Tomb Raider III (1998)

Alternatieve titel: Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft

PC / PlayStation / Macintosh / PlayStation Portable / PlayStation 3 / PlayStation Vita

Ontwikkeld door Core
Uitgegeven door Eidos, Aspyr en Enix

Lara Croft gaat op zoek naar artefacten uit het binnenste van een meteoor, die miljoenen jaren geleden in Antarctica is neergekomen en volgens de geruchten leven schenkt. Ze reist daarvoor naar de oerwouden van India, Area 51 in Nevada, een eiland in de Stille Zuidzee, Londen en Antarctica.

Vele malen minder dan de delen hiervoor.
De slechtste, minder moeilijk minder spannend.......gewoon minder leuk . Dit is jammer omdat ik toch echt wel wat meer had verwacht van dit spel, vooral omdat deel II zo vet was.......helaas heeft Core Design een minder goed resultaat gemaakt dan bij de delen I & II, maar ondanks dat zijn de kleuren, ontwerpen en tekeningen wel mooi gemaakt hoor.......helaas minder avontuur.........3,0*.

avatar van Hannibal
Helemaal met je eens! Wat een domper was dit na die eerste twee fantastische delen.

avatar van Shangri-la
Ik vond het best wel meevallen hoor, dit was toch wel een aardige game. Hij had misschien niet zo'n impact als het eerste deel, maar toch was hij wel leuk om te spelen naar mijn mening.

Shangri-la schreef:

Ik vind hem niet zo heel erg slecht, hij valt alleen een beetje eruit naar mijn mening vanwege de toch naar mijn mening slechte prestaties. Had er meer van verwacht ook daarom een lager gemiddelde voor mij. Het spelen was wel aardig maar ik was er sneller doorheen dan bij de andere.

avatar van Hannibal
Natuurlijk is hij niet heel erg slecht, maar ik vond hem stukken minder dan de vorige twee delen, en daarom een behoorlijke tegenvaller.

Rayman62
Ik vind Tombraider3 de beste Tomraider die ooit is gemaakt.
Misschien zit er geen verhaallijn in maar de levels zijn zeer mooi gemaakt.
Voor mij zijn TR2 en TR3 de beste en veel beter dan de delen die daarna kwamen

avatar van Rensie88
Tomb raider : een van de mooiste adventure game series die er zijn gemaakt

van mij krijgt die een dikke 3,5

Rensie88 schreef:
Tomb raider : een van de mooiste adventure game series die er zijn gemaakt

van mij krijgt die een dikke 3,5

Wat vind je de beste van de reeks als ik het vragen mag Rensie88?

avatar van kaztor
#92 in de Flop 100? Wat een slap gezeik allemaal.
Dit vind ik, samen met 1, het beste Tomb Raider-spel!
Lastige puzzels, coole baddies en grote, uitgestrekte gebieden, wat wil je nog meer?
Het kizen tussen de levels is ook heel leuk.

Een plaats in de Flop verdient deze Game niet maar is 5 sterren ook niet wat overdreven

JohnWilliams schreef:
is 5 sterren ook niet wat overdreven

Nee, zeker niet, ik heb 'm vijf sterren gegeven, vind het nog steeds de beste Tombraider aller tijden, (hoewel TR2 ook erg goed is).
Maar alles wat erna kwam vind ik minder, met als dieptepunt TR6, (TR7 en TR8 ken ik nog niet maar die ga ik zeker nog een keer proberen)

Raymond schreef:

TR7 (Legend) wordt alweer wat beter en die nieuwe remake (het is eigenlijk geen TR8) is als vanouds om van te smullen.
En ik sta ferm achter die 5 sterren!

Wat maakt TR3 nou slechter dan de andere? Ik zou het absoluut niet weten!

kaztor schreef:
Wat maakt TR3 nou slechter dan de andere?

Dat zeg je verkeerd: Hij is niet slechter dan de anderen, hij is minder briljant dan de anderen.

Ik vond vooral de London-levels tegenvallen: Lara werd me een beetje teveel een soort geheim agente uit Mission Impossible, terwijl ik haar 100x liever zie als de archeologe die door de piramides van Egypte dwaalt.

De India levels waren ook best goed, maar je komt er mij iets te vaak steeds weer op dezelfde (soort) plekken. Een doolhof waar je wel verder komt, maar dat niet in de gaten hebt, omdat alles zo op elkaar lijkt.

De woestijn in Nevada, ook leuk, wel een beetje vreemd, een berg in de steigers, maar ja, we hadden die steigers wel mooi nodig om hogerop te komen.

De wintertaferelen van Antartica waren mooi, en ik denk ook wel de leukste levels van het spel. Wel weer de geheim agenten rol die ze hier weer zo duidelijk op zich neemt, maar ok, het was wel spannend.

Mijn eerste oordeel was ook wel iets te streng, ik ga toch een half puntje omhoog.

Hannibal schreef:
Ik vond vooral de London-levels tegenvallen.

De London levels zijn nou net m'n favoriete levels van m'n favoriete Tombraider.
Vooral de 2e London level "Aldwych Station" vindt ik echt briljant,

Dit is de eerste tomb raider waarmee ik in aanraking ben gekomen, en vind deze samen met Deel 4 en 7 de beste

Raymond schreef:

Vooral de 2e London level "Aldwych Station" vindt ik echt briljant,

Aldwych is absoluut een hoogtepunt. Heerlijk om zo door dat verlaten station te dwalen met talloze opties en kamers. Grappig zijn ook die theaterposters in dat level met die Bruce Willis-achtige kop erop. Ook Lud's Gate, Crash Site, High Security Compound en City Of Tinnos zijn meesterlijk. Ook was dat bonuslevel een leuke toevoeging.

kaztor schreef:

Ik ben vorige week met TR8(Anniversary) begonnen en inderdaad is de besturing beter als die van TR6 maar helemaal jofel is tie nog niet, grafisch is TR8 wel geweldig mooi, maar TR3 blijft toch m'n favoriet

avatar van Zuzuu
Ik kreeg altijd zo een vreemd gevoel toen ik dit spel speelde, er stond een rallycar geparkeerd, waar ik maar niet bij kon, een topper.

M'n eerste spel voor m'n eerste echte console. Geen wonder dat er weinig spellen zijn waar ik zulke goede herinneringen aan heb.

In een nostalgische bui heb ik het spel weer eens afgestoft en gespeeld. Ironisch genoeg is met name Lara Croft niet zo mooi meer, maar het ontwerp van de levels mag er toch nog zijn: afwisselend, uitgestrekt en met mooie kleuren die telkens een andere sfeer oproepen - van de eenzame, broeierige jungles, tot de onheilspellende, kille tempels en stad van Londen. Ook de muziek blijft enorm sfeervol en helpt de omgevingen tot leven te komen.

De omgevingen spelen de hoofdrol in Tomb Raider. De serie mag dan aan de wieg hebben gestaan van 3D-actie-avonturen, vergeleken met spellen als God of War en Devil May Cry is dit eerder een platformspel: de omgeving is de vijand, van levende tegenstanders heb je maar weinig te duchten. Levende tegenstanders moeten je slechts bij de les houden, door het opvallend lage tempo plotseling op te schroeven.

Hoewel het lage tempo je lekker onderdompelt in de sfeer en dus zeker van belang is, ontstaat het nogal kunstmatig: door een vreselijk onhandige besturing, en door een veel te strenge wereld die je tot extreme voorzichtigheid dwingt. Iedere misstap wordt immers consequent afgestraft met de dood en dat wordt echt een probleem als blijkt dat dit deel je belachelijk weinig mogelijkheden gunt om je spel op te slaan. Deze balans is in veel andere spellen, ook binnen de Tomb Raider-serie, veel beter getroffen en sindsdien heb ik eigenlijk het geduld niet meer om hier serieus voor te gaan zitten. Na korte tijd is het toch die frustratie die het wint van nostalgie.

Ghola schreef:

De besturing is juist het grote pluspunt van de "oude" Tomb Raiders serie, veel beter als die van TR6 t/m TR8.
Ik neem aan dat jij dit op Play station speelt, op mijn PC versie kan ik onbeperkt "saven"

avatar van Mega Man
In deel 3 is het dan misschien wel wat back-to-basic in tegenstelling tot TRII waarin de tombes, jungles en grotten werden vervangen voor wrakken, boorplatforms en steden. En de terugkeer van de good-old save diamanten uit TR1 (al was de optie om overal en altijd te saven bij TRII wel een stuk beter uiteraard). De eerste jungle levels in TRIII, waarin je al bij de start voor de leeuwen werd geworpen en later in de levels het zicht werd belemmerd door de wirwar van textures en animaties, pasten wellicht wat beter bij Tomb Raider in het algemeen. De latere levels zoals Area 51, Londen en Antartica konden mij minder bekoren. Dat stealth gebeuren is misschien wel origineel maar laat ik liever over aan Sam Fisher of Solid Snake.

Laat Lara maar lekker klungelen met haar tombes, grotten en gewelven. Naast dit gegeven was TRIII ook nog eens een stuk frustrerender dan het toch al moeilijke TRII. En dat verpeste de hele game voor mij. Of ik het nou heb over dat drijfzand in de jungles of die Security Guards in Area 51. En zoals ik al eerder aangaf werd het zicht in de jungle levels behoorlijk belemmerd. Core Design wilde tè ingewikkelde levels levels fabriceren met nog steeds dezelfde engine van de vorige delen. Op sommige punten kon je moeilijk onderscheid maken tussen vaste grond en drijfzand en door de enorme hoeveelheid texturen en planten en struiken die te dicht op elkaar zitten kon je moeilijk zien waar je nou precies heen moest.

Tot slot: Een wat tegenvallend deel in de TR serie dankzij de tè hoge moeilijkheidsgraad, de thema's zoals stealth en subway die ze beter achterwege hadden kunnen laten en de eindbaas was een soort van rip-off van het wezen uit de klassieke horror film "The Thing". Waar het begin van deze game je doet denken aan het eerste spel qua setting daar doen de rest van de levels juist het tegenovergestelde. De plupunten: de mooiere lichteffecten in het algemeen, de quad-bike in Lara's huis en in de later jungle levels en de menselijke tegenstanders die hier wat realistischer ogen dan de zware jongens uit TRII die na 20 schoten nog steeds op je staan te rammen met hun knuppels.

avatar van kaztor
Ik vond die rivierslangen wel een goede 'touch'. Die klerebeesten zijn vaak om een hoekje geplaatst en in het begin was dat ultra-irritant.

avatar van kaztor
Ik heb nu de PS2-versie en begin toch best te snappen waarom dit spel eigenlijk zo'n slechte naam heeft. Ik vind dat het ABSOLUUT niet aan de vorm en eigenlijke gameplay ligt (op de pc is dit dan ook een feest om te spelen!) maar dat gehannes met die savegame-crystals komt me op de ps2 toch echt de strot uit. Neem bv. eens de level Area 51: Ergens aan het begin van het level is een crystal voor handen, maar als je niet attent bent kun je er naar fluiten (ikzelf weet 'm uiteraard te vinden omdat ik bekend ben met het spel). Vervolgens krijg je zowat het gehele level voor je kiezen zonder ook maar ergens een crystal en ergens tegen het einde krijg je er 2 achter elkaar! Totaal onlogisch, dus, en behoorlijk irritant als je ver komt en per ongeluk val je ergens te pletter. Bovendien is de ps2-versie ook veels te donker: je ziet amper wat je oppakt en mist ook vele items de eerste keer als je er langs komt (ze zijn niet alleen te donker, maar ook te klein).

Maar die 5 blijft staan, hoor, voor de pc-versie!!!

avatar van Mega Man
Playstation 2 versie Kaztor? Als dat zo is dan ren ik vlug naar de winkel!

avatar van Tsjo-Wi
Een ps2 versie van deze game? Daar krijg je vast veel geld voor want die lijkt mij heel erg zeldzaam

avatar van kaztor
haha... sorry.... Bedoelde PS. Dit is de enigste franchise die ik daar nog op speel.

Lost City Of Tinnos....

avatar van Donkerwoud
Grafisch was deze toentertijd een pareltje. Ik was echt in de ban van de sfeervolle amazone in het begin en de stukken in London. Maar uiteindelijk is het wel een verwaterde versie van de eerste twee, met minder goede puzzels en een beetje een buggy gameplay. Zeker geen flop, dat is wel erg kort door de bocht.

avatar van Mega Man
De levels schenen hier nogal klein te zijn vergeleken met de gigantische maps van Tomb Raider II. Althans dat lees ik op diverse forums. Ik weet wel uit eigen ervaring dat met name de jungle levels allemaal wat krapjes en claustrofobisch zijn. Doolhoven, wat smalle paadjes langs een ravijn en een kronkelende rivier met piranha's. Toch wel een heel verschil als je het vergelijkt met levels als 'Palace Midas', 'lost Valley' en 'Colosseum' uit TRI en 'Wreck of the Maria Doria' en 'Oil Rig' uit TRII. Enkel het eerste level in Nevada/Area 51 bevatte een wat groter speelveld maar lang niet zo overweldigend als de enorme bouwwerken van de voorgaande delen.

kan me niet veel meer herinneren van dit deel..alleen de missie in area 51 en wat losse missies verdeeld over de game.
Maar wat vond ik deze tegenvallen tegen over de vorige 2 delen. Is volgens mij ook de tomb raider waar ze (jammergenoeg) Lara uit de tombes haalden en dat het avontuur in de gewone wereld ging afspelen...jammer jammer...want daar is Lara groot mee geworden met die onheilspellende tombes.
3,5*!!