Nioh 2 (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Koei Tecmo en Sony

Keer terug naar feodaal Japan en ga de strijd aan met de Yokai, demonen uit de onderwereld. De legendarische Amrita steen, die stervelingen de kracht van goden kan geven, wordt bewaard en bewaakt door een sekte van samoerai. Maar als interne conflicten het land steeds meer verdelen, dreigt de steen wederom in verkeerde handen te vallen. Hierdoor komen er steeds meer scheuren in de sluier die onze wereld van het demonenrijk scheidt. Aan jou, als trouwe wachter, om delen van de kracht van de Amrita te gebruiken om dit tegen te gaan. Maar pas op dat deze demonische gaven geen bezit van je nemen.

avatar van JacoBaco
Zooo, en 3 weken (85 uur speeltijd) later heb ik de final boss verslagen. En er valt heel veel te zeggen over deze game, want het is een nogal uitgebreide game met o.a. diepgaande gameplay. Bij Nioh 1 stopte ik zelfs, want het werd mij teveel. Maar zelfs ik met mijn concentratiestoornis en daardoor ook niet het hoogste IQ kan ik toch wel zeggen dat ik het inmiddels voor 90% begrijp.

Om te beginnen: Nioh 2 heeft 20 main missies, 53 sub missies en 8 twilight missies. En de game beloofde meer variatie wat betreft locaties. Maar dat valt een beetje tegen. Nog steeds zit je vaak in grotten, bergen en dorpjes. Maar gelukkig afgewisseld met missies in een bos of een groot vijandelijk fort. En de levels zijn vaak wel een stuk groter dan in deel 1, maar dat is helemaal niet erg, want het level disign is echt briljant en het ziet er fantastisch en zeer gedetailleerd uit. De ontwerpers verdienen een dikke vette prijs hiervoor!

Hoe moeilijk is Nioh 2? Nou, aan de ene kant lekker uitdagend en moeilijk natuurlijk. Vooral de eerste uren van de game. Maar het kan ook een stuk minder moeilijk worden. De game biedt namelijk volop mogelijkheden om je te helpen. 1. Het gebruik van magie - de Sloth Talisman. De snelheid van vijanden en dus ook bosses wordt met zo'n 50% gereduceerd. 2. Elk level zit vol met blauwe Benevolent Graves. Dit zijn NPC's die je kan oproepen en ze vervolgens met je meevechten. Je hebt alleen wel Ochoko Cups nodig. Zit je zonder, vecht dan tegen NPC's. Dit zijn de rode Benevolent Graves. Elk level zit er vol mee. Verwacht van de blauwe Benevolent Graves NPC's overigens niet teveel, maar ze zijn zeker wel handig! 3. Wil je de beste hulp? Zorg dan dat je online bent en kies via de Shrine voor Summon Visitors. Je kan zelfs twee echte spelers met je mee laten vechten! (niet te combineren met NPC hulp) En als je wat meer geduld hebt doe dan alle sub missies. Je verdient veel extra Amrita, gear en andere items zodat je lekker kan levelen en betere spullen krijgt. Plus zoek alle Kodama (of vindt ze via youtube hulp) voor het selecteren van een leuke bonus zoals meer amrita krijgen bij het verslaan van vijanden of de droprate verhogen voor Elixirs, gear en andere items. Sommige usable items hebben trouwens een Kodama Sensor, dus goed opletten als je naar de bonussen kijkt van deze items. Die groene Kodama mannetjes verschijnen dan namelijk op je mini map.

Nieuw in Nioh 2 is dat je half mens, half Yokai bent. De game zit werkelijk vol met Guardians Spirits en aan elk Guardian Spirit is een Yokai gekoppeld. En dat zijn Brute, Feral en de Phantom. Brute is sterk, lomp en niet bovengemiddeld snel. Feral is heel erg snel, maar wat minder sterk. En Phantom.. Geen idee . Brute bevalt mij het beste en met zijn Burst Counter (een soort parry) doe je flinke damage! Wel is het vaak moeilijk te timen, maar anders wordt het gewoon te makkelijk. Vijanden en bosses droppen Soul Cores en deze kan je toevoegen aan je Guardian Spirit. Met een Soul Core kan je gebruik maken van de Yokai Shift en doe je een specifieke aanval. Elke vijand heeft namelijk een sterke aanval en die krijg jij ook via zijn Soul Core. Om de Yokai Shift/aanval te doen is Anima nodig. Dit is een paarse balk (onder je groene stamina balk) en deze vult zich door te vechten.

Plus 4 nieuwe wapens: Switchglaive, (double)Hatchets, Odachi en Tonfa. (double)Hatchets en Tonfa moet ik nog uitproberen. De Odachi is een prima wapen, maar de Switchglaive is het wapen waar ik de game mee heb uitgespeeld. Het wapen heeft een groot bereik en is snel.

In vergelijking met Nioh 1 heeft deel 2 veel meer verschillende vijanden. In deel 1 hield het op 1/3 van de game al zo'n beetje op en kwamen er geen nieuwe vijanden bij. In Nioh 2 zitten veel toffe/moeilijke nieuwe vijanden. En ik ga er niet teveel over zeggen, maar de boss fights zijn er ook op vooruit gegaan. Er is gewoon nog beter over nagedacht en er zitten echt wel wat gedenkwaardige boss fights tussen. In tegenstelling tot deel 1. Daar heb je o.a. zo'n gekke enorme zwarte kwal. Volgens mij mocht het 4 jarige zoontje of dochtertje van de baas ook een boss ontwerpen. En als het nou nog leuk was om er tegen te vechten dan was het nog oké, maar ik vind het maar een erg irritant gevecht. Zelf heb ik elke boss op eigen kracht verslagen, dus geen NPC's of anders spelers erbij. Al voelt sloth wel een beetje als cheaten, maar ik heb het lekker toch gebruikt! En het leuke is dat er sowieso 1 vijand in het spel zit die mij vaker dood heeft gemaakt dan welke boss dan ook . En de makers van het spel hadden dit ook wel verwacht, dus je komt de vijand vaak tegen.

Het (prequel) verhaal boeide mij niet zo heel veel eigenlijk en na een tijdje kon ik het niet meer zo goed volgen. En je personage zegt geen woord, dus dan weten jullie dat alvast.

Nou, ik ben sowieso nog niet klaar met Nioh 2, want ik wil alle trophys hebben. Dus ik verwacht nog wel 20 a 30 uur extra . Volgens mij zitten er maar 1 of 2 vervelende trophies tussen, dus ik heb er veel zin in.

Ik geef Nioh 2 een 4,5* Een halfje hoger dan zijn voorganger. En hoewel de wereld van Dark Souls mij meer aanspreekt vind ik Nioh 2 misschien wel beter dan Dark Souls 3. Ietsje.. Zo, ik heb het gezegd!