FutureGrind (2019)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / PC
Racing / Platform

Ontwikkeld door Milkbag
Uitgegeven door Milkbag

Pak je motor en ga de rails op in FutureGrind, een stunt-racegame die draait om tricks, techniek en snelheid. Gebruik je futuristische motor om enorme combo's te maken op circuits met zwevende rails, maar pas op: als je de verkeerde kleur raakt, explodeer je meteen. Als je je sponsors tevreden houdt, verdien je nieuwe motoren en race je over ongelooflijke circuits die gemaakt zijn voor pro's. Maar niet alles is wat het lijkt. Iemand houdt je nauwlettend in de gaten. Wie is hij, en wat is hij met je van plan? Daag jezelf uit en grind op de zware bas van een originele soundtrack van bignic.

Ook hier zou ik haast 'hidden gem' op plakken. Zo simpel het concept, zo verslavend het spel - net als bvb games uit de Trials serie.

Je bestuurt een soort duo-cycle met aan beide kanten een wiel en moet over een parcours bestaande uit diverse gekleurde lijnen het einde halen. Je kan of over deze lijnen rijden of eronder hangen. Aan het begin van ieder parcours krijg je opdrachten...eg mijd een bepaalde kleur, raak x aantal lijnen van deze kleur, haal x aantal stunts uit (draaien in de lucht).

Erg simpel, maar heel erg effectief. De soundtrack en het futuristisch neon uiterlijk passen perfect in het spel. Tussen de missies door krijg je ook een korte update van personage als omlijsting. Wat het meteen een soort cyberpunk / tron achtig sfeertje gaf (of dat idee kreeg ik in ieder geval).

Op moment van schrijven is het in de uitverkoop op de Switch voor slechts 1 euro - dus zeker het uitproberen waard. Mij bevalt het in ieder geval enorm.

Wel is het zo dat er in handheld mode een paar mm van de linkerkant van het scherm verdwenen zijn (te zien aan de tekst tussen missies in). Je merkt hier verder niets van, maar het is wel een klein slordigheidje in wat verder een bijzonder aangename verrassing is.