Resident Evil 5 (2009)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Als Chris Redfield, die vroeger bij het S.T.A.R.S. team zat, maak je nu deel uit van de BSAA unit. Tijdens deze gevaarlijke missie in de broeierige woestijn van Afrika, waar een nieuw ras van gemuteerde zombies ontdekt is, is je leven constant in gevaar.

Dr. Salvador schreef:
Ik heb hem toch maar verlaagt met een 0,5 ster. Ik kom nu uit bij een prachtige 4,0 sterren. Ik heb mijn reden bij Resident Evil 4 geplaatst( vraag me niet waarom ), dus hier heb ik even hetzelfde stukje letterlijk gekopieerd, wat ook bij Resident Evil 4 stond. Ik heb geen zin om alles weer opnieuw te typen .

avatar van Dr. Salvador
meld misbruikquote
5,0 [Voeg deze discussie vanaf dit bericht toe aan Mijn Updates] [permalink] geplaatst op 26 september 2009, 16:26 uur

Klopt, ingame is het allemaal net iets minder spectaculair. Ik zit er misschien ook aan te denken om Resident Evil 5 met een 0,5 ster te verlagen. Grootste reden is denk ik toch: RE4 is gewoon een stuk beter. Toen ik de trailers van RE5 zag dacht ik, die gaat RE4 overtreffen.
Maar als je iets beter na gaat denken, dan weet je dat dat gewoon niet kan. Ook de gameplay is soms nogal stroef( vooral tijdens de Merchaneries), Sheva loopt heel soms ook in de weg, minder bloederig dan RE4, de bosses lijken ook soms op een herhalings oefening. Alhoewel die gemuteerde vleermuis in de woestijn een echte prachtboss is( en het is mijn favoriete boss in heel Resident Evil 5),en die boss kan ook zo in een lijst met beste Resident Evil bosses!.
En eigenlijk is het merendeel het zelfde als RE4, maar allemaal net iets minder goed, spannend, bloederig, en spectaculair. Ik klink nu in een keer heel negatief, maar ik vind het absoluut nog steeds( en dat zal ik ook altijd blijven vinden) een prachtspel!. Grafisch is de game legendarisch mooi, het verhaal is erg goed, en het is gewoon ook een top spel. Maar de game is gewoon minder goed dan dan het briljante
Resident Evil 4.

avatar van Tsjo-Wi

ik verkies 5 bove 4 , hij is gwn veel beter afgewerkt

Hoezo beter afgewerkt? Ja hij is mooier omdat hij op de PS3 is.. Maar RE4 is veel sfeervoller en spannender, heeft leukere omgevingen, is veel langer en vooral enger dan RE5.

avatar van dr channard
Idem, Resident Evil 4 is duisterder en spannender en inderdaad veel enger

Resident Evil 5 is gewoon een kopie van Resident Evil 4 en dat is jammer. En het speelt zich meer af in klaarlichte dag.

Tsjo-Wi schreef:

RE5 voelt ook gwn een stuk echter aan (ps3) , maar idd RE4 zijn verhaal is beter . ma ik speel toch liever 5 omdat je daar veel meer wapens hebt dan op 4 .

blackhawk500 schreef:

Dat vind ik juist een minpunt.

ik verkies 5 bove 4 , hij is gwn veel beter afgewerkt

RE4 is veel beter afgewerkt dan deel 5, en dat is vooral in de kleine dingetjes te zien. Het ziet er wel mooier uit, maar het is ook op de ps3 he. RE4 is gewoon beter, en volgens mij ben ik niet de enige die er zo over denkt, maar iedereen heeft natuurlijk een andere mening .

Dr. Salvador schreef:

mja respect voor iemand anders zijn mening !

blackhawk500 schreef:

mja respect voor iemand anders zijn mening !

Dankje! .

RE5 vind ik natuurlijk ook een prachtgame, anders natuurlijk geen 4,0 sterren, en een plek in mijn top10, maar ik vind RE4 een stuk beter, op eigenlijk bijna wel elk vlak. Het zijn allemaal kleine dingetjes, maar toch echt een betere game vind ik zelf.

