Eternal Sonata (2007)

Alternatieve titel: Trusty Bell: Chopin no Yume

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door tri-Crescendo
Uitgegeven door Namco en Namco Bandai

Eternal Sonata draait om de laatste drie uren van Frédéric Chopins leven. Deze Poolse pianist stierf in 1849 op 38-jarige leeftijd aan tuberculose. Een verwarde Chopin stapt in een droomwereld, waar hij het jonge meisje Polka ontmoet. Ook zij heeft een ongeneeslijke ziekte. Dankzij deze ziekte heeft ze wel magische krachten. Het spel begint in het dorpje Tenuto. Niemand durft in de buurt te komen van Polka, omdat ze bang zijn dat ze haar ziekte zal overbrengen. Slechts een jongen, de 16-jarige Allegretto, wil Polka helpen bij het vinden van een medicijn voor haar ziekte. Met z'n drieën zul je de wijde wereld ingaan.

avatar van rpger
(Review)

Eternal Sonata is typical JRPG waar ik er de laatste tijd een aantal van aan het uitproberen ben. Het verhaal is ogenschijnlijk een vrij uniek concept, in de laatste uren van componist Frederic Chopin´s leven beleeft hij een droom waarin de speler zich midden in bevind, het verhaal over een verdeeld koninkrijk en een slechte en goede koning is echter minder interessant. Tussendoor worden we getrakteerd op wat achtergrondinfo over het leven van Chopin, met als bonus de prachtige muziek die de man heeft gemaakt. De makers zijn echter vergeten een goede link te leggen met het verhaal, waardoor het net zo goed over Ozzy Osbourne had kunnen gaan.

Mijn hart deed dan ook pijn dat in de eindsequence we geen enkele verdere info meer krijgen over het einde van zijn leven, en tot overmaat van ramp knalde er nog een foeilelijke Japanse opera uit mijn speakers, dat is vloeken in de kerk heren devs.

En dan word je toch weer als westerse speler met beide benen op de grond gezet, alle Japanse clichés worden weer uit de kast getrokken, blije poppetjes die er allerlei ideolische onzin uitkramen, reuzachtige monsters die zonder enige reden van bestaan je op elke hoek van de straat tegenkomt, en een verhaal wat bij vlagen ten ondergaat aan zweverige Japanse onbegrijpelijkheid.

Desalnietemin is het geheel prachtig aangekleed met een ongewoon oog voor detail, een fun combat systeem en een vrij lange speelduur. Ik kom echter niet verder dan een 3.5, Eternal Sonata zal in ieder geval geen nieuwe fans naar het JRPG genre halen.

avatar van kaholiic
Prachtige review Rpger!

Tsjo-Wi schreef:
...maar verdwalen zul je nooit...

Ik ben verdwaald

Chapter 2, in dat Fort Fermata... Ik doe iets niet goed met die verschuivende kamers ofzo, want zelfs met de walkthrough kom ik er niet uit...

Tot nu toe wel een erg leuke game om te spelen.

Edit: gevonden

avatar van LimeLou
Wat is die muziek van Chopin toch fantastisch als je huiswerk maakt!

avatar van Brains

Ook als je geen huiswerk maakt hoor!

avatar van LimeLou
But of course Mijne favoriete is Nocturne, en jouwe?

Zeer mooie JRPG

Best wel gewaagd vind ik het eerlijk gezegd om een game te maken die grotendeels gaat over een pianist van begin 19e eeuw (Chopin in dit geval) Meeste gamers zijn pubers en mensen jong in hun twintigen dus ik denk ook niet dat meeste erg geïnteresseerd zijn in zo'n cultureel iets. Ik op het eerste gezicht ook niet en vond het een beetje verkrachting van historische figuren, maar dit is zo'n rare game die je na afloop beter gaat vinden vanwege al de positieve elementen die vaak de negatieve overschaduwen.

Laat me beginnen door te zeggen dat de stijl van deze game zoals bij vele Japanse gamer prachtig is. Mooie bloemenvelden, felle kleuren, schattige karakters en veel mooie muziek om het te ondersteunen. Ik speelde de game in het Japans met Engelse ondertiteling en dat was een slimme keuze want de Engelse dub is echt om te janken.

Het leukste aan Japanse avonturen en RPG games is het gevoel van avontuur, dat in deze game zeker aanwezig was. Je bent een meisje genaamd Polka en ze heeft zo haar geschiedenis, problemen en meer lasten. Later in de game krijgt zo ook een romance met een jongen genaamd Allegretto. Deze is erg mooi en je wenst ook het beste voor hun. Maar het is lang niet zo'n goed game-koppel als bijvoorbeeld Tidus en Yuna in Final Fantasy X. Alle karakters hebben een aparte persoonlijkheid en ze zijn allemaal leuk te volgen.

