Resident Evil 5 (2009)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Als Chris Redfield, die vroeger bij het S.T.A.R.S. team zat, maak je nu deel uit van de BSAA unit. Tijdens deze gevaarlijke missie in de broeierige woestijn van Afrika, waar een nieuw ras van gemuteerde zombies ontdekt is, is je leven constant in gevaar.

Jack Savage
rpger schreef:

Mwa ikke niet hoor

nee jij niet he opoe grapje man, resident evil liefhebbers zitten hier gewoon op te wachten en dat is vrij logisch.
Je moet het bekijken als met de gta franchise, deel 4 werd extreem gehypet en dat is met RE5 nu precies hetzelfde.

avatar van neddie
Liefhebbers van Resident Evil 4 zitten hier op te wachten, niet noodzakelijk de liefhebbers van de oudere delen.

avatar van JacoBaco
Aan de ene kant heb je gelijk, maar ik als doorgewinterde Resident Evil fan, ben er nog niet helemaal over uit wat ik beter vind. De oude manier van spelen of de huidige manier. Ik vind namelijk RE 1 t/m 3 ook fantastisch in hun soort en deel 4 met een nieuwe aanpak is ook subliem te noemen, maar of ik het beter vind. hmmm.. Ik hou het op een gelijkspel.

RE123
PsychoBoyJack schreef:
Wat een bullshit toch weer....
A: dit spel is niet voor kinderen.
B: Het zijn niet alleen zwarten die zombies zijn maar ook ''gewoon'' blanken
C: De sidekick van Chris ( en playable character) is een ''donkere'' vrouw.

noe wat een onzin niet voor kinderen ik ken honderden kinderen die resident evil fan zijn en spelen ik zelf ook

RE123 schreef:

Foei, wat voor pappa en mamma heb jij, zeg...!

Grapje, ik speelde zelf ook al gruwelijke games op jouw leeftijd. Het heeft me verder niks dan goeds gedaan ( namelijk veel plezier aan gehad ).

avatar van tomthumb
Heb eventjes de demo gespeeld. De gamplay is grotendeels hetzelfde als deel 4. Grafisch is het dik in orde maar ik blijf het vervelend vinden dat je niet kunt lopen én schieten. Daarnaast is ook de single player volledig co-op. En het blijft natuurlijk wennen dat zombies tegenwoordig kunnen rennen, springen en communiceren met elkaar.

avatar van ReMyTje86
Hoezo reclame maken alvast

ps2gamer
Ik zal deze game spijtig genoeg niet kunnen spelen bij de release. Ik wacht op een combipack dat mij aanstaat om een ps3 aan te schaffen en ik zal waarschijnlijk moeten wachten tot Gran Turismo 5 uitkomt (daar zal wel een combipack van verschijnen).
Enfin, het worden zware maanden voor mij, zo zonder resident evil 5. snik...

Ik wil hem...NU!

Even de aandacht voor een 6 minuten durende Resident Evil 5 trailer met uitleg van het verhaal en ingame beelden. Ongekend mooi en ik kijk hier echt naar uit! Jaren geen RE meer gespeeld, de Xbox bood dit nooit aan, maar deeltje 5 gelukkig wel.

Check het filmpje:

heb bijna alle resident evil games gespeeld en zit zeker op deze te wachten tot ie uit komt.

avatar van JacoBaco
Ik moet eerst nog een (grote) full HD TV hebben anders komen de graphics niet goed tot hun recht en dan nog een Playstation 3 kopen.

Nou, zeg maar dag € 1100,-

avatar van rpger
tomthumb schreef:

Das knap aangezien de demo pas volgende week uitkomt.

avatar van SilverGun
Nee, in Japan is eind vorig jaar al een demo uitgekomen die je op een handige manier ook op Europese consoles kan spelen. Heb 'm zelf ook al gespeeld. Weet niet echt wat ik er van moet maken. Resi 4 moest het hebben van z'n variatie, pacing en geweldige set-pieces. En net die onderdelen zijn niet te beoordelen in de demo. Co-op voegt in ieder geval niet bijster veel toe. Grootmeester Mikami is niet meer betrokken bij dit project, dus het is wat mij betreft even afhankelijk van de relevante reviews en forum-impressies of ik 'm haal of niet.

Europese demo is nu op live voor gold members. Tweetal start levels te spelen en co-op online en offline.

Wat mij opvalt is dat de besturing zoals de voorgaande delen in stand is gebleven, wel weer even wennen, maar je zit er zo weer in.

E.e.a. speelt erg als deel 4. Groot plus punt is dat het hd is.

Kan niet wachten tot de volledige versie.

Imperial Figure
Zal de demo straks ff checken, heb er al zin in maar volgens mij wordt dit weer een gigantisch overhypte game maar misschien heb'k ook wel ongelijk.

Logisch dat er veel aandacht naar uit gaat.

Mijn eerste indruk (afgaand op diverse filmpjes)

Grafisch meer dan oke. Gameplay zal ook niet veel aan veranderd worden.
Maar ja het verhaal en speelduur.... ze roepen al dat je ongeveer 20 uur zoet mee bent. Dat vind ik meer dan acceptabel! Dat is langer dan de overige delen.

