Football Manager 2006 (2005)

Alternatieve titel: Worldwide Soccer Manager 2006

Macintosh / PC / PlayStation Portable / Xbox 360
Sports

Ontwikkeld door Sports Interactive
Uitgegeven door Sega

Football Manager is een nieuw deel in de Football Manager (voorheen Championship Manager) reeks. Je begint in het seizoen 2005/2006, waarin je manager kan worden van clubs uit tientallen verschillende landen. Je speelt de wedstrijden zelf niet, maar hebt wel de controle over alles wat zich op en rondom het veld afspeelt, zowel op tactisch als financieel gebied. Eén van de aangepaste features die FM 2006 kent, is een verbeterd trainingssysteem.

avatar van Zelva
Uren en uren aan besteed, geweldig spel. Maar het transfersysteem is gewoon echt één groot drama.

1. Clubs durven voor hun spelers, zelfs al die in de reserves spelen, gerust drie, vier, vijf keer hun werkelijke waarde te vragen, en daar kan bijna geen cent vanaf, maar als ze jouw speler/supertalent willen hebben, dan zijn ze zo gierig als wat en heb je echt de deal van het millennium gesloten als je hem voor twee keer de waarde weet te verkopen. Dat heeft onder meer te maken met het volgende:
2. Clubs breken als ze jouw spelers willen kopen, veel te makkelijk de onderhandelingen af. Als een speler bijvoorbeeld 3 miljoen waard is, dan bieden ze vrijwel altijd rond dat bedrag. Als ik zeg: ik wil 6 miljoen, dan is het vrijwel zeker dat daarmee de onderhandelingen afgelopen zijn. De club is niet meer geïnteresseerd. Ze zullen als je aardig meer vraagt dan hun bod, nooit, maar dan ook nooit een hernieuwd verhoogd bod doen, wat je misschien wel wilt accepteren. Je moet voortdurend inschatten hoeveel meer je kunt vragen voordat ze de onderhandelingen afbreken, en dat is niet veel. Wat ze wel doen is het volgende:
3. Gewoon even later iedere keer weer hetzelfde belachelijk lage bod doen. Je wordt er compleet gestoord van om iedere keer reject te doen. Je kunt automatisch laten rejecten, maar dan beginnen ze te vragen hoeveel je voor de speler wilt hebben, zelfs als ik die al openbaar heb vastgesteld en daar kun je niet onderuit. Als ik dan mijn vraagprijs meldt, dan is het altijd 'will not follow up on their inquiry.
4. Spelers die je kwijt wilt, maar niet spelen, raak je haast niet vanaf. NIemand wil ze hebben, ook al hebben ze stats waar menig club een divisie lager jaloers op kan zijn. Soms zelfs niet als ze je gratis wegdoet.
5. Spelers die je niet kwijt wilt, spelen vaak juist wel en iedereen is dan ook geïnteresseerd in ze. Vaak leidt dat ertoe dat ze weg willen naar 'grotere clubs' ook al speel je met het team in de Champions League, die je vorig jaar gewonnen hebt en doe je ieder jaar mee om de prijzen.

Dan nog iets. Ik speel met Bishop's Stortford, Conference South, en ben na vele seizoenen aangeland in de Premier Division, waar ik het tweede jaar derde wordt en Champions League ga spelen. Die win ik direct. Ieder seizoen doe ik mee om alle prijzen, maar de chairman is niet tevreden. Hij wil dat ik bekende spelers ga aanschaffen.

Als je rekening houdt met probleem 1, dan word je daar niet blij van. Na vele jaren heel zuinig omgesprongen te zijn met geld, heb ik 100 miljoen op de bankrekening staan. Ik maak structureel fors verlies, dus ik wil niet teveel uitgeven. Mijn salariskosten zijn daarom heel laag en af en toe een goede speler verkopen zorgt ervoor dat ik kan overleven. Mijn team is niet super qua stats, maar rendeert wel en doet ieder jaar mee om de prijzen. Ik ben niet echt op zoek naar versterkingen en zeker niet in de spitspositie, waar ik vier, vijf goedscorende spitsen voor heb rondlopen. De chairman maakt dat geen zak uit, hij wil dat ik bekende spelers aantrek. Ik probeer uit arren moede hier en daar nog wat goedkoops te ritselen om in de reserves te mieteren, maar dat mislukt. Mijn chairman is niet tevreden en koopt binnen één dag een spits die 23 miljoen waard is, en zijn hele carrière niet meer dan 8 doelpunten per seizoen erin schoot, voor 94 miljoen! Bovendien gaat hij 120.000 per week verdienen, waar ik nu 650k per week uitgeef voor al mijn spelers. Zijn aankoop betekent dus dat ik in minder dan een jaar compleet bankroet ben.

Tsja, toen voelde ik mij toch echt genoodzaakt om voor de eerste keer het spel overnieuw te laden. Wat verschrikkelijk onrealistisch is dit.