Dead or Alive 6 (2019)

Arcade / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Fighting

Ontwikkeld door Team Ninja
Uitgegeven door Koei Tecmo

Na de gebeurtenissen in Dead or Alive 5 besluit Kasumi met pensioen te gaan en verlaat haar ninja-clan. Ze verblijft nu in het geheim in een afgelegen bergdorpje, maar de wereld staat op het punt opnieuw bedreigd te worden door de opkomst van een nieuwe heerser met een sinister plan. Kies uit een van de vijfentwintig vechters en laat je vuisten het lot van de wereld bepalen.

Kritisch gezien stelt DOA 6 eigenlijk heel weinig voor: je hebt minder characters dan Last Round, er is geen tag mode of team battle (die ik juist zo leuk vond), story mode vlieg je doorheen, opening en ending quotes zijn steeds hetzelfde, de standaard single player modes als Arcade etc zijn zo overbodig als maar kan, en online mode bestaat enkel uit standaard ranked matches met 2-5 minuut wachten per nieuwe match. Vanuit die opzichten is DOA 6 niet iets dat ik zou aanraden voor nieuwkomers of voor mensen die uitgekeken begonnen te raken op de reeks, hopend op een pittig stukje vernieuwing. Maar toch vermaak ik me heel prima met deze game.

Het vechtsysteem in DOA is één van mijn favoriete fighting game systemen allertijden, en het is zo smooth als het ooit is geweest. Het rappe tempo, hoe flexibel je kunt zijn binnen combo’s, en het steen-schaar-papier systeem waarin je constant moet nadenken over wat de tegenstander gaat doen. Matches kunnen binnen 15 seconden voorbij vliegen als je goed je best doet, of juist als je hard word afgemaakt. Dit maakt de combat heerlijk om te besturen en belonend als je de tegenstander goed kan lezen. In games als Mortal Kombat kom ik een heel eind door dezelfde special moves te spammen. In DOA is dezelfde techniek gebruiken juist sterk af te raden omdat de tegenstander heel makkelijk je kan counteren. Daarom moet je combo’s variëren, verschillende throws gebruiken of niet altijd proberen Holds te doen voor een goede speelstijl.

De sound effects zijn spot-on en de muziek is energiek. Grafisch ziet alles er prima uit. Het is niet een game waarbij je met open mond staat te kijken, maar het heeft hele levendige levels en gedetailleerde, kleurrijke characters. Wat me vooral bevalt aan dit deel zijn de interactieve omgevingen. Dit is iets dat DOA altijd al had, maar hier lijken ze extra hard hun best gedaan te hebben gedaan om de levels zo spectaculair mogelijk te maken. Mijn favoriete level is een piratenschip waar je aangevallen kan worden door een kraken, of waar je door de grond kunt zakken naar de ruimte waar allerlei dynamiet staat, die je vervolgens weer kunt gebruiken voor combo’s.

Wat single player modes betreft hebben ze het dit keer vreemd aangepakt: ieder character heeft zijn eigen Story Mode. Dit klinkt gaaf, totdat je erachter komt alle characters niet meer dan 3 gevechten hebben en de ‘verhalen’ helemaal nergens over gaan. De gevechten bestaan maar uit 1 ronde en ze hebben een lage moeilijkheidsgraad. Ik had liever gewild dat ze de cutscenes gewoon voor arcade gebruikte, waar je 2-3 rondes hebt en zelf de moeilijkheidsgraad hoger kunt doen. Dit had de gevechten leuker gemaakt, meer tijd in beslag genomen en het had me gemotiveerd om Arcade te doen.
Er is daarentegen wel een hoofdverhaallijn die meer tijd in beslag zal nemen. Hoewel deze ook makkelijk in elkaar zit, en je er snel doorheen gaat, beleefde ik er plezier aan. Het verhaal van DOA is extreem slecht, maar dat is eigenlijk onderdeel van de charme en het kan heel grappig zijn om ze te zien. Als het verhaal, zoals het in DOA 5 of 6 word verteld, een film zou zijn dan zat het geheid in de IMDB top 100 Worst movies of all time zitten. Het mag zich qua niveau prima vergelijken met 'gedrochten' als The Room of Star Wars Holiday Special. Ik zou niet simpel kunnen verwoorden wat er precies allemaal fout aan is. Je zou wat moeten zien om het te snappen. Het lijkt alsof ze een groot verhaal pakte, allerlei happen eruit haalde en met verwarrende expositie het aan elkaar probeerde te knopen. Niets lijkt een logische samenhang te hebben, personages gedragen zich vreemd en qua emotionele toon schommelt het alle kanten op, zonder opbouw. Het feit dat de gezichten meestal emotieloos zijn en de cheesy Engelse voice acting totaal niet met de lippen overheen komen is icing on the cake.

