CrossCode (2018)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
Action / RPG

Ontwikkeld door Radical Fish
Uitgegeven door Deck13, Dangen en Whisper

CrossCode is een retro-geïnspireerd 2D actie RPG die zich afspeelt in een verre toekomst. Spelers besturen het stomme personage Lea, terwijl ze zich verliest in een fictieve MMORPG genaamd CrossWorlds. Hoe verder ze echter komt in het spel, des te meer de gebeurtenissen in game de werkelijkheid lijken te beïnvloeden.

mister-fool
Gekocht bij de steamsales. Verdomd fijne action-rpg in de stijl van Secret of Mana. De humor in het spel is verder erg aangenaam; houdt het spel ietwat luchtig.

avatar van Animosh
Een uitstekende actie-RPG inderdaad.

Of althans, zo wordt het meestal omschreven, maar in de praktijk speelt het eigenlijk meer als een typische metroidvania dan als een echte RPG. Het heeft een aantal RPG-elementen (een level-systeem, enige vrijheid met het kiezen van power upgrades en equipment, etc), maar uiteindelijk is het toch een redelijk lineair spel dat meer gemeen heeft met een spel als Hollow Knight dan met een Octopath Traveler: je reist op vaste punten (na bepaalde story events) van het ene naar het andere gebied, en als je de side quests braaf doet zit je normaal gesproken altijd wel ongeveer op een niveau dat geschikt is voor de main quests. Daarnaast is de vrijheid wat betreft het sturen van je personage redelijk beperkt (je kan geen class/job/whatever kiezen, en het is pas laat in het spel dat equipment relevant wordt), dus van "role-playing" is weinig sprake. Maar oké, als iemand die doorgaans meer heeft met metroidvanias dan met RPG's vind ik dat persoonlijk niet zo'n probleem, en die mindere vrijheid heeft als voordeel dat de moeilijkheidsgraad nu over het algemeen precies goed is en de puzzels en combat perfect zijn afgestemd op jouw vaardigheden.

Maar genoeg over genre-classificaties: wat voor spel is CrossCode? Zoals je al in de plotomschrijving kan lezen vindt CrossCode plaats in een (toekomstige) MMORPG waarin mensen "avatars" controleren (een soort kunstmatige mensen zeg maar) terwijl ze quests doen in verschillende gebieden. (Heel realistisch is de setting niet als MMORPG (de belangrijkste uitdagingen zijn allemaal single player - wat redelijk bizar is voor een multiplayer spel - en de puzzels en combat lijken allemaal te zijn ontworpen voor de class die het hoofdpersonage heeft), maar vooruit.) En Lea, het hoofdpersonage, zit (à la Sword Art Online) vast in dat spel, en omdat ze haar geheugen kwijt is bovendien zonder dat ze weet waarom. Je taak is vervolgens om die herinneringen terug te winnen - en in de tussentijd ook meteen dat spel uit te spelen.

En in dat spel (en dus CrossCode) draait het om drie dingen: vechten, puzzels en exploratie. Om met het eerste te beginnen: in dit spel vecht je een hoop. En daarvoor heb je beschikking over alle standaard vaardigheden die je in metroidvanias kan vinden: je hebt een long distance wapen (je schiet met een soort van ballen), melee combat voor dichtbij, een dash, en nog een aantal speciale vaardigheden die je langzaam vrijspeelt (en die extra schade doen maar slechts spaarzaam gebruikt kunnen worden in gevechten). De besturing is in het begin een beetje wennen (je moet "locken" op vijanden, wat oefening vergt, en voor melee combat moet je - tenzij je zoals ik de key bindings verandert - dichtbij je personage klikken), maar als je eenmaal gewend bent is het een plezier om te doen. De wisselwerking tussen schieten en close quarter combat werkt uitstekend, het tempo ligt lekker hoog, en de vijanden zijn over het algemeen erg goed ontworpen: in het begin lastig, maar met duidelijke patronen die je kunt volgen om ze te ontwijken en verslaan (waarbij het vaak belangrijk is om hun verdediging te breken door hun zwakke punten aan te vallen, wat de nodige strategie vergt), en daarnaast behoorlijk gevarieerd (ieder gebied heeft unieke vijanden, geen simpele copy pastes). Vooral de bazen zijn vaak erg leuk om te verslaan (uitdagend maar zelden oneerlijk of echt frustrerend), maar ook daarbuiten verveelt het spel zelden. Ik heb wel een paar kleine kritiekpunten (zo ben ik geen fan van healing items, waardoor je gevechten vaak tot op zekere hoogte kan brute forcen, en de dash had wel iets langer gemogen), maar over de gehele linie is het vechten gewoon erg leuk om te doen.

