Baba is You (2019)

PC / Nintendo Switch
Puzzle

Ontwikkeld door Hempuli
Uitgegeven door Hempuli

Als Baba zul je, in deze puzzelgame, verschillende objecten en spelregels moeten manipuleren om door elk level heen te komen. Kijk hoe deze de omgeving en gameplay beïnvloeden en probeer zo alle obstakels te overkomen en het einde van elke uitdaging te bereiken.

avatar van Jordy
Erg originele puzzelgame. Je moet blokjes schuiven om bij de vlag te komen. Tot zo ver niet origineel. Echter, de regels van de game zijn ook blokjes die je kunt verschuiven!

Stel, de regels van een level zijn "baba is you", "wall is stop" en "flag is win". De muur weerhoudt je er van om bij de vlag te komen. Je kunt echter met wat schuifwerk de regels van de game veranderen zodat "wall is stop" niet meer geldt, en je door de muur naar de vlag kunt lopen. Maar je kunt er net zo goed "baba is wall" van maken, zodat je de muur bestuurt ipv het konijntje, en de gehele muur zo richting de vlag beweegt

Vooral in het begin van het spel val je van de ene verbazing in de andere als je langzaam ontdekt hoe je de regels naar wens kunt aanpassen. Na een paar werelden wordt het allemaal wat minder, en krijgt het sokoban-achtige schuifwerk de overhand. Ook zijn niet alle nieuw geintroduceerde regels allemaal even logisch, zodat ik gereld met een "eh... hoe kon ik dit weten" gevoel een walkthrough zat te kijken.