The Legend of Zelda: Link's Awakening (2019)

Alternatieve titel: Zelda no Densetsu: Yume o Miru Shima

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo

In deze remake van de gelijknamige Game Boy titel, spoelt onze held Link, na een hevige storm op zee, aan op het mysterieuze Koholint Island. Om weer koers richting huis te zetten moet Link zich een weg zien te banen door uitdagende kerkers en vechten tegen huiveringwekkende monsters.

avatar van thoyouknow1980
Geweldige reis door herinneringen
De originele game betekent als oude gamebaklap heel veel voor mij.
Het gegeven dat hier een remake van is gekomen is voor mij dus fantastisch nieuws.
Je krijgt precies die oude game met als enige echt grote verschil de kleurlijke mooie graphics.
Aan de gameplay is verder niet gesleuteld op kleine inventory aanpassingen na.
Niets dan lof dus voor deze geweldige game

Veel positieve elementen, die vaak aangehaald worden, zie ik als verouderd aan, zo wordt ergens vermeld (Maiky) dat het ontbreken van duidelijke objectieven de spelvloed ten goede komt en je de levels goed moet onderzoeken, maar ik zie hier vooral veel onnodige back-tracking met telkens dezelfde dingen die je op de weg tegenkomt. De lange speelduur wordt dan weer uitgelegd als extra lang kunnen genieten van de graphics (ergens in ee magazine tegengekomen).

Ik vind dit ook een goed spel, versta me niet verkeerd, maar als je de nostalgische bril afneemt (die ik niet heb voor dit spel) dan merk je toch wel dat hij niet kan meehouden met bijvoorbeeld het ook relatief recente en veel beter aangepakte Link between worlds.

avatar van Eraser2
Helemaal met je eens. Ik vind het ook een leuke game maar afgezien van de toffe graphics en een aantal menu updates is dit nog steeds precies dezelfde gameboy game uit 1993 met al haar gedateerde gebreken. Tevens zie je het aan de dungeons en bosses. Allemaal redelijk hap slik weg wat logisch is voor een gameboy game die je onderweg ff tien minuten aanslingert.

Heb hem eindelijk eens even kunnen spelen na destijds het origineel (die overigens op mijn 3DS staat) met veel plezier doorlopen te hebben en qua gevoel 'zit het nog goed' in ieder geval. Ik kan me voorstellen dat als je wat langer ermee doorbrengt heel wat dingen misschien lichtjes verouderd aanvoelen en aangepast hadden kunnen worden maar goed - dat is een kwestie van vroeg of laat de game zelf eens kopen. Wel vind ik dit net geen hap-slik-weg game die je onderweg ff 10 minuten aanslingert zoals hierboven wordt vermeld maar toch echt wel (zeker voor het tijdsbestek waarin hij is uitgekomen en de apparatuur waarop) gewoon een heel volwaardige ervaring (een beetje zoals ook Mystery Quest / Final Fantasy Adventure of hoe je het spel ook wil noemen). Ik moet wel zeggen dat ik het grafisch inderdaad bijzonder mooi vind uitzien.

Maar...het was misschien wel mooi geweest van Nintendo als ze met de Engine die aanwezig is een soort van Remake en Remake+ of zelfs Extra Game erin hadden gestopt. Iets met nieuwe dungeons / karakters e.d en een anders verhaallijntje. Gewoon voor de leukigheid. Of als ze dan bezig waren misschien zelfs een Remake van A Link To The Past in dezelfde engine hadden Remade en als bundeltje op de markt hadden gegooid.

avatar van Maxigames
Ik heb me goed vermaakt met het spel, het is maar een klein wereldje, toch was ik er nog ruim 25 uur mee bezig. Vooral leuk hoe in zo'n klein wereldje zoveel te ontdekken is en je steeds nieuwe paden ontdekt naarmate je meer upgrades krijgt.
Je merkt aan de opbouw en besturing dat het nog echt een gameboy spel is, toch heb ik me daar niet aan gestoord. Ik vindt dat gedateerde elementen in spellen niet per se minder goed zijn, het hangt vooral van de juiste balans af. Als je bijvoorbeeld in een spel groot als BOTW zo weinig aanwijzingen zou krijgen als in dit spel zou ik me er kapot aan ergeren, maar omdat je er in deze kleine wereld relatief snel achterkomt wat je moet doen is het vaak juist net leuk dat ze je soms wat meer laten nadenken. Als re-make van een oud spel is het natuurlijk niet heel verrassend maar zeker niet minder leuk en het ziet er ook erg leuk uit.

avatar van Sateck
Wel eens begonnen aan Link to the Past. Maar kwam al snel niet verder. En eens op een blauwe maandag BTTW en deze Link’s Awakenings gekocht. Maar beide nog niet gespeeld.

