Nioh 2 (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Koei Tecmo en Sony

Keer terug naar feodaal Japan en ga de strijd aan met de Yokai, demonen uit de onderwereld. De legendarische Amrita steen, die stervelingen de kracht van goden kan geven, wordt bewaard en bewaakt door een sekte van samoerai. Maar als interne conflicten het land steeds meer verdelen, dreigt de steen wederom in verkeerde handen te vallen. Hierdoor komen er steeds meer scheuren in de sluier die onze wereld van het demonenrijk scheidt. Aan jou, als trouwe wachter, om delen van de kracht van de Amrita te gebruiken om dit tegen te gaan. Maar pas op dat deze demonische gaven geen bezit van je nemen.

avatar van dr channard
Iemand al gespeeld of aan het spelen? Moeilijker dan de eerste? beter? Eventuele veranderingen?

avatar van Maarten0402
Komt deze ooit nog naar PC of wat? Vreemd dat het eerste deel wel op PC uitkwam. Een vervolg exclusief alleen voor console houders, terwijl er wel animo is voor PC gamers om deze ook te kopen. Ik wil hem ook graag op PC kopen. Vreemd dit…

Waarschijnlijk wachten ze totdat alle DLC is uitgebracht Maarten0402. Dat was ook het geval met het eerste deel.

dr channard schreef:
Ik ga er binnenkort serieus aan beginnen! Ik verwacht half januari. Wilde het al veel eerder doen, maar games als Last of Us 2, Final Fantasy Remake, Call of Duty: Warzone en zelfs NieR: Automata kregen voorrang. Wilde er dan eindelijk vorige maand aan beginnen, maar ik kon het niet laten om de gratis Playstation plus game Middle-earth: Shadow of War toch nog effe eerst te doen.

Je hebt hem zelf inmiddels ook nog niet gespeeld?

avatar van dr channard
Nope nog geen tijd gehad.

avatar van Chrismania
Ik heb hem ook nog liggen. Hik er een beetje tegenop. Vond Nioh 1 goed, maar wel erg lang.

avatar van JacoBaco
Ik ga jullie er binnenkort alles over vertellen . Deel 1 is inderdaad zeker wel een uur of 8 te lang.

Helaas moet een vervolg het altijd weer overtreffen.

How long is Nioh? | HowLongToBeat

How long is Nioh 2? | HowLongToBeat

En dan wil ik heel vaak ook nog is al die klote trofeeën hebben!

avatar van JacoBaco
Inmiddels serieus begonnen aan Nioh 2. En zelfs eerder dan gepland. Omdat ik de eerste Nioh (uit)gespeeld heb voelt deel 2 al direct vertrouwd. En zeker in de eerste paar uur kan het zijn dat je soms het gevoel hebt een DLC van 1 aan het spelen bent. Maar er zitten dus wel nieuwe dingen/mogelijkheden in.. En pfff, alsof de eerste Nioh nog niet uitgebreid genoeg was.

Het volgende is nieuw:
1. Character creation. Hier kan je met gemak 2 uur mee bezig zijn! Enorm uitgebreid en leuk!

2. Nieuwe wapens zoals de Switchglaive, (double)Hatchets, Odachi en Tonfa. Ik speel op dit moment met de Odachi en dat is een zwaard van 2,5 meter. Tot nu toe tevreden mee. Al wil ik de Switchglaive ook wel erg graag proberen. Het is een zeis.

3. Je krijgt keuze uit drie types Yokai's. Brute, Feral en Phantom. Deze wordt onderdeel van je character. Want zoals je misschien al weet ben je in Nioh 2 deels mens en deels Yokai.

4. Soul Cores gebruiken. Zo'n beetje alle vijanden en bosses hebben Soul Cores. Een vijand kan een extra sterke aanval doen. En als je deze vijand verslaat dan kan het zijn dat hij een Soul Core achterlaat. Deze kan je vervolgens zelf gaan gebruiken en ben je dus in het bezit van die aanval. De Guardian Spirits doen uiteraard ook weer mee. En het is nu zo dat je een Guardian Spirit kan combineren met een Soul Core en je daardoor weer speciale Yokai skills kan gebruiken. Ik heb daar tot nu toe nog niet heel veel mee geëxperimenteerd. Het vereist allemaal wel wat denkwerk in elk geval.

5. Burst Counter. Wat ik net zei over de extra sterke aanval van een vijand. Deze is tegen te houden d.m.v. een Burst Counter. Dit moet je per vijand goed timen en als het lukt doe je flinke damage. De vijanden en bosses geven overigens aan als ze zo'n aanval doen. Er verschijnt kort een soort rode gloed rondom de vijand. Voor deze move heb je je Yokai kracht nodig. Het spel heeft er een nieuw balkje bij. Dus je hebt nu je health, Ki (stamina) en dat nieuwe balkje. Het is paars van kleur. Weet effe niet hoe het nou heet. Als je voldoende van dat paarse spul hebt, houdt R2 ingedrukt en druk op het juiste moment op rondje en je doet die counterattack in de vorm van je gekozen Yokai. En met je gekozen Soul Cores aanvallen kost tevens paars spul.

6. Meer variatie wat vijanden betreft. Natuurlijk kom je oude bekende tegen, maar beduidend meer verschillende vijanden.

7. Tevens meer variatie wat je omgeving betreft. Zo begon ik in een dorpje en eindige ik in een ondergronds grottenstelsel. De levels zijn dus zelfs ietsje groter geworden naar mijn idee. Natuurlijk vocht je in deel 1 ook regelmatig in grotten en dorpjes. Maar de game beloofd wel meer verschillende en nieuwe locaties. Het level design is sowieso weer dik in orde. Misschien zelfs beter! En ja, altijd weer een verademing als je een deur opent en je weer bent waar je begon, dus je hebt die dikke shortcut gevonden.

Verder alles wat in Nioh 1 zit, zit ook in deel 2. En het is opnieuw een soort van geschiedenislesje over Japan. We krijgen weer te maken met bekende/beroemde Japanners die daadwerkelijk bestaan hebben en ook deze keer weer met een flinke scheut fictie eraan toegevoegd.

En dan de vraag is de game moeilijker dan deel 1? Nou, mijn ervaring is dat de game in elk geval vooral niet makkelijker is! Wel had ik al gelezen dat als je eenmaal alles goed onder de knie hebt dat het wel opvallend minder moeilijk wordt. Wat deel 1 betreft weet ik niet meer zo goed of dat daar ook het geval is.

Anyway, ik geniet weer volop van Nioh. En het zou zomaar kunnen dat deel 2 beter is dan deel 1.
Het grootste nadeel van deel 1 is dat de game te lang is en deel 2 is dus nog veel langer! Dus voor veel mensen zal dit (hoe goed deze game ook is) toch wel een afknappertje kunnen zijn.

De game komt trouwens goed tot zijn recht op de PS4 Pro in combinatie met mijn TV met alle toeters en bellen. Het kleurenpalet bevalt mij erg goed. En de ontwikkelaars hebben o.a. goed gebruik gemaakt van de high dynamic range technologie. Sommige voorwerpen in de game zijn fluoriserend. En zeker in de wat donkere levels is dat fluorisende heel erg mooi en sfeervol.

Even los van dat de game erg lang schijnt te zijn is het wat mij berteft en dikkevette aanrader!