Resident Evil 5 (2009)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
Action / Shooter

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Als Chris Redfield, die vroeger bij het S.T.A.R.S. team zat, maak je nu deel uit van de BSAA unit. Tijdens deze gevaarlijke missie in de broeierige woestijn van Afrika, waar een nieuw ras van gemuteerde zombies ontdekt is, is je leven constant in gevaar.

avatar van AmazingPP
SvV_Ying schreef:
Killzone 2 inderdaad

Ik vindt niet dat je dit spel en Killzone 2 kunt vergelijken en ik kan het weten, want ik heb ze allebei gespeeld. Killzone 2 is veel meer een shooter dan deze. Resident Evil 5 is ook een kwestie van veel nadenken en wegrennen en dat is absoluut niet het geval bij Killzone 2, wat meer gewoonweg knallen is. Ook niets mis mee, dat niet, maar de vergelijking is ver te zoeken.

avatar van Martijn
Maar Eternal Thug stelt hier een vraag, wij antwoorden gewoon...

Wegrennen... echt een element wat in Killzone ontbreekt

RE123
de eindboss is super moeilijk

....en vreselijk irritant

eeen leuke spel om te spelen maar het verhaal kon wel beter resident evil 4 was leuker

Ben net bezig. Kan niet zeggen dat het niks is, maar kan ook net zeggen dat het geweldig is.

Het voelt nog niet echt aan als een reident evil. Misschien is het de verhaallijn. Misschien ligt het aan de sidekick. Misschien ligt het aan de sfeer. Misschien ligt het aan de omgeving, Het pakt mij niet en heb het denk na 2 uurtjes spelen weer uitgezet. Met de voorgaande delen wilde je nonstop doorgaan.

Camerapositie is niet ideaal. Maar dat went ook wel na verloop van tijd. Grafisch is het natuurlijk in orde.

RE123

4,0[permalink] geplaatst op 23 mei 2009, 21:47 uurde eindboss is super moeilijk

nee joh valt wel mee
er is een snellere manier om hem te vermoorden

echte mooie game veel actie leuk om met elkaar the spelen en het deurt lang tot het uitgespeeld is super spel en 5

avatar van Awake78
Echt onbegrijpelijk dat dit spel een (veel) hogere waardering krijgt dan deel 4.
Ieder z'n mening natuurlijk, maar het lijkt wel alsof ik de enige ben die deze flink vind tegenvallen (te oppervlakkig, irritant, te weinig actie, zeer matige eindbazen, dat vrouwtje loopt steeds in de weg, duurt veeeeeel korter - alles vergeleken met deel 4 is gewoon een klasse minder).

Awake78 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het spel na een paar uur spelen maar weer even weg gelegd. Waar je bij de vorige delen non-stop wilde doorgaan, is dit gewoon een teleurstelling

De gameplay is super. Ik heb eerder nooit een RE spel gespeeld en dit was dus voor mij de eerste in de reeks. De besturing was in het begin wennen. Maar na een tijdje wen je eraan en ik vind het nu zelfs fijn. Sheva biedt goede assistentie in t spel en loop bijna nooit in de weg.

Verder is het wel een pittige spel die je niet zomaar eventjes uitspeelt maar dat maakt t alleen maar leuk om te spelen.

Voor mij is het een topper!

4,5 STARS

avatar van kaholiic
zou ook maar moeten aanschaffen!

lkkr schieten op geinfecteerde negers

Remi
Ik ben deze game nu een paar dagen aan het spelen. Het is een geweldig spel, maar ik denk dat ze 'm geen Resident Evil hadden moeten noemen, omdat er na de hele reeks veel kritischer naar dit deel wordt gekeken en voor een Resident Evil valt deze wel tegen, als je 'm vergelijkt met de vorige delen..

avatar van Awake78
Als 'los' spel is het nog best wel te pruimen, als opvolger van Resident Evil 4 is het een gedrocht.

@jesse39 - weet niet of Gamesmeter bedoeld is voor dit soort reacties....

avatar van Tsjo-Wi
Hm ik doe er ook maar een halfje af, vanwege wat Awake78 zegt. Als op zichzelf staand spel is hij gewoon leuk, maar vergeleken met deel 4 kan ik niet anders zeggen dan dat hij behoorlijk tegenvalt.

avatar van Awake78
In het jaar 2005 werd de gamewereld letterlijk opgeschrikt door Resident Evil 4. Zonder te liegen kan en moet ik zelfs concluderen dat dit een van de beste spellen ooit is. Alles leek ineens te kloppen in dit meesterwerk van Capcom. Kunnen ze tegen het enorme verwachtingspatroon opboksen met dit 5e deel of bezwijken ze aan de hype?