Ik heb wel eens gelezen dat deze Zelda licht geïnspireerd is door de serie Twin Peaks. Laat ik nu groot fan zijn van die serie. Klein dorp. Markante personages. En lekker mysterieus. Maarja, zie maar eens een moment te vinden om te beginnen aan deze game…

Afgelopen week ben ik vader geworden van een prachtige zoon. En daarom nu veel nachten wakker en veel vrij. Voor mij het juiste moment om mij tussen het voeden door te wanen door dit avontuur.

Maar ik merk wel dat ik niet goed ben in dit soort games. Ik ben maar aan het zoeken en aan het zoeken. Maar ik vermaak mij prima! Lekker rustig aan. Ben zojuist aangekomen in de tweede grot.

Ik kom er later op terug. Maar ik denk dat ik hier nog veel plezier aan ga beleven.

Sateck schreef:

Gefeliciteerd!

heya, proficiat Sateck!!

avatar van Princess Piranha
Oooh gefeliciteerd!

avatar van Sateck
‘We live inside a dream…

Zo, het zit erop. Thuis twee weken in de wolken. S’nachts gebroken nachten. En op die momenten waande ik mij naar een eiland: Koholint. Baby op de borst, Switch in m’n hand. En dat was een mooie tijd. Een droom.

Mijn eerste Zelda game. Wat ik eerder aangaf: Ik heb Link to the Past gespeeld, maar ik kwam daar niet lekker in en stopte daar vrij snel mee. Hopelijk komt daar ook nog een remake van. Dan geef ik het weer een kans.

Enfin, terug naar Link’s Awakening. Ik heb genoten. Een kleine omgeving, iets wat ik altijd fijn vind bij games. Hetzelfde geldt voor mijn favoriet game: Shenmue. De weg weet je goed te vinden, en elke plaats heeft z’n eigen sfeer.

Het verhaal was prima. Vanaf moment 1 zit je er goed in. Erg diep gaat het verhaal niet. Maar ik zou niet weten of dat bij Zelda altijd zo is?

De puzzels vond ik erg leuk. Maar soms ook erg lastig, te lastig. Daarom af en toe mijn vriend YouTube erbij gepakt. Om eerlijk te zijn: zonder YouTube had ik dit nooit gered. Ligt dat aan mij? Of hebben meer hier last van?

Ik ben er van overtuigd dat deze game mij altijd zal bijblijven als die game tijdens de lange stille nachten. En dat vind ik toch wel erg fijn. Het voelde als een mooie, kleurrijke droom met een duistere rand.

Verslaafd geraakt aan Zelda? Nee; dat (nog) niet echt. Ik heb meer dan genoten, maar fantasy is niet mijn genre en is het nog steeds niet geworden. Dat vind ik erg jammer, want zou graag een zwak willen hebben voor die genre. Ik geloof erin dat je dan mooie herinneringen kan maken.

Ik heb Breath to the Wild nog liggen. Daar wacht ik daarom nog mee. Misschien dat ik aankomende winter daarmee ga beginnen. Wellicht raak ik dan steeds meer verslaafd aan Zelda.

Gewoon genoten. Gewoon een top game. 4*

Mocht ik deze game begin jaren 90 voor het eerst hebben gespeeld? Had ik dit ongetwijfeld 5 sterren gegeven. Want voor die tijd is het ongelooflijk goed.

avatar van theo79
Sateck

Nee je bent niet de enige die zo af en toe Youtube of iets dergelijks nodig had om dit klusje te klaren. Ik vind het ook erg knap dat er blijkbaar mensen zijn die echt alles zelf weten op te lossen in de Zelda games. Ik wou dat ik wat beter in deze games was want ze zijn wel echt heel fantastisch mooi.