De omgevingen zijn leuk, de vijanden creatief maar er is over het algemeen te weinig originaliteit. Iets wat JRPG vaker plaagt. De game is gepolijst, kent mooie muziek en speelt vaak ook goed, maar de gevechten, het rondlopen, de interacties met NPC's en meerdere belangrijke dingen voelen gewoon te onorigineel of saai aan. Jammer want de game kent een heel goede grafische uitvoering en een heerlijke sfeer. Toch ben ik erg enthousiast hierover en kan je zien dat deze game met veel liefde en aandacht is gemaakt. Ook het einde is erg mooi, zweverig pseudo-ánime gepraat, maar ik vond het stiekem toch geweldig

**** 4 Sterren

gamelord
Nicely Done Sem ..mooie revieuw...moet er ook nog steeds aan beginnen.

avatar van LimeLou
Bedankt Roger Ik raad 'm aan, zolang je maar zin heb in een leuk animé avontuur

LimeLou schreef:
Kun je dat kiezen bij de installatie of ligt het aan de versie die je gekocht hebt?

avatar van Brains
Kan je bij de instellingen aanpassen. Ik raad ook aan de Japans gesproken versie te spelen... klinkt een stuk natuurlijker .

avatar van LimeLou
Ik luister de soundtrack opnieuw en wat een prachtige soundtrack zeg Ik zou bijna m'n stem willen verhogen maar ik blijf liever wat nuchter over de hele zaak aangezien de gameplay soms wat tegenviel.

rpger schreef:
(Review)

Snap je dan niet dat het verhaal in dit spel perfect uitlegt wat er mis is in deze wereld (niet de spelwereld, maar de wereld waar jij en ik en miljarden andere op leven), de échte wereld dus?

Dit spel ziet er wellicht 'kinderachtig' uit maar er schuilt een zeer volwassen verhaal achter, die helaas door vele niet zal worden begrepen. En dit heeft niet te maken met leeftijd, of ervaring in het leven of wat dan ook, dit heeft te maken met of je begrijpt hoe onze huidige wereld in elkaar steekt. In het verhaal komen dingen voor als 'mineral powder' en dergelijke, in eerste instantie lijkt het alsof dit gewoon een 'bijverhaaltje' in het verhaal is, maar het slaat op dingen die ook voorkomen in de echte wereld; mineral powder in het spel is een goedje waar veel inwoners van de spelwereld geloof in hebben omdat hun leider/koning zegt dat het goed is, terwijl het eigenlijk (en dat wordt min of meer verteld door Polka, je moet het alleen snappen) vergif is en Polka (die niet 'aangetast' is door Mineral Powder) niet begrijpt waarom mensen alles maar geloven zonder zelf na te denken. Mineral powder in het spel is namelijk een soort van medicijn waar de inwoners (aangepraatte) geloof in hebben, maar ze realiseren zich niet dat mineral powder slecht voor ze is en ze door dit spul niet meer voor zichzelf kunnen denken, waardoor de koning totale macht over zich heeft.

Dit is een situatie die in de echte wereld net zo werkt; wij als burgers worden met alles voorgelogen door onze leiders om ons volgzaam te maken. Onze goedgelovigheid wordt gruwelijk misbruikt en uitgebuit, maar we hebben met ons alle geloof in de goedheid van onze leiders 'want zij zullen wel weten wat goed voor ons is anders waren zij niet onze leiders'. Het mineral powder gebeuren verwijst letterlijk naar medicatie uit de echte wereld; in medicijnen zit spul dat ons onbewust gevangen houdt in goedgelovigheid naar onze leiders. Net als in ons eten en drinkwater, hier zitten ook stoffen in die ons brein simpel houdt en ons klakkeloze volgelingen maakt.

En waarom? Net als in het spel is de reden: macht. Een handjevol mensen in het spel heeft de macht over een grote hoeveelheid mensen, net als in de echte wereld. Mensen zijn allen slaaf van het systeem - vraag je maar eens af; hoe leiden wij met miljarden tegelijk ons leven? - ; de arme werken voor de rijke en we hebben niks te zeggen. (democratie is schijn).