Outfits aanpassen is dit keer ook heel vreemd gedaan. Ik vind het juist leuk om zoveel mogelijk outfits te verzamelen en de characters aan te passen naar smaak. Dit kun je hier doen, maar het systeem voelt niet helemaal uitgedacht. Ieder kostuum heeft een aantal ‘punten’. Om het kostuum aan te kunnen schaffen moet je eerst alle punten voor het betreffende kostuum hebben. Voor het doen van arcade/survival mode krijg je slecht 4 van de 400-1000 punten, waardoor dit heel demotiverend is. Online kon ik rond de 14 punten per match krijgen, wat nog steeds weinig is. Terwijl, als je een missie in Mission Mode doet kun je voor één gevecht 400 punten krijgen. Dit is heel oneerlijk verdeeld. Het werkt demotiverend om modes te doen buiten Mission mode en ik wou dat ze dit beter verdeeld hadden.

Al met al een leuke game om te spelen als je DOA liefhebber bent. De online servers zijn nu lekker druk waardoor je daar voldoende uitdaging vind. Het kan ff duren voordat je door alle missions heen bent en de combat is op z’n fijnst. Single player modes echter heel mager en ze hadden het verdienen van punten voor kostuums wat beter moeten verdelen over verschillende modes, ipv mission mode dominerend maken.

avatar van theo79
Dit soort fighting games heb ik helaas niet echt een gevoel bij, dat wil zeggen ze liggen me niet helemaal. Als ik het goed heb wordt dit juist als 1 van de makkelijkere fighting games gezien, of zeg ik nu iets geks?

Bij een Street fighter game weet ik over het algemeen precies welke move ik moet inzetten en op welk moment maar dit gevoel heb ik niet bij 3D fighting games. Bij mij is het bij dit soort spellen maar een beetje lukraak knoppen indrukken en hopen dat er wat moois en suxesvols uitrolt.

Ik wil deze game zeker nog wel gaan kopen maar dan wacht ik nog even tot ik hem wat goedkoper kan scoren.
Bij een aankomende Mortal Kombat en Samurai shodown is het voor mij gelijk de dag van release kopen en kijk ik ook niet zo na de prijs.

Ik wil overigens dit soort games best wel leren maar hoe of waar doe je dat het best?

theo79 schreef:

Is niet iets geks om te zeggen nee. Naar mijn ervaring zijn 3D figting games easier to learn omdat button mashen beter werkt als beginnerstechniek dan bij 2D fighting games als Mortal Kombat of Street Fighter. Waar je bij Street Fighter tactisch met een aantal moves moet omgaan heb je bij DOA of Tekken een grote hoeveelheid toetsencombinaties die iets doen, waardoor je van alles kan inklikken en het character doet allerlei handige moves. Dit zal echter niet werken tegen de spelers die het al wat langer spelen en bekend zijn met geavanceerde technieken. Op gegeven moment begon ik een oog te krijgen van welke toetsencombinaties wat deden en wanneer bepaalde moves handiger waren dan andere. Toen begon ik combo's te ontwikkelen, defensieve/agressieve technieken van tegenstanders te omzeilen en ik begon alle wedstrijden tegen vrienden te winnen. Bij DOA heb je ook het counter systeem waarin een tegenstander vrijwel alle aanvallen kan terugslaan. Hierdoor moet je vlug kunnen inschatten of de aanval van hoog komt, laag, het midden, het een grab is en wat je het beste daartegen kan doen.

Als je het wilt leren zijn er combo uitdagingen in de game die je een indruk kunnen geven van follow ups die goed werken, maar online spelen zal je uiteindelijk het meeste van leren.

Fonzzz002

Het gaat mij er voornamelijk om om te kunnen anticiperen op wat mijn tegenstander doet en zijn acties af te straffen/troeven.

Bij een Street Fighter zie ik bijvoorbeeld mn tegenstander een bepaalde move doen en daar reageer ik dan op door een move te doen die dat overtroeft. Sterker nog heel vaak weet ik op voorhand al welke moves mn tegenstander gaat doen. Gaat natuurlijk niet altijd goed maar ik heb er in ieder geval een beetje een feeling bij.

Bij 3D fighters zie ik vaak niet wat mn tegenstander gaat doen en wat ik dan moet doen om dat voor te zijn.
Mischien moet je inderdaad zo'n spel veel (online) gespeeld hebben om dat een beetje door te krijgen.

Ik had zelf ook al wel het idee dat dead or alive in ieder geval al wel wat makkelijker is dan een Tekken 7 en waarschijnlijk zelfs ook als een Soulcalibur.