Re5 is natuurlijk ook wel meesterlijk! .

Keep on Gaming!

avatar van mr blijhoofd
ook ik ben het met Dr. Salvador eens deel IV was echt een stuk beter. Kijk resident evil is een survival horror serie. en met alle respect deeltje 5 was in mijn ogen meer een shooter, beprijp me niet verkeerd het was geen verkeerd spel alleen was het geen resident evil. das bijna het zelfde als van Grand teft auto in een keer een RPG van maaken met turnbassed actie. ik denk dat de halve wereld op z'n kop staat. en dat is ook een beetje met deze game aan de hand.

mr blijhoofd schreef:

En de 100e stem is binnen!

avatar van lennon
Gewoon weer een erg mooie RE editie...

is en blijft mijn favoriete spellen serie op de PS

Dit is mijn 1e Resident Evil en ik vind het gewoon een erg leuk spel. Het spel is niet eng, maar op sommige momenten best wel ranzig. Grafisch gezien is het een parel, ik denk dat er geen een spel is die RE5 kan overtreffen. De omgevingen zijn prachtig, mijn favoriete deel is in het moeras. Ook is het leuk gedaan om veel wapens te kunnen kopen en upgraden.

Eternal Thug schreef:

Ja, het bloed, en viezigheid is wel iets minder dan in deel 4, maar nog steeds genoeg voor de horrorliefhebber, en vooral het begin is wel smerig, maar erg goed.

Ik denk ook niet dat er een mooiere game is dan deze game ( op gebied van grapfichs ), echt prachtig.

Het moeras gedeelte met de kannibalen is erg vet ja, op die moeras boot.

Misschien een tip: Resident Evil 4 is NOG beter! .

Maar dit is ook een ijzersterke game

resident evil 4 is zeker beter maar resident evil 5 is ook zeer dodelijk
en vooral de graphics ja zijn tot nu toe de mooiste die ik gezien heb

Sherlock Holmes schreef:
resident evil 4 is zeker beter maar resident evil 5 is ook zeer dodelijk
en vooral de graphics ja zijn tot nu toe de mooiste die ik gezien heb

Helemaal mee eens!

Off topic berichten verwijderd. Houd het bij Resident Evil 5 hier aub.

Helemaal mee eens!

Yep

Heb resident evil 5 nu ongeveer 2 dagen. Het ziet er fantastisch goed uit, de graphics de besturing, de verhaallijn. Maar jonge jonge wat word het inneens zeer moeilijk op een bepaald moment. Ben nu aan chapter 5-3 en geraak bijna niet verder. Komt mischien omdat ik altijd zonder ammo zit, maar ookal speel ik met iemand anders, het blijft vanaf dit punt zeer moeilijk. Iemand enige goede tips voor me???

ik zeg alvast een ding verspil geen ammo want je gaat het tegen de grote baas zwaar nodig hebben

Sherlock Holmes schreef:

Oke, bedankt

graag gedaan en je moet dingen ook eerst goed vooruit denken want anders ga je heel veel munitie verspillen

Wat een prachtgame!!!
Heb hem eindelijk uit na een dag of 2 goed door gespeeld te hebben.
Was op sommige momenten best wel knap lastig vooral vanaf chapter 5.
Maar het verhaal is zo leuk om te volgen en dan heb je nog het voordeel dat je samen met je vriend het spel kan uitspelen, geniaal gewoon.
Een dikke vette 5*

Rujar schreef:

Naar mijn weten heb je dat nooit kunnen doen in RE. Vind ik wel de charmes van het spel

Inderdaad, ik vind dat het dat juist spannender maakt en went natuurlijk ook wel na een tijdje.

Iemand ervaring met de down. content chapter Lost in nightmares ( vandaag uitgekomen op xbox360 ) ???????

-marco- schreef:

Op de PS3 kan ik hem niet spelen, moet je hem kopen ofzo?
Of moet je hem misschien vrijspelen? Hij staat er wel maar ik kan de nieuwe bonus missies niet selecteren. Iemand?...

Echt een supergame!!
Veel actie en variatie, goede setting, afwisselende vijanden.. Ik speel het vaak coop met mijn vriend, dat vind ik bij dit spel toch het leukste, het teamwork enzo.. Ik ken de rest van de resident evil games niet, maar deze is echt super!!

glamourgirl schreef:
Echt een supergame!!

RE5 ontbreekt aan horror en het sfeertje wat in de vorige RE's wel zat ontbreekt in deel 5, maar inderdaad qua actie komt de game niet te kort.
En het is inderdaad de perfecte game in co-op, games zoals army of two doen mij nooit zoveel in co-op maar RE5 is echt geweldig met een maat.
Er is trouwens ook een mercenaries mode net zoals met RE3 toen, die kun je vrij spelen en er zijn ook downloadable characters voor mercenaries maar die download packs heb ik nog niet.

War-Ultima schreef:

bwah ik vind dat gesplitste scherm soms toch behoorlijk kut . en ook op de online mode , daar kan je niet eens een vriend uitnodige .
ofwel?

ofwel?

Ja op de X360 had ik altijd een kameraad waarbij we dit spel vaak samen deden (en op X360 kun je uitnodigen) maar mijn X360 liep steeds vast en dus kocht ik de ps3 versie van RE5 maar heb verder geen RE5 buddy op ps3 en dus heb ik geen idee of uitnodigen werkt op de ps3 versie.

Mijn kleine REVIEW:

Wat gebeurt er als Resident Evil niet meer eng is? inderdaad, dan is het in feite geen resident evil meer en dat is met RE5 het geval.
Ze hadden het niet RE5 moeten noemen maar eerder Chris Redfield's Return of zoiets, het voelt dus meer als een soort van uitmelking/uitbreiding aan in plaats van een nieuw Resident Evil deel.

De game is gemaakt (expres gedaan door capcom) voor Co-op (samen met iemand online grotendeels) en dat houd al in dat het horror sfeertje verloren gaat.
Resident Evil hoor je alleen te spelen en natuurlijk is dat ook wel mogelijk maar er is nog steeds een offline persoon (teammate) die jouw helpt en dat maakt het ook vaak erg frustrerend.
Je teammate loopt je soms in de weg en reacties van you saved me back there en thanx komen mij soms erg de strot uit.
De game is dus puur bedoeld voor co-op en dat zorgt er voor dat het horror element verdwijnt, erg zonde dus.

Naast de vrij korte single-player campagne is er ook nog een spel-mode genaamd Mercenaries mode (moet je vrij spelen door middel van de SP campagne uit te spelen).
De mercenaries mode is een arcade game, bij deze mode gaat het om een zo hoog mogelijke score te behalen door zoveel mogelijk negroïde mensen om het leven te helpen.
De mercenaries mode is een leuke toevoeging en werkt vooral goed in co-op mode.
Ikzelf heb de download packs (die je kunt downloaden via Xbox live of PS network ) waarbij de mercenaries mode word uitgebreid.

Als je het horror element uit een resident evil zou halen, er een co-op geconcentreerde functie op zou zetten en het meer actie georiënteerd zou maken, zou resident evil geen resident evil meer zijn en dat hebben ze jammer genoeg wel met RE5 gedaan.

Graphics:
licht effecten, texturen en landschappen zijn vaak beeldschoon.

Geluid:
Soms enge ambient muziek maar het zorgt niet voor spanning jammer genoeg.
Sommige voice acting is van slecht tot erger.

Game-play:
Het resident evil control gevoel past niet bij een actie gefocuste
game, het voelt vaak houterig en sloom aan.
Je kunt geen wapens geven aan een teammate in online co-op.
De artificial intelligent van je offline teammate is niet super.
Wel vermakelijke actie gedeeltes.

Houdbaarheid:
De single-player campagne is naar mijn mening veel te kort maar via een kameraad in online co-op zul je er vaker doorheen gaan.
De mercenaries mode is fantastisch en blijft boeien voor een lange tijd.

Resident Evil 5 is niet resident evil (horror genre) waardig, maar voor een actie game komt ie niet te kort (als je door de houterigheid van de controls heen kunt kijken).