Fast Striker (2010)

Neo Geo Advanced Entertainment System / PlayStation Vita / Sega Dreamcast / PlayStation 4 / Apple iOS

Ontwikkeld door NGDEV
Uitgegeven door Eastasiasoft

Deze verticaal scrollende shoot ‘em up is speelbaar als coin-up arcade op vier spelmodi. Iedere spelmodi telt een eigen score-methodiek en schip-eigenschappen naast een oplopende moeilijkheidsgraad. Vecht je aan de hand van een gelimiteerd aantal ‘continues’ en ga de strijd aan met de top van het klassement. Het spel telt meer dan veertig soorten vijanden – waaronder zes gigantische levelbazen.

Vandaag de fysieke release binnen gehad. Heerlijk om anno 2019 nog zo een game te kunnen 'ontdekken' voor de Vita!

Altijd al eens de shmup actie van NGDEV willen checken. Maar dat zijn voornamelijk prints voor de Neo Geo en Dreamcast - de echte shmup-machines (toch voor de betere homebrew projecten)! De games zijn voor zover ik weet helaas nooit zo ver doorgedrongen tot de gebruikelijke home consoles (pc wellicht?). Tot nu dan! Deze verscheen volgens mij verleden jaar op PSN voor zowel de PS4 als de Vita.

En wat een fantastisch knalfestijn is dit (onder het genot van een heerlijke pompende soundtrack wel te verstaan)! Heerlijke retro-titel met een mooie mix van Japanse bullet-hell en de nodige westerse invloeden. Dat is nog precies wat er aan ontbrak op de Vita. Ik denk dat dit wel een game is waar ik regelmatig naar terug kan grijpen.