Zoals gezegt ga ik deze Dead or Alive nog wel kopen maar ik wacht even op het moment dat ik hem wat goedkoper kan scoren.
60 euro voor een game die ik waarschijnlijk nooit helemaal top ga vinden vind ik net wat teveel.
Mortal Kombat heb ik meer mee dus die koop ik volgende maand wel gelijk voor 60 euro.

avatar van Nomak
Die 60 euro is nog niks maar dat er meteen al een season pass is die nog een pak meer kost dan het spel zelf gaat er ver over.
Je krijgt er 2 characters en een hoop costumes voor. Wie koopt dat nu eigenlijk????

Dead or Alive 6 Continues the Expensive DLC Tradition with $93 Season Pass - dualshockers.com

Nomak schreef:

Ik zou zowieso al niet heel snel geld gaan uitgeven aan extra characters en of costumes. En niet omdat ik nou zo gierig ben of weinig te besteden heb maar meestal zit er in het standaard spel al wel een character die ik leuk vind om mee te spelen en costumes intresseren me zowieso al niet.

Jij houdt trouwens toch ook van fighting games?! Heb je die 'nieuwe' fighting game al gezien die ik heb toegevoegt? Ik vind hem erg goed!

Million Arthur: Arcana Blood (2017)

avatar van Onderhond
Nomak schreef:
Wie koopt dat nu eigenlijk????

Blijkbaar heel veel mensen.

Er is blijkbaar sinds vandaag ook een Core Fighters versie beschikbaar. Makkelijk om hem eens uit te proberen. Staat bij mij gewoon op download voor af en toe een potje te doen.

avatar van theo79
Ik heb hem net ook even gedownload. Eens kijken of ik de motivatie kan vinden me er eens een beetje in te verdiepen. Ik speel eigelijk nog steeds elke dag Street fighter v en dat al een jaar of 3 lang.

avatar van theo79
Heb inmiddels al de nodige potjes online gespeeld en voor een 3D fighter vind ik het niet vervelend. Ik weet zowaar zelfs al een beetje hoe te spelen, en dat in combinatie met wat buttonbashen heeft zo af en toe zelfs nog suxes tegen mn tegenstanders.

avatar van theo79
Ook vandaag alweer wat potjes gespeeld, en ik vind het zeker wel leuk om zo af en toe tussendoor te spelen, maar ik zie mezelf dit niet hele dagen spelen.

Ik blijf 2D fighters qua gameplay toch wel veel beter vinden. 2D fighters voelen ook vlotter aan ofzo.

Al met al vind ik het denk wel zo'n beetje de leukste 3D fighter die ik ooit gezien heb.

Fonzzz002 schreef:

Dit is mijn grootste punt van kritiek. Ik vind het nog altijd geweldig uitzien, lekker spelen en al wat je wil, maar dat ze het systeem om diverse outfits te verzamelen hebben verandert is gewoon vrij kut gedaan naar mijn smaal. Vroeger kreeg je voor iedere Arcade Run of Time Course een nieuw kostuum. Deze keer moet je vaak 5-6 keer diezelfde runs doen en geluk hebben dat je ook nog eens de juiste stukjes van de juiste kostuums krijgt. Dus een oneindig gegrind om zelfs maar een handvol van die dingen te unlocken / kopen. En dat in HET spel wat betreft outfits - want qua kledij is Dead Or Alive altijd heer en meester geweest. Zelfs de basis outfits zijn vaak al 6-7 stuks per persoon. Tel daar een mannetje of 25 voor en de lol is er een klein beetje vanaf vind ik - om uren en uren te spelen en dan te eindigen met nog maar 4 of 5 kostuums. En idd - onlangs waren er 2 season packs in de 'sale'. 60 of 70 euro het stuk? Verdorie - daar scoor je heel wat games mee denk ik dan. Dus op dat vlak is het een beetje misgelopen hier.

Maar goed - verder blijft het wel heerlijk spelen - zeker in couch co-op.

Zo he na het matige SoulCalibur VI (2018) te hebben ervaren ben ik hier heel erg content mee!. Wauw dit vind ik misschien wel de beste figthter op de X-box One die ik gespeeld heb en ja Tekken 7 (2015) vond ik ook goed. Maar dit swingt veel meer het is minder serieus, en voor mij valt alles meer op z'n plaats. Ik ben net begonnen maar het beloofd veel goeds

Regisseur Dead or Alive-reeks vertrekt bij uitgever | Power Unlimited - pu.nl

Jammer maar naar 16 jaar vertrekt hij net nu ik er heel laat achter kom dat zijn knok spellen heel erg goed zijn...