The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019)

Alternatieve titel: Zelda no Densetsu: Yume o Miru Shima

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo

In deze remake van de gelijknamige Game Boy titel, spoelt onze held Link, na een hevige storm op zee, aan op het mysterieuze Koholint Island. Om weer koers richting huis te zetten moet Link zich een weg zien te banen door uitdagende kerkers en vechten tegen huiveringwekkende monsters.

3D Legend Of Zelda is mij nooit echt in de smaak gevallen. 2D Legend Of Zelda had ik daarentegen nooit gedaan en deze Link’s Awakening remake leek een goed beginpunt. Het begon erg overtuigend, maar gaandeweg verloor ik mijn enthousiasme en het begon plaats te maken voor verveling of frustratie. Soortgelijk als de 3D Zelda games (die ik probeerde) gebeurde het meerdere keren dat ik vastliep, zonder duidelijke hint over waar je heen zou moeten. Er is bv een moment in de game dat je Marin moet vinden, maar ze is ineens van haar locatie weg. Ik heb vervolgens een hele tijd besteed aan (bijna) de gehele map meerdere keren door te lopen, om vervolgens een guide erbij te halen die zegt dat ze op het strand zit, vlakbij het begin. Het zijn dit soort onduidelijkheden die voor frustraties konden zorgen en geheel buiten mijn macht voelde. Los daarvan begon ook de combat te storen na verloop van tijd. Los van de bosses is iedere enemy met 2 vlugge tikken te verslaan zonder echt techniek te vragen. In het begin was het leuk ivm de lage hoeveelheid hartjes die je dan hebt, waardoor geraakt worden door aanvallen ook echt iets is dat je wilt voorkomen, maar na een paar harten erbij te hebben is deze zorg er niet meer. Als gevolg negeerde ik het merendeel van de enemies of ging uit frustratie button mashen omdat ze in de weg stonden, maar er was nooit een moment dat de combat tegen common enemies voor plezier zorgde. Deze aspecten, gecombineerd met het constante backtracken, zorgde ervoor dat ik niet echt enthousiast over dit spel kan zijn.

Daarentegen vond ik het zeker geen ‘slechte’ game; er zat genoeg charme om tot het einde door te willen spelen, voornamelijk in het begin waarin alles nog nieuw is. Wanneer je in een ruimte zit, en ter plekken een puzzel moest oplossen, dan is het leuk om te doen. Tijdens deze momenten draaide het niet om het juiste item vinden of per ongeluk tegen de juiste NPC aanlopen, maar door te experimenteren met de middelen die je hebt en naar logische connecties zoeken. De boss battles waren heel leuk om te doen, waarin iedere boss een soort puzzel moment was waarin je zijn zwakte moest uitvogelen terwijl je de aanvallen ontweek.
De vormgeving zit voor het merendeel leuk in elkaar. Kleurrijke werelden met creatieve monster designs. Voornamelijk de poppige designs van de characters zijn goed uitgewerkt. Het leek alsof ik echt naar bewegende poppen keek en ik ze zo uit het scherm kon plukken. Het level design is daarentegen veel van hetzelfde. Je loop constant door soortgelijk ogende gebieden heen (bossen of grotten), waardoor op den duur de charme er vanaf ging. De muziek is ook voor het merendeel fijn, maar er moet toch een punt komen dat de bekende Zelda tunes (die al jaren worden gebruikt) gaan vervelen. Wanneer er onbekende muziek kwam was het passend en sfeervol, maar de standaard Zelda Theme ben ik nu wel op uitgekeken.

Geinig om geprobeerd te hebben, maar meer 2D Zelda games zal ik overslaan.

avatar van Maiky
Ik heb me ruim 25 uur lang prima vermaakt met deze, al geloof ik best dat je 'm in veel minder tijd kunt uitspelen. Achter die schattige, kleurrijke graphics schuilt in de kern nog steeds een game uit 1993. Je objectives staan dus niet constant in hoofdletters gedrukt in beeld, en je doel wordt ook niet aangegeven met een vet rood kruis op je kaart. Ik had daar geen problemen mee, want het dwingt je om omgevingen helemaal uit te pluizen en dat komt de beleving alleen maar ten goede.

Het hield wel in dat ik bij momenten echt uren aan het rondlopen was omdat ik geen idee had waar ik naartoe moest. Je geheugen scherp houden bleek meerdere malen de oplossing te zijn, maar zo simpel is dat niet. Probeer in de dungeons maar eens een specifieke kamer terug te vinden. En welke NPC wilde ook alweer voorwerp X? Of dat er in de bibliotheek een boek ligt die belangrijke informatie bevat, maar die je pas kunt lezen als je een bepaald voorwerp hebt gevonden - probeer die link maar eens te leggen! (Ik denk dat de mensen die de game bijna 30 jaar geleden speelden meer hun geld uit de game haalden dan verwende nesten zoals ik.) Soms werden er wel hints gegevens over je volgende doel, maar soms waren die zo wazig dat ik er nog niks aan had.

Maar goed, ik zag het dus vooral als een voordeel dat je het allemaal voornamelijk zelf mocht uitvogelen, maar toen het einde in zicht kwam begon ik het toch vervelend te gaan vinden. Ik ben er niet trots op, maar tegen mijn voornemen in heb ik internet twee keer geraadpleegd. Gewoon omdat ik er op een gegeven moment wel klaar mee wilde zijn. (De oplossingen waren overigens erg voor de hand liggend - zo zonde!)

Maar hoe dan ook, ik vind het een geweldige game, zonder meer! De puzzels zijn goed, de spelwereld kleurrijk en schattig, de muziek is prima en laten we wel wezen - de eenvoud van het vechtsysteem is een verademing in tijden waarin games steeds complexer worden. Dat de combat wat te gemakkelijk werd (zeker wanneer je veel hartjes hebt) is iets waar ik wel mee kan leven. De uitdaging zit 'm voor mij in het zoeken naar de goede weg. En als je een nieuw item bemachtigde waarmee je weer iets nieuws mee kunt (grapple hook, zwemvliezen, dat soort dingen) wilde je gelijk de hele wereldkaart weer doorlopen om te zien of je ergens naartoe kan waar je voorheen niet naartoe kon! Dat geeft je weer even een fijne boost om verder te spelen.

Ik heb me er dus goed mee vermaakt ja, maar ik ben blij dat het avontuur er weer op zit.

avatar van thoyouknow1980
Geweldige reis door herinneringen
De originele game betekent als oude gamebaklap heel veel voor mij.
Het gegeven dat hier een remake van is gekomen is voor mij dus fantastisch nieuws.
Je krijgt precies die oude game met als enige echt grote verschil de kleurlijke mooie graphics.
Aan de gameplay is verder niet gesleuteld op kleine inventory aanpassingen na.
Niets dan lof dus voor deze geweldige game