Maar de combat is maar één onderdeel van het het spel: net zo belangrijk zijn de puzzels en exploratie - vaak een soort puzzel op zich. Om met het laatste te beginnen: het verkennen van nieuwe gebieden is een belangrijk onderdeel van het spel, en om je weg te vinden naar kisten en geheime gebieden moet je vaak behoorlijk creatief zijn. Doordat je een top-down perspectief hebt is het vaak lastig (vooral in het begin) om goed de hoogte van dingen te beoordelen, waardoor je flink wat moet experimenten om hogere locaties te bereiken. Voeg daar complexe paden aan toe die zich vaak over meerdere ruimtes verspreiden, en je moet flink zoeken om alle geheimen en collectables te vinden, wat mij persoonlijk prima beviel. En daarnaast moet je dus ook een heleboel puzzelen in het spel: de meeste gebieden hebben aan het einde een dungeon, met nieuwe vijanden en een baas aan het eind, en die barsten van de puzzels, doorgaans met een bepaald element (vuur, ijs, etc) als thema. Als je niet van puzzels houdt kun je dus beter wegblijven, want je moet vele uren steken in het verschuiven van blokken, drukken op knoppen, etc etc. Ik ben zelf eigenlijk ook niet zo'n liefhebber, maar deze puzzels bevielen me wel: makkelijk zijn ze zeker niet, maar ik zat zelden vast, en de drie of vier keer dat ik een oplossing moest opzoeken waren 100% mijn fout. En de puzzels zijn behoorlijk interactief, in de zin dat de uitvoering vaak net zo belangrijk is als het denkwerk dat daaraan voorafgaat (de uitvoering is soms zo taai - in de zin dat je brein alle snelle manoeuvres niet goed bij kan houden - dat ik dankbaar gebruik heb gemaakt van de mogelijkheid om de snelheid van puzzels omlaag te zetten), wat mij beter ligt dan pure strategie. Door de combinatie van uitdagende combat en creatieve puzzels zijn de dungeons mijns inziens makkelijk het hoogtepunt van het spel. Maar daarbuiten is verder ook genoeg te beleven: er zijn talloze sidequests, en die zijn over het algemeen zeer de moeite waard. Tuurlijk, er zijn fetch quests (die je overigens vaak al haalt als je gewoon door een gebied reist), maar veel side quests brengen je in nieuwe gebieden, bieden extra uitdaging en hebben unieke baasgevechten, dus ze zijn zeer de moeite waard om te doen. En als bonus zorgen ze er ook meteen voor dat je level op het juiste niveau komt zonder dat je ook maar enigszins hoeft te grinden (wat overigens toch al niet erg efficiënt is).

En ten slotte bevielen de setting en sfeer van het spel me ook prima. Lea is een charmante lead, en haar verhaal - hoewel cliché - boeit van begin tot eind, mede vanwege haar kleurrijke vrienden. En de pixel art ziet er leuk uit en weet in combinatie met de fijne old school soundtrack een levendige sfeer neer te zetten.

CrossCode is kortom een uitstekende actie-RPG: de combat is gevarieerd, uitdagend en lekker snel, en het puzzelen in dungeons en het complexe verkennen van nieuwe gebieden bieden de nodige variatie. Voeg daar een charmant verhaal en een fijne sfeer aan toe, en je hebt één van de betere 2D-actiespellen van de afgelopen jaren, waar je makkelijk tientallen uren in kan steken. Er zijn zeker ook wat schoonheidsfoutjes, maar dit spel verdient mijns inziens absoluut een kans van liefhebbers van dit soort spellen. 4.25*

(De expansion van CrossCode, "A New Home", is trouwens ook zeker de moeite waard: het rondt het verhaal mooi af, dat anders een beetje onaf zou voelen, en ook wat gameplay betreft zijn er een aantal waardevolle toevoegingen, waaronder de grootste dungeon van het spel, een nieuw gebied en een paar taaie nieuwe bazen. Dus als het spel je bevalt zou ik die daarna ook zeker aanschaffen.)