Wargroove (2019)

PC / Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4
Strategy

Ontwikkeld door Chucklefish
Uitgegeven door Chucklefish

Elke speler voert met een commandant een leger aan om oorlog te voeren met de vijand! Wargroove is extreem laagdrempelig, want de game is zo ontworpen dat iedereen er meteen mee aan de slag kan. Tegelijk zorgen de diepgaande spelmechanieken ervoor dat slim strategisch spel wordt beloond en de game altijd uitdagend blijft.

Deze op switch eshop gekocht, en nu ontdek ik pas dat die ook in fysieke vorm verschijnt...

Als ik er achter kom dat ze er ook fysiek zijn koop ik ze meestal dubbel dat is een soort obsessie van mij.
Maar ik wacht meestal wel als ze fysiek dan goedkoper zijn maar dat vergt dan weer geduld .

Dat is de uitdaging van een verzamelaar, lang genoeg kunnen wachten voor de laagste prijs en goed inschatten wanneer de vraag het aanbod gaat overstijgen

Ik heb de game nog altijd niet vanwege: geen Switch. Aangezien het een Fire Emblem / Advance Wars-achtige game is wil ik hem perse op dat systeem. (maar...ik gok op mei/juni dit jaar). Heb wel even op Xbox Gamepass gespeeld en speelt zoals verwacht dus ik weet dat ik me er geen buil aan ga vallen. Verre van.

Maar goed - daar ging mijn post helemaal niet om. Waar het om draait is dat er dus DLC verschijnt in de vorm van Wargroove: Double Trouble - DLC .

Leuk toch voor de vele fans op de site? Maar ik vind het dus bijzonder fijn dat de game gewoon nog support krijgt in de vorm van een nieuwe campaign en Commander.

Sinner schreef:
Ik heb de game nog altijd niet vanwege: geen Switch.
Dat kan je in de tussentijd niet meer tegenhouden, immers al een hele tijd op zowel PS4 alsook Xboner beschikbaar

Ik heb deze vandaag een uurke gespeeld, en het is verslavend goed. Inderdaad een beetje Advance wars in een Fire Emblem setting.

Grovonion schreef:

Dat ben ik me bewust hoor, ik heb het tenslotte op de Xbox met gamepass getest. Maar na 20 minuutjes of dergelijks bekroop me meteen het gevoel dat dit spe echt iets is dat ik specifiek op de Switch wil vanwege de Fire Emblem / Advance War invloeden. Lekker om op je gemak buiten te spelen op een warme zomerdag die TBS games.

Overigens ook geweldig met zijn tweetjes in handheld modus op de switch terwijl je op de bank zit - lekker zoals vroeger - doorgeven en erachterkomen dat de helft van je troepen plots weggevaagd is. Uitdagend en eveneens lekker nostalgisch. Ik blijf het een heerlijk spel vinden.

Je moet hier wel wat tijd voor vrijmaken, een story hoofd-of zijmissie neemt rap een uur of meer in beslag. Ik speel op de standaard instelling, die hier hard genoemd wordt en de missies zijn reeds in chapter 3 best pittig, maar met een beetje strategie (nou ja, eerder taktiek) nog makkelijk te doen.

Grovonion schreef:

Is meestal wel met dit soort spellen. Vind ik ook wel lekker tbh. Mag van mij wel even duren die maps - liever dat dan maps die binnen 20 minuutjes gedaan zijn.

Aaargh, twee missies gespeeld gedurende 2,5 uur en beide verloren. Das pas een stom game-gevoel. Vooral de main-missie deed pijn, een escort missie, waar ik goed voorbij de helft was en mijn main-karakter in een one-time kill geraakt werd. Gewoon even een kleine onoplettendheid van mijnentwege, en dat kost dan meer dan een uur speeltijd.

Na de 3de act heb ik de moeilijkheidsgraad naar normal veranderd, daardoor doen units slechts 100% schade (en groove charge gaat 20% sneller). Het spel blijft daarmee nog steeds uitdagend genoeg, maar vergeeft foutjes een beetje sneller, waardoor voor mij persoonlijk het plezier in het spel is toegenomen. Het is namelijk niet zo prettig om telkens een uur of 2 in missies te stoppen om dan te zien dat je strategie de foute was en je opnieuw moet beginnen (ok, je kunt wel een pin plaatsen in een spel-situatie en daarnaar terugkeren).

Ondanks dat toch regelmatig missies opnieuw moeten spelen en ook bijlange na niet alle missies met het maximaal aantal sterren afgesloten. Toch heb ik er een 30-tal uren over gedaan, om act 7.2 af te spelen.

O-grote verrassing, daarna is er nog een epiloog, maar om die te kunnen spelen moet je 100 sterren verzameld hebben, en ik heb er bij het halen van de laatste missie 53. Dat wordt dus grinden... of stoppen.

Wat ik raar vind, is dat ik dit spel toch niet zo enorm goed vind, tijd vliegt weliswaar voorbij, en zeker de laatste 2 acts geven je echt strategisch wat mogelijkheden, maar te vaak lijken de missies op een puzzel en moet je elke pietluttige unit precies plaatsen om dan toch een op andere range verkeerd ingeschat te hebben. Ook komen er vaak heel wat units op een hoopje terecht en dan is het chaos geblazen.

Al bij al redelijk van genoten, maar twijfel tussen 3.5 en 4*. 30 uren van mijn leven rechtvaardigen dan toch best 4*

Erg leuk...aangekondigd voor Steam en de Switch - Wargroove 2

Ik moet deze wel nog uitspelen, maar dat is eerder door het overaanbod van srpg's en strategische games op de Switch dan dat ik hem slecht vind.