Ik dwaal te ver af en begrijp dat dit alles lastig te begrijpen is en net zo vreemd over zal komen als het verhaal in het spel, maar ik wil duidelijk maken dat het verhaal in Eternal Sonata zo gruwelijk goed is en het een essentieel gedeelte uit het echte leven perfect verteld/weergeeft. Chopin is niet waar het verhaal om draait (ja, zo lijkt het omdat hij een hoofdrol speelt), Chopin is een bijverhaal in het werkelijke verhaal. Ik vind het een topspel, mede doordat ik begrijp wat de makers ervan wérkelijk willen vertellen.

inrainbows

JRPG's gebruiken vaak allerlei van dit soort metaforen naar het echte leven. Valkyria Chronicals had dat ook.

avatar van LimeLou
Oeh, goed uitgelegd, inrainwbows Welkom op Gamesmeter (ik zie dat je nieuw bent)

Ja klopt ik ben nieuw op de site. Had dit spel gisteren uitgespeeld en wilde eens lezen wat andere er van vonden, en dan vooral van het verhaal. De recensie van rpger heeft mij ertoe aangedrongen om een account aan te maken want hier moest ik gewoon op reageren.

Aan Rujar, of LimeLou; weten jullie een spel dat lijkt op Eternal Sonata (qua gameplay en 'verborgen' lagen in het verhaal)? Eternal Sonata is de eerste JRPG die ik heb gespeeld en beviel me zeer goed dus wellicht zijn er tips? Heb al iets gehoord over Tales of Vesperia maar die schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn en vind 'm dan ook nergens bij webshops. Heb alleen een xbox360 (en een gare pc dus dat wordt niks) en Valkyria Chronicals is zo te zien ook niet verkrijgbaar op de xbox360.

Hoor 't graag van jullie.

Heleaas voor de huidge generatie is er weinig ruimte voor JRPG's dit is was ik heb gepseeld en verkrijgbaar is op de XBOX360:

Lost Odyssey (2007)
Final Fantasy XIII (2009)
Resonance of Fate (2010)
Tales of Vesperia (2008)
Blue Dragon (2007)
Magna Carta II (2009)
Enchanted Arms (2006)

Met name raad ik je echt Lost Odyssey aan. Die staat zelfs in mijn de top 10. Het heeft een iets andere gameplay (turned bassed, dus echt de oude stijl van een JRPG). Maar heeft een geweldig verhaal. Heeft geen echte verborgen verhaal lijn, maar het is echt een prachtig mooi verhaal)

Wat qua gameplay in lijn ligt met Eternal Sonata is Magna Carta en Tales of Vesperia op. Verhaal van beide geams zijn gewoon goed.

Final Fanatsy 13 ja die moet je ook gespeeld hebben. Geweldig verhaal sterke gameplay ook met een realtime strategie.

Resonance of Faith valt misschien wel het meeste op qua verhaal en qua gameplay. Verhaal omdat het een redelijk vaag verhaal is. Op het eiden zit je echt WTF just happend. Een twist op het einde die je wel even aan het denken zet. De game wordt gaande weg redelijk repetitief (persoonlijk vond ik het niet erg), maar is in het genre zeer origineel qua strategie en costumization.

Thanks. Heb Lost Odyssey reeds besteld, in de winkels hadden ze 'm niet liggen maar online gevonden voor anderhalf tientje, mooi prijsje.

Had van tevoren wat dingetjes opgezocht over Lost Odyssey, en ze kraakte vooral het verouderde vechtsysteem af, maar dit zal voor mij geen knelpunt zijn zolang de andere facetten van het spel goed zijn, - wat denk ik wel het geval is.

Ben er inmiddels achter gekomen dat Tales of Vesperia downloadbaar is via de Xbox Marketplace, wellicht ga ik die over een tijdje eens spelen maar eerst dus Lost Odyssey. Tales zal veel op Eternal Sonata lijken - wat uiteraard niet erg is - maar afwisseling in de vorm van Lost Odyssey na Eternal Sonata zal niet slecht zijn alvorens met Tales of Vesperia te gaan beginnen.

Resonance of Fate lijkt me ook boeiend.

Final Fantasy games heb ik nooit gespeeld, ik denk dat ik hierdoor veel niet zal begrijpen als ik met deel XIII begin, of zijn het allen losse verhalen?

In ieder geval zal ik nog wel een tijd bezig zijn met Lost Odyssey (krijg 'm waarschijnlijk dinsdag binnen), en aangezien ik niet zoveel uren per week besteed aan gamen kan het zomaar zijn dat ik pas over enkele maanden klaar ben met het spel; heb namelijk gelezen dat het een uitgebreid spel is.

avatar van LimeLou

Final Fantasy heeft allemaal losse verhalen

avatar van LimeLou
Wat een bloedmooi einde had deze game toch. Was zelden zo ontroerd bij een game..

Ik heb hem onlangs weer gespeeld. Game is echt te makkelijk. Snap best dat een game in het begin toegangkelijk moet zijn, maar dit is