Baba is You (2019)

Macintosh / Nintendo Switch / PC / Android / Apple iOS
Puzzle

Ontwikkeld door Hempuli
Uitgegeven door Hempuli en Fangamer

Als Baba zul je, in deze puzzelgame, verschillende objecten en spelregels moeten manipuleren om door elk level heen te komen. Kijk hoe deze de omgeving en gameplay beïnvloeden en probeer zo alle obstakels te overkomen en het einde van elke uitdaging te bereiken.

avatar van Jordy
Erg originele puzzelgame. Je moet blokjes schuiven om bij de vlag te komen. Tot zo ver niet origineel. Echter, de regels van de game zijn ook blokjes die je kunt verschuiven!

Stel, de regels van een level zijn "baba is you", "wall is stop" en "flag is win". De muur weerhoudt je er van om bij de vlag te komen. Je kunt echter met wat schuifwerk de regels van de game veranderen zodat "wall is stop" niet meer geldt, en je door de muur naar de vlag kunt lopen. Maar je kunt er net zo goed "baba is wall" van maken, zodat je de muur bestuurt ipv het konijntje, en de gehele muur zo richting de vlag beweegt

Vooral in het begin van het spel val je van de ene verbazing in de andere als je langzaam ontdekt hoe je de regels naar wens kunt aanpassen. Na een paar werelden wordt het allemaal wat minder, en krijgt het sokoban-achtige schuifwerk de overhand. Ook zijn niet alle nieuw geintroduceerde regels allemaal even logisch, zodat ik gereld met een "eh... hoe kon ik dit weten" gevoel een walkthrough zat te kijken.

avatar van Princess Piranha
Dat is een flinke update!

avatar van FlorisV
Gekocht als onderdeel van een stapeltje puzzelgames bij Humble Bundle. Al veel plezier gehad aan de eerste levels. En er is al een heuse level editor om je eigen puzzels mee te maken. Van begin af aan moesten de grijze cellen aan het werk. Veel trial en error omdat je eerst de regels moet leren, wat mag en wat niet mag. Baba = win of win=you mag bijv niet. You moet altijd gelijk zijn aan iets stoffelijks. Maar je mag jezelf wel in een vlag of rots veranderen, soms zelfs een hele muur of meer met lava. Echt lachen, dit en mijn voorlopige puzzelfavoriet.

avatar van FlorisV
Wel eens met kritieken hierboven dat het soms echt maar gissen is wat mag en niet mag. Wat dit betreft ben ik het al wat beu geworden. Ik noemde zelf al de trial and error. Deze is ook erger omdat je het verschuiven van objecten snel kunt verprutsen als je eentje abusievelijk tegen een muurtje legt. Eigenlijk jammer want als Baba Is You gewoon een lijstje met regels had gemaakt had ik wat minder pogingen nodig gehad. Evengoed prima tussendoortje als je die in een sale kunt scoren.

De moeilijkheidsgraad is inderdaad snel erg hoog. Ik had een level waarbij ik zelf met een youtube hulp nauwelijks kon volgen. Er zijn zo veel stappen die je in de juiste volgorde moet uitvoeren en zo veel branches die nergens op uitlopen als je verkeerde keuzes maakt onderweg. Dus ja, ik herken je kritiek ook, FlorisV. Anderszijds, als je echt een brein-kraker wil oplossen en je kunt je er echt op inwerken zijn het wel erg intense uitdagingen.