Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice/Special Episode: Turnabout Time Traveler (2016)

Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Deze DLC van Spirit Of Justice speelt zich af na de gebeurtenissen van zaak 5. Phoenix z’n nieuwste cliënt is een bruid die beweerd door de tijd te hebben gerezen zodat ze twee keer haar huwelijk kon meemaken. Ze word beschuldigt van een moord die ze na haar tweede huwelijk gepleegd zou hebben. Met de hulp van Maya en Edgeworth als prosecutie moet Phoenix ontrafelen wat er werkelijk aan de hand is.

Wederom een leuke DLC episode die niet weg te denken is van de gewone game. Turnabout Time Traveler is een zaak die je terugbrengt naar de originele trilogie met Maya als hulp, Larry als getuige en Edgeworth als prosecutie. Hierdoor voelt deze zaak als een soort oude episode die we nooit hebben gekregen. In plaats van te lang hameren op het feit dat je “oude tijden aan het herleven bent” besteed de episode merendeels van de tijd aan de zaak, wat een goede keuze is geweest. Wederom kon ik lachen om de blunders van Larry, opmerkingen van Maya of wanneer dingen tegenzaten voor Edgeworth. Maar ook de bruid kon een paar hele komische momenten hebben met haar extreme moodswings, waarbij het leek alsof je naar 2 verschillende personages keek.

De hoge kwaliteit van de 3D animaties blijft me verbazen. Larry ziet er exact hetzelfde uit als toen hij 2D was. Ik had op bepaalde momenten zoveel moeite met zien of het echt een 3D model was dat ik serieus dacht dat ze 2D animaties stiekems met 3D hadden gemixt. Wel is dit een gemiste kans om de oude soundtrack terug te brengen. Ik denk dat de muziek uit deel 1 terugbrengen de kers op de taart had kunnen zijn om je de oude sfeer te laten herleven.

Qua spanning en twisten was dit echter één van de minder indrukwekkende zaken. Zeker als je deze direct na de weergaloos krachtige zaak 5 speelt is het verschil opmerkelijk. Vanaf moment 1 dat me over het tijdreizen werd verteld kon ik al raden waar dit heenging, plus vanaf moment 1 dat ik de ware dader te zien kreeg kon ik al zeggen dat het de ware dader was. Ik kan me niet herinneren dat ik zo vroeg al belangrijke twisten kon voorspellen bij een Phoenix Wright zaak. Maar buiten deze twee twisten zaten er voldoende interessante mysteries in om me alsnog geboeid te houden.
Het getrouwde koppel bestaat uit twee aparte figuren die niet te vergelijken vielen met andere personages die je in de reeks tegen bent gekomen, en hun waardering voor elkaar kwam sterk naar voren waardoor ik hoopte op een goed einde voor beiden personages.

Gemiddeld één van de minder indrukwekkende zaken van Spirit Of Justice, maar voor het hoge niveau van die game zegt dat niet heel veel. Ik heb nog steeds goed genoten van mijn tijd met de personages en de mysteries ontrafelen. Het voorspelbare gehalte is in dit geval groter dan ik had gewild, waardoor het allemaal minder pakkend is als bij de meeste andere zaken uit de game.

4/4,5*