Slay the Spire (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Card / Strategy

Ontwikkeld door Mega Crit
Uitgegeven door Mega Crit en Humble Bundle

Bouw een uniek kaartendeck, kom oog in oog te staan met bizarre wezens en ontdek relikwieën van immense kracht. Selecteer kaarten die goed samenwerken om vijanden efficiënt te verslaan en de top van de toren te bereiken. Elke keer als je de Spire betreed, zal de lay-out verschillend zijn. Kies een riskant, of veilig pad...

Dit is een rogue-like die op mijn lijf geschreven is, daar met kaarten wordt gespeeld. Verslavend!

Grovonion schreef:

Ja deze staat ook erg hoog op mijn verlanglijst, omdat het single player is denk ik dat ik mezelf wel in de hand kan houden ?

centurion81 schreef:
Heel zeker!

De eerste twee runs ben ik steeds in de volgende ronde geraakt en heb een boss verslagen, maar runs 3 en 4 gingen niet zo goed. Men moet echt een beetje geluk hebben met de monsters die men tegenkomt. Ik vind dat de progressie tussen runs ook bijzonder klein is, er blijft zo goed als niks over en het is volgens mij niet mogelijk je dek actief te verbeteren tussen de runs?

9 runs gedaan, en de derde trap nog niet gehaald, bijna altijd bij de derde baas gestrand. Maar ik snap het spel-principe nu volledig, denk ik. Hoewel bepaalde interacties me tijdens het spel nog steeds af en toe verrassen. Ook zijn er nog heel wat monsters die ik nog niet bespeeld heb, en sommigen hebben erg nasty nevenwerkingen.

Na een run hou je dus niks over, te begint steeds weer vanaf nul. Het spel-principe lijkt nog het meest op draften (bij Magic the gathering), met dat verschil dat je telkens begint met een vanilla deck van een 20-tal kaarten. En je dus na elk monster een kaart mag bij trekken, die dan vaak beter zijn dan degene in je deck. Een probleem is alvast dat je niet vaak kans ziet kaarten te verbeteren en het heel moeilijk is kaarten uit je deck te verwijderen. Gevolg daarvan is dat je vaak niet de kaarten trekt die je nodig hebt en je wilt de kans hierop natuurlijk gaandeweg de hoogte in drijven.
Een andere belangrijke factor is dat je de primaire of secundaire eigenschappen van je kaarten moet proberen op elkaar af te stemmen. En daar is redelijk wat geluk nodig bij de draft.

Ik had eerder geschreven dat je niks ofte nul over houdt na een run, en dan is niet helemaal waar. Want er worden wel wat kaarten vrijgespeeld op het einde van een run, en die horen dan bij een volgende run tot de poule kaarten waaruit je kan kiezen. Maar dat is dus slechts een heel kleine verbetering. XP of artifacts hou je dus hoegenaamd niet over maar moet je proberen op te rapen en te vinden tijdens de run.

Mensen die het met kaart-games zoals gwent of MTG kunnen vinden zullen dit ook enorm kunnen apprecieren.

avatar van Finidi
Grovonion schreef:

Hmm, ik ben groot fan van MTG, maar Slay the Spire ben ik na 11 uurtjes toch wel mee gestopt vooralsnog. Ik had nogal het gevoel dat het om het verkrijgen van een paar belachelijk sterke combinaties ging, om vervolgens de rest van je deck proberen weg te gooien. Wat ik niet zo'n tof idee vond, want uiteindelijk doe je dan elke keer hetzelfde binnen een run. Sowieso vond ik de game een stuk eentoniger dan ik had verwacht.

En als je dan pech hebt met welke enemies je tegen komt (vooral de boss) werkt je strategie wellicht niet.

Maar ik heb in ieder geval nog niet het gevoel gehad dat ik doorkreeg hoe de game werkte Wel de derde boss 'ns kunnen verslaan met één van de characters. Wellicht komend jaar weer 'ns oppakken, vooral met de vierde karakter die er aan zit te komen.

Finidi schreef:
Mee eens, maar 11 uur stoppen in een indie-game is behoorlijk. Verwacht ook niet dat ik er veel meer in stop. Als je de analogie met magic draft verder trekt dan ga je daar me 1 set ook niet zo vaak mee draften, 1 set in MTG heeft meer afwisseling dan STS. Slay the spire heeft vooralsnog een redelijk beperkte inhoud met laten we zeggen 3 kleuren in 1 set.

Anderszijds ga je met magic draft niet ver geraken met 30~35 euro

Fijne analogie heren, zo kan ik het goed volgen ^^ Klinkt wat beperkt dan, maar zoals Grovonion aangeeft is 11 uur plezier hebben met het klooien met dergelijke mechanics al best heel leuk