Ik heb het vermoeden dat de eventuele hype wel eens werkelijkheid kan gaan worden. Kan niet wachten.

avatar van Pooiertje
De demo is echt heel erg slecht.

Pooiertje schreef:
De demo is echt heel erg slecht.

Daar benk het helemaal mee eens en het is jammer dat je niet kan lopen tijdens het richten van een vuurwapen want het is erg houterig.
Zit niet echt op RE5 te wachten dus ik sla deze maar over.

Imperial Figure schreef:

Zit niet echt op RE5 te wachten dus ik sla deze maar over.

De besturing word zowel geliefd als gehaat door gamers. Tussen in bestaat niet.

Het niet kunnen lopen en schieten tegelijk is wat er altijd al in heeft gezeten, dus niets nieuws.

Verbeterd is de optie om te kunnen richten met het rechter pookje ipv de linker waarmee je normaal loopt.

Ik vond de besturing weer als vanouds en ik hou er wel van, bouwt namelijk spanning op.

Ik vond het met name rommelig, te kleine steegjes/straatjes/huisjes en teveel vijanden.

Echter dit laatste is om de stress en horror momenten op te bouwen.

Imperial Figure
RE5 levert idd erg veel stress op en waar is de horror? het is gewoon een Action / Shooter met waardeloze controles, vindt je dan niet dat ze eindelijk eens een wat moderne kant op moeten gaan zodat de game-play tenminste wat soepeler wordt?.
Capcom maakt trouwens wel vaker games met houterige besturing zoals lost planet maar desondanks de minpunten is het een vermakelijke game, maar RE5 lijkt ook niet echt variërend in de omgevingen ja ik weet ook niet waar de game verder gaat plaatsnemen maar de Afrikaanse setting doet me echt helemaal niks plus een irritante negroïde chick naast je zijde.

Tja besturing vind ik geen minpunt. Wellicht voor de gamers die dit spel voor het eerst oppakken. Maar daar kan en mag niemand het spel op afrekenen. Het is jaren een succes.

Dat het horrorelement weg is kan je niet beoordelen na het spelen van een demo. Ik verwacht dat RE pas echt begint (zoals we RE kennen) zodra ze Afrika verlaten.

Het enige minpunt vind ik ook je sidekick. Je moet dit spel dus met ze tweeen doen anders word je gek. Maar goed ik ga maar met mijn tijd mee.

Ik vond de demo in ieder geval veelbelovend en kijk uit naar het volledige spel - zal het wellicht toch samen met SF IV pre-orderen. De besturing is vanouds en vind ik niet storend - je speelt tenslotte Resident Evil en niet Devil May Cry of Gears Of War.

Over de omgevingen kan je nagenoeg nog niets zeggen aangezien de demo tot nog toe maar twee stukjes liet zien (die er overigens wel geweldig uitzagen) en de sidekick geeft het net iets extra's t.o.v het vierde deel. Of dat in het volledige spel ook zo blijft zien we dan wel weer.

Imperial Figure
Capcom heeft mij verrast met zeer veel games zoals shadow of rome, bionic commando en super street fighter 2 HD Remix etc. etc. maar twijfel erg aan RE5, er moet in ieder geval nog flink geschroefd worden aan resident evil 5.

ps2gamer
Toch wel jammer dat er (voorlopig toch) geen sprake is van een wii-versie. Voor degenen die een hekel hebben aan de besturing biedt het snel en precies richten met de remote namelijk wel een beter alternatief en het voelt gewoon beter.
Maar ja, dan beginnen we weer te mekkeren over die graphics zeker.

ps2gamer schreef:
Maar ja, dan beginnen we weer te mekkeren over die graphics zeker.

Idd dan gaan we mekkeren over de graphics, alhoewel als ze net zo als de remake van re 4 zijn, hoor je mij niet klagen

avatar van Donkerwoud
Ik heb een beetje dubbele gevoelens na het spelen van de demo-versie. Het was wel erg pittig door hoe je nog steeds niet goed kunt draaien tegenover enemies die opeens hartstikke snel zijn geworden. Maar misschien is de demo gewoon te kort voor mij geweest om echt erin te komen, want bij vier herinner ik me nou juist de extreem vloeiende speelbaarheid ervan. De co-op lijkt me een leuke manier om de gameplay nieuw bloed in te injecteren. Je ziet nu al hoe er nieuwe situaties ontstaan dan in het vorige deel.

Taken
Gister even de demo gecheckt en ik he een heel goed gevoel over deze gam, ze hadden bij de demo van mij wel een mercenaries mode mogen doen.

Of een van de eerdere delen helemaal opnieuw in de syle van 4 & 5

avatar van rpger
Ik vond de demo wel aardig, heb niet zo lang gespeeld, maar het is eigenlijk precies hetzelfde als deel 4, echter wel wat duisterder en dus ook enger, al vond ik persoonlijk deel 4 alles behalve eng of spannend.
De setting spreekt me ook wel meer aan, ik denk dat ik de game nog wel eens uit de budgetbak gaat halen over een poosje.

avatar van mnrk
Sinner schreef:

Hier ben ik helemaal mee eens....kan het niet anders omschrijven.

Op naar de complete game