Anyone's Diary (2019)

PlayStation VR

Ontwikkeld door World Domination Project
Uitgegeven door World Domination Project

Laat je meeslepen doorheen het dagboek van het introvert karakter "Anyone". Hierin zal je tal van passages tegenkomen welke de donkerste gebeurtenissen uit het leven van Anyone onthullen. Het is aan jou om Anyone te helpen zijn demonen uit het verleden onder ogen te komen en te overwinnen.

Ik weet niet in hoeverre het gepast is en eindcijfer te geven, geziene ik een relatief klein deel gespeeld heb. In dat geval houd ik het bij een eerste impressie.

Een artistieke game met leuke ideeën, die echter door allerlei technische mankementen en slordige game design keuzes wordt tegengehouden. De wereld oogt alsof het met papier-maché is gemaakt wat het een eigen identiteit geeft. Het gebruik van kleuren en de wijze hoe de wereld om je heen verschijnt/verdwijnt, aan de hand van waar je staat, is artistiek uitgedacht. Combineer dat met de rustgevende piano deuntjes en het is een ontspannende game om te toen.
Wat apart is aan de interactie is dat je bij deze VR game letterlijk de wereld verschuift zodat je een gunstiger perspectief hebt. Hoewel er een optie is om de camera handmatig te bewegen merkte ik dat deze functie traag was, waardoor de wereld ‘oppakken’ om het dichterbij te trekken de beste methode was om te navigeren. Dit zorgde voor leuke interactiemomenten waarin een aantal lastige schuifpuzzel momenten kwamen. Het zorgde er echter ook voor dat ik regelmatig door gebouwen heenging of per ongeluk een object vastpakte ipv de omgeving, waardoor ik dit niet één van de betere VR besturingsconcepten kan noemen.

Op technisch gebied kwam ik uitzonderlijk veel mankementen tegen: controller ie regelmatig alle kanten opschoot, objecten die ik niet optimaal kon verschuiven, zelfs het personage zat op gegeven moment door een glitch vast. Dit wordt erger gemaakt doordat er geen save functie is, geen checkpoints of duidelijke indicatie hoe ver in een hoofdstuk je jezelf bevindt. Toen ik de glitch tegenkwam moest ik de hele game opnieuw doen omdat er geen save of checkpoint functie was. Ik moest ook de game opnieuw doen toen ik op het kruisje klikte op het pauzescherm, denkend dat het daarmee het pauzescherm zou afsluiten, maar in plaats daarvan werd de hele game stopgezet zonder om een bevestiging te vragen. Op gegeven moment ging ik ervan uit dat ik een hoofdstuk had gehaald en stopte tijdelijk. Toen ik later terugkwam bleek dat zelfs na 30 minuten gameplay, en een sterke indicatie dat ik vooruitgang had gemaakt, de game nog steeds niet mijn vooruitgang had opgeslagen.Dit slordige save systeem verpeste echt de ervaring.

Afrader in huidige staat. Tot er een patch uitkomt die een checkpoint of save systeem toevoegt ga ik het ook niet meer oppakken. Zonde, want er zit zeker potentie.