The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019)

Alternatieve titel: Zelda no Densetsu: Yume o Miru Shima

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo

In deze remake van de gelijknamige Game Boy titel, spoelt onze held Link, na een hevige storm op zee, aan op het mysterieuze Koholint Island. Om weer koers richting huis te zetten moet Link zich een weg zien te banen door uitdagende kerkers en vechten tegen huiveringwekkende monsters.

avatar van thoyouknow1980
Geweldige reis door herinneringen
De originele game betekent als oude gamebaklap heel veel voor mij.
Het gegeven dat hier een remake van is gekomen is voor mij dus fantastisch nieuws.
Je krijgt precies die oude game met als enige echt grote verschil de kleurlijke mooie graphics.
Aan de gameplay is verder niet gesleuteld op kleine inventory aanpassingen na.
Niets dan lof dus voor deze geweldige game

Veel positieve elementen, die vaak aangehaald worden, zie ik als verouderd aan, zo wordt ergens vermeld (Maiky) dat het ontbreken van duidelijke objectieven de spelvloed ten goede komt en je de levels goed moet onderzoeken, maar ik zie hier vooral veel onnodige back-tracking met telkens dezelfde dingen die je op de weg tegenkomt. De lange speelduur wordt dan weer uitgelegd als extra lang kunnen genieten van de graphics (ergens in ee magazine tegengekomen).

Ik vind dit ook een goed spel, versta me niet verkeerd, maar als je de nostalgische bril afneemt (die ik niet heb voor dit spel) dan merk je toch wel dat hij niet kan meehouden met bijvoorbeeld het ook relatief recente en veel beter aangepakte Link between worlds.

avatar van Eraser2
Helemaal met je eens. Ik vind het ook een leuke game maar afgezien van de toffe graphics en een aantal menu updates is dit nog steeds precies dezelfde gameboy game uit 1993 met al haar gedateerde gebreken. Tevens zie je het aan de dungeons en bosses. Allemaal redelijk hap slik weg wat logisch is voor een gameboy game die je onderweg ff tien minuten aanslingert.

Heb hem eindelijk eens even kunnen spelen na destijds het origineel (die overigens op mijn 3DS staat) met veel plezier doorlopen te hebben en qua gevoel 'zit het nog goed' in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat als je wat langer ermee doorbrengt heel wat dingen misschien lichtjes verouderd aanvoelen en aangepast hadden kunnen worden maar goed - dat is een kwestie van vroeg of laat de game zelf eens kopen. Wel vind ik dit net geen hap-slik-weg game die je onderweg ff 10 minuten aanslingert zoals hierboven wordt vermeld maar toch echt wel (zeker voor het tijdsbestek waarin hij is uitgekomen en de apparatuur waarop) gewoon een heel volwaardige ervaring (een beetje zoals ook Mystery Quest / Final Fantasy Adventure of hoe je het spel ook wil noemen). Ik moet wel zeggen dat ik het grafisch inderdaad bijzonder mooi vind uitzien.

Maar...het was misschien wel mooi geweest van Nintendo als ze met de Engine die aanwezig is een soort van Remake en Remake+ of zelfs Extra Game erin hadden gestopt. Iets met nieuwe dungeons / karakters e.d en een anders verhaallijntje. Gewoon voor de leukigheid. Of als ze dan bezig waren misschien zelfs een Remake van A Link To The Past in dezelfde engine hadden Remade en als bundeltje op de markt hadden gegooid.

avatar van Maxigames
Ik heb me goed vermaakt met het spel, het is maar een klein wereldje, toch was ik er nog ruim 25 uur mee bezig. Vooral leuk hoe in zo'n klein wereldje zoveel te ontdekken is en je steeds nieuwe paden ontdekt naarmate je meer upgrades krijgt.
Je merkt aan de opbouw en besturing dat het nog echt een gameboy spel is, toch heb ik me daar niet aan gestoord. Ik vindt dat gedateerde elementen in spellen niet per se minder goed zijn, het hangt vooral van de juiste balans af. Als je bijvoorbeeld in een spel groot als BOTW zo weinig aanwijzingen zou krijgen als in dit spel zou ik me er kapot aan ergeren, maar omdat je er in deze kleine wereld relatief snel achterkomt wat je moet doen is het vaak juist net leuk dat ze je soms wat meer laten nadenken. Als re-make van een oud spel is het natuurlijk niet heel verrassend maar zeker niet minder leuk en het ziet er ook erg leuk uit.