Resident Evil....
De meeste console-gamers hebben in het verleden de mogelijkheid gehad om wel eens een Resident Evil episode gespeeld te hebben. Alle delen zijn op meerdere consoles uitgekomen, zodat het overgrote deel van de gamers wel gecovered is. Het nu al legendarische deel 4 verscheen zelfs op de Gamecube (als eerste), Playstation 2 ,PC én Wii (opgepoetste editie). Dit deel werd zowel door pers als publiek bejubeld en als je het simpel bekijkt is dat ook vrij logisch: De verwachtingen waren, na de ietwat tegenvallende delen daarvoor, ook niet zo hoog als nu. Daarnaast waren de graphics prachtig en de spanningsopbouw, het makkelijk te volgen verhaal, de locaties, tegenstanders en actiemomenten van een niveau dat we nog niet hadden meegemaakt tot dan toe. De variatie in het spel begeleide de lange speelduur (25 uur) waardoor het leek alsof je het in 3 uurtjes had uitgespeeld.

....is niet meer Evil
Hoe anders staan de zaken er nu voor. Jarenlang is dit deel 5 de hemel ingeprezen, zonder dat iemand nog daadwerkelijk een idee had hoe de precieze invulling zou gaan worden. De voortekenen waren ook ideaal: dezelfde stijl als deel 4, maar dan met nóg meer actie, een nóg beter verhaal en natuurlijk next-gen graphics/effects! Dit kon toch niet meer misgaan? Maar jawel, helaas is het wel misgegaan en heeft Capcom een zekere best-seller flink de nek omgedraaid.

Broeierig Afrika
Het verhaal luister je in het begin gelaten aan en zal je dan nog niet zo interesseren. Het is alleen aardig om te weten wat je nou plots in Afrika doet. Je bent op zoek naar Bio-Weapons, maar later merk je dat je niet alleen op zoek bent naar iets, maar ook naar iemand. De broeierige sfeer bootst Afrika goed na, zodra je je eerste stappen zet voel je al dat er iets goed mis is met de personen in je omgeving. Een woedende menigte komt op je af en weldra maak je je uit de voeten. Dit alles doe je samen met je partner, welke 24/7 met je mee zal vechten.

Sheva
Buiten dat ze goed geproportioneerd is en alle vrouwelijke vormen bezit welke je mag wensen, slaat ze af en toe toch een modderfiguur. Ze loopt vaak in de weg, maakt acties waarbij je je wenkbrauwen doet fronsen en helpt je vaker de sloot in dan de wal op. Het is dan ook overduidelijk dat dit spel gemaakt is om met z’n 2-en te spelen in de Co-op mode. Best leuk hoor, maar zorg er dan voor dat het goed verzorgd is. De stelregel zou moeten zijn: Of je maakt een goede singleplayer (BioShock) of je doet het gewoon goed met een AI-gestuurd personage (Gears of War 2), maar niet een geforceerde medespeler van wie je liever had gehoopt dat ze wat minder knap was, maar wat beter in de samenwerking.

De slang en het ei
Enfin, eenmaal op weg kom je veel gelijkenissen tegen uit deel 4. De besturing is vrijwel identiek gehouden. Dat kun je een voordeel vinden, maar gezien de bergen kritiek is het toch vreemd dat ze dat maar minimaal hebben verbeterd. De gebeurtenissen lijken zich ook min of meer in dezelfde volgorde af te spelen. De tegenstanders tonen angstvallige gelijkenissen met het vorige deel, zo kom je wederom tegenover een reusachtig gedrocht te staan en vecht je weer in een bootje tegen een uit de kluiten gewassen reptiel. Ook de slang uit de box, het explosieve ei en het puzzelen met je inventory passeren weer de revue. Zonder echt bewust erbij na te denken zit je constant alles te vergelijken. en tot de conclusie komend dat alles nét even wat minder is.

Gewoon doorgaan
Je speelt door en gaat steeds dieper de spelwereld in en het gaat allemaal leuk en aardig, maar je hebt nergens het gevoel dat het spel je meesleept. Af en toe dreigt de opbouwende spanning zich te vertalen in brute actie, maar dan plots houdt het weer op of neemt een cut-scene de regie over. Steeds als je het moment hebt dat het spel enigszins sterke momenten gaat vertonen, valt het weer keihard van z’n voetstuk. Zelfs bij chapter 5 (van de 6) heb je het gevoel dat het nog moet loskomen en dat je pas net begonnen bent. De puzzels zijn leuk doch simpel, maar het biedt een verfrissende afwisseling tussen het eentonige knallen op veelal eenzelfde opponenten.

Standaard shooter
Zoals je al aanvoelt heeft dit spel mij weinig kunnen boeien. Toch heb ik zitten denken of dit spel niet teveel gehyped is, het zij door de media danwel door zichzelf. Het is op zich geen slecht spel, maar het is geen schijn van Resident Evil 4. Maar als je het gewoon los bekijkt als game, is het nog niet eens zo heel beroerd. Ter voorbeeld: neem een game als Uncharted; een spel zonder historie en geen enkele verwachting en bleek uiteindelijk een geweldige verassing. Terwijl dat spel wellicht in alle opzichten minder goed is dan deze Resident Evil 5. In mijn ogen ligt dat dus puur aan het verwachtingspatroon.

Als je ervoor gaat zitten en denkt dat je een lekker enge, actievolle opvolger van deel 4 gaat spelen, kom je bedrogen uit. Het is een standaard shooter, absoluut geen survival-horror. Simpelweg, omdat het nergens echt eng wordt. Op de hoes staat ook: 'Een angst die je niet meer loslaat'. Helaas heb ik die angst niet mogen meemaken. Het enige wat me niet meer loslaat is de gedachte dat hier veel meer had ingezeten.

Conclusie:
Resident Evil 5 gaat bepaalde gamers teleurstellen, dat is gewoon een heldere constatering. Het feit alleen al dat dit spel op veel gamesites geen topcijfer krijgt, zegt al genoeg (Gamer.nl geeft zelfs een 7!). De creativiteit is soms ver te zoeken en van een Survival-horror is absoluut geen sprake. De keuze om het hele spel met een vriend te doorlopen (Co-op) is natuurlijk prima, maar zorg dan wel dat het de singleplayer niet belemmert als je dit niet wilt.
Natuurlijk ziet het er onwijs goed uit allemaal; lichteffecten, weersinvloeden en niet te vergeten de geluiden zijn duidelijke pluspunten van dit spel. De diverse acties komen goed in beeld en technisch is er ook weinig reden tot klagen. Maar is dit wel belangrijk? Wij willen gewoon fun en lekker ouderwets Resident Evil-en! Schrikken als een klein kind en items zoeken tot we een ons wegen. Helaas is dit spel geen schim van het sublieme Resident Evil 4, wat de teleurstelling doet vergroten. Het is geen weggegooid geld, maar verwacht zeer zeker geen revolutie.

+ Grafisch zeer sterk
+ Mooie effecten/geluiden
+ Verassende plotwending
+ Toffe wapens…
-...maar in de inventory werkt alles zeer bedenkelijk
- Niet erg onderhoudend
- Geen memorabele scenes
- Samenwerking met Sheva komt niet altijd lekker uit de verf
- Weinig originaliteit
- Vrij korte speelduur (8-10 uur)
- Enkele storende boss-battles

Tja ik kan ook niet anders vaststellen dat het allemaal niet boeiend genoeg is.

Sublieme review van Awake mag ik wel zeggen, echter verdiend dit spel voor mij geen 2,5 ster. De teleurstelling overheerst, maar wil hem wel een voldoende geven, ook als aanmoediging voor deel 6.

avatar van Awake78
Ja ik wilde die review (die ik een tijdje terug al had gemaakt) als 'mening' zetten, maar dan komt ie dus ook weer 'gewoon' tussen deze berichten. Maakt niet uit.

Misschien dat ik m'n cijfer ooit nog eens verhoog, die 2,5 is ook meer een emotioneel cijfer (zoals je een beetje voelt aan de review).
Als ik hem nog eens herspeel kan er misschien nog wat bijkomen, omdat dan misschien nog andere dingen aan het licht komen. Minder dan 2,5 wordt het iig niet, daarvoor heeft ie toch teveel (technische) kwaliteit....

Ik ben het ook volledig met Awake eens.

Grafisch prima de luxe maar het is niet eng en horrorachtig. Standaard 3rd person shooter helaas.

avatar van Naomi Watts
Altijd nog het verhaal geweest bij RE. Meer action packed, voor echte horror moet je bij Silent Hill wezen.

avatar van DylanVR
is silent horror beter als re? want dat heb ik nog nooit gespeeld

avatar van Naomi Watts
Persoonlijke voorkeur natuurlijk maar Silent Hill werkt meer met spanningsopbouw, psychologische suggestie en een creepy sfeer. Voor mij is echte horror dat soort die psychologische spelletjes met je speelt. Vandaar mijn voorkeur voor Silent Hill. AL vond ik RE 1 & 2 wel erg goede games.

avatar van Tsjo-Wi
Tsja maar RE4 bewijst dat actionpacked goed te combineren valt met horror. Daar slaagt RE5 helaas helemaal niet in...

Klopt 1 en 2 was een mooie combinatie van horror en actie.

Silent hill is de ultime horror game. Alleen de actie is gewoon stukken minder. Maar dat vind ik totaal niet belangerijk of storend.

avatar van Awake78
Condemned (2) is ook lekker 'horroren'. Die schrikeffecten wordt je echt bang van. Lekker ranzig ook.
Silent Hill heeft ook z'n gebreken, maar qua horror zit je idd wel goed ja. Die is gewoon écht eng.

avatar van Futures
Als ik de plotomschrijving lees, lijkt mij het een spel met een saai verhaal.

avatar van Awake78
Het verhaal is niet het enige dat saai is

eej kan iemand mij vertellen hoe lang je er over gedaan heb dat je de game heb uitgespeeld?

avatar van kaholiic
Had net de trailer gezien.. en ik heb een vraag: Heeft deze ook bosses? Want ik zie alleen een paar zombies ofzoals jesse39 had graag zegt geinfecteerde negers met bijlen. Vaak zie je wel een stukje van zeker een paar verschillende rassen/soorten..