De personages bewegen wat houterig, maar daar erger ik mij niet aan. Ook de toevoeging van de duizenden ratten is goed bedacht. Vreemd dat er nooit eerder een game is geweest waarin dit gebeurd? Ik bedoel, de zwarte dood, de periode 1350 en dan iets met de ratten doen. Ideaal voor een game. De ratten zijn met velen, gevaarlijk, maar bang voor vuur. Dus ja, genoeg om iets leuks mee te doen.

Inmiddels al wat uurtjes gespeeld en ik ben enthousiast! Soms wat eentonig, maar toch erg fijn om te spelen! En niet al te duur als je Playstation Plus hebt.

JacoBaco schreef:
de periode 1950
? middeleeuwen bedoel je?

Grovonion schreef:
? middeleeuwen bedoel je?

Haha, typo, ik heb het gecorrigeerd.. Dank je.

avatar van JacoBaco
De mooie Playstation Plus deal is inmiddels helaas verlopen.

Eerst deze uitspelen, nu in chapter 6, en ik had eigenlijk minder uitdaging verwacht/gehoopt. Niet dat het tot nu toe moeilijk is, maar toch al vaak gestorven, met heerlijk lugubere sterf-animaties tot gevolg.

JacoBaco schreef:
De personages bewegen wat houterig,
Moeilijk te geloven, maar ik wordt daar misselijk van, na een uur spelen moet ik even stoppen. Vooral bij intense momenten is er iets aan de beweging van camera en figuren dat mijn evenwichtsorgaan in de war brengt.

Grovonion schreef:

Dat gaat best ver, maar ook erg vervelend.

nuf
Ik vraag me af hoe realistisch de game is. Ik las dat er fantasy elementen in verwerkt zijn.

Dit is geen realistisch game, is helemaal niet de bedoeling ook. Het is een verhaal dat zich in de middeleuwen afgespeeld zou kunnen hebben, mits alchemie en andere bovennatuurlijke verschijnselen zouden bestaan.

nuf
Grovonion schreef:

Ik zit in chapter 5 en vind het juist wat makkelijk. Heb de indicaties van items al op laag gezet want soms gaf de game zelf het antwoord op de puzzel al. Het is soms erg obvious wat je moet doen. Wordt wel moeilijker.

Wat ik mij oprecht afvraag is of er nou echt een rattenplaag was in deze periode? Lastig googlen want 'plague' is zowel de benaming voor de pest als voor plaag. Dat ratten de ziekte meenamen is wel bekend maar of ratten in grote getallen rondzwerven?

Van m'n studie geschiedenis vergeet ik nooit meer: 1348 zwarte dood in Europa, builenpest, overgebracht door o.a. ratten...De Malthusiaanse val klapte dicht... Dat laatste kun je dan weer wel prima googlen

avatar van Awake78
Deze game gister uitgespeeld en moet zeggen; het is echt een fantastische single-player. Toch wel lekker dat er zoals bijna altijd tegenwoordig, geen enkel multiplayer-aspect in zit. Wat een verademing.

Het beste vond ik de afwisseling. In het begin nog wat onwennig vanwege de afwijkende graphics en besturing, maar als je er na chapter 3 ineens in zit, gaat het ook helemaal los. De één na de andere geweldige setpiece ontvouwd zich en het avontuur en de hoofdpersonen slepen je mee in een gigantisch mooi, vies, eng, maar prachtig avontuur door oud Frankrijk.
Zelden zoveel sfeer en prachtige plaatjes in een game gezien. Moet er wel bij zeggen dat deze game zich uitermate schikt voor iets langere speelsessies. Hoewel goed opgedeeld in chapters, houdt het toch de meeste vaart en verhaal als je in sessies van 2 uur of zo speelt, zo blijf je er lekker in en zie je ook goed de variatie van de game. Deze gaat heerlijk van actie naar suspense en van rustige emotionele momenten naar hartkloppende spanning.
Het voelde voor mij een beetje als een combinatie van Resident Evil 4 en Dishonored. Ook de lengte is perfect, 15 uur ongeveer. Voor een SP meer dan zat en gaat dan ook nergens vervelen.

Ik neig er dan ook naar om dit spel de volle mep te geven. Maar, er zijn wel wat haken en ogen. De eindbaas vond ik echt een draak om te spelen. Ben hier denk ik 30 x doodgegaan en bijna van plan om het einde wel op YT te kijken. Echt een verschil met de rest van de leuke gameplay van dit spel. Ook de besturing. Voelde toch wel wat verouderd aan (mede daardoor de vergelijking met RE4 haha). Maar je redt je er op zich prima mee hoor. Ook het crafting/upgrading systeem stelt niets voor, maar dat is ook niet zo'n ramp.

Als je op zoek bent naar een originele singleplayer, die ze tegenwoordig niet meer zoveel maken, moet je deze echt eens doorlopen. Deed me een beetje denken aan de Bioshocks, Half-Life's en The Order 1886 van vroeger. Op naar deel 2!

avatar van Awake78
Nog even ter eervolle vermelding; de muziek is echt adembenemend bij deze game. Zeer sfeerverhogend.
Voor de liefhebbers; de hele soundtrack staat op Spotify en is zeer de moeite waard!

Dat klinkt goed Awake78. Ik was nogal huiverachtig over deze game, maar ik zal het eens een kans geven als er weer een sale is.

avatar van Awake78
Ja zeker doen. Ik had hem voor 14,99 in de PS Store vorige maand. Was het zeker waard! Heb wel lang gewacht op een aanbieding want fysiek blijft ie wel aan de prijzige kant...

25,28€ bij amazon.nl valt toch mee?

avatar van Awake78
Nou ja...op zich wel. Maar voor een 15-uur durende singleplayer... Het is het wel waard, dat wel.
Maar ik hield deze game al vanaf het begin in de gaten en zag alleen maar prijzen van rond de 40 Euro bij de Gamemania en Nedgame. Dat vond ik wel wat te gortig

Ik heb deze al vorig jaar in de dreamland voor 21,2€ opgepikt.

Op dit moment is deze game onderdeel van GamePass en dankzij de TA Playlist van september ben ik deze nu aan het spelen. Game was bij mij wat onbekend, maar wat een prachtige sfeervolle game is dit, ben nu halverwege gok ik. Aanrader!

En de credits rollen nu voorbij, klein meesterwerkje dit! Welverdiende 4.5*