Utawarerumono: Prelude to the Fallen (2018)

Alternatieve titel: Utawarerumono: Chiriyukusha e no Komoriuta

PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC

Ontwikkeld door Aquaplus
Uitgegeven door Aquaplus en Nippon Ichi

Dit deel neemt je mee terug naar het begin van de Utawarerumono reeks. Volg het verhaal van Hakuowlo, een jongen die zonder herinneringen ontwaakt in een wereld die volledig onbekend voor hem is. Hij wordt met veel liefde ontvangen in een klein dorpje, waar hij door de dorpsbewoners wordt opgevoed en zijn plaats in de wereld vindt. Wanneer het dorp plotseling wordt aangevallen is dit het begin van een groots avontuur voor Hakuowlo.

Vandaag aangekondigd voor een Westerse release begin 2020 voor de PS4 en de Vita (!). Het moet raar lopen wil dit niet de allerlaatste niet-'indie' release voor de Vita zijn hier in 't Westen. Zal zo'n beetje 8 jaar na de launch van de console zijn. Niet slecht. ?

Ik moet nog wel aan Utawarerumono: Mask of Deception beginnen. De twee games die nu al verschenen zijn staan goed aangeschreven en zie ik regelmatig terug in Vita 'top-lijstjes'. Maar visual novels speel ik vaak maar met één tegelijk - en daar doe ik ook nog eens een behoorlijke tijd over. Dus eer ik hier eens tijd voor heb... Met gemiddeld zo'n 40 á 50 uur zijn ze ook nog eens behoorlijk aan de lange kant zo 't schijnt.

Same here, beide Utawarerumono titels staan ook nog redelijk hoog op mijn "to play" lijst.
Goed dat dit er nog gaat komen, maar waar gaan ze de cartridges vandaan krijgen, is de productie tegen die tijd niet al lang gestopt?

Cartridges gaan er niet komen. Dat feest is echt wel voorbij. Het zal nog een kwestie van tijd zijn voordat ook de cartridge productie in Japan en de Aziatische regio stopt.

Maar een digital-only release is ook best opmerkelijk in 2020.

Nu een 6-tal uren in deze gestoken, en was een beetje verbaasd over het grote aandeel visual novel. Ik had eerder gedacht dat dit een J-RPG was met visual novel aandelen. Maar het is voorlopig zeker andersom. Het kan wel dat het deel RPG groter gaat worden. Maar heel vaak zit je toch lange tijd door staande beeldjes te clicken die zich ook nog grotendeels herhalen. Erg veel budget is in deze niet gestoken.

Maar dat wil niet zeggen dat het een slecht spel is, want het verhaal heeft wel wat in petto. Het begint wel weer met de protagonist die zijn geheugen heeft verloren, maar de lore zit goed in elkaar en de karakters zijn best goed geschreven.

En als je dan toch kunt spelen veranderd het spel in een strategische turn-based RPG met simpele doch goed gemaakte gameplay. Ik ga 'm proberen uit te spelen, als er niks anders in de plaats komt en mijn aandacht wegneemt.

Grovonion schreef:

...doei Utawarerumono dus. Als superieure games als Fire Emblem en Triangle Strategy al stranden op een uurtje heb ik hier niet echt een goed oog in.

Superieur is zeker niet het juiste woord. Qua verhaal is dit mijlen beter dan Fire Emblem Engage. Heb trouwens in beide games minstens ook 5 uur gestoken. Kan er ook niks aan doen als de vonk niet overspringt. En ik speel 's avonds nog steeds liever op mijn PS4/5 dan op de switch... Trouwens ook Tactics Ogre nog niet uitgespeeld

Grovonion schreef:

Nou ja...ik heb dit niet gespeeld, ik kan er niet veel over zeggen maar eh...het klinkt nou ook niet bepaald alsof er hier een meesterschrijver aan het werk is geweest. En de Fire Emblem's komen ook pas echt op gang na de eerste paar uren qua verhaal en karakters / bonds. Wat betreft de gameplay echter - ik denk niet dat er heel erg veel Turn-Based games zich kunnen meten met FIre Emblem. Daar blijf ik toch wel bij. Ook zonder deze gespeeld te hebben. Hoewel ik natuurlijk geen 'nee' zou zeggen als het ooit naar de Switch geport zou worden. Loopt intussen wel over van soortgelijke games maar...liever eentje teveel dan te weinig.

Tegenwoordig dus ook op Steam verkrijgbaar. Scheelt weer voor een eventuele toekomst waarin ik me er eentje aanschaf. (geld overigens voor de hele reeks). Maakt het wel weer makkelijker om het ooit toch nog eens te spelen aangezien ik niet denk dat dit ooit nog richting de Switch komt (de devs zijn al niet meer echt actief sinds 2018).

Aquaplus heeft net twee jaar geleden Zan 2 gelanceerd. Dus ze zijn wel degelijk nog actief. Of dat game echter ook buiten Japan komt is de vraag. Ik vond daar nog niks van terug op het internet. Ik vermoed dat Zan (1) het niet zo goed heeft gedaan, dat game kreeg heel wat mindere kritieken dan de main-afleggers.

Ok. Heb die game in de EU / US regionen nergens zien gisteren. Dus dat zou kunnen inderdaad. Nam aan dat ze dus kopje onder waren gegaan.

Nou...dat nieuwe PC'tje op je desktop en kijk waar je plots ook toegang toe hebt Grovonion? Beiden toevallig voor een 10'tje in de aanbieding op Steam! Maar neen. Voorlopig even niet gekocht. Al jeukte het wel weer als vanouds. 'Even snel de Steam aanbiedingen bekijken'. En je kan bijna net als in de Switch E-Shop helemaal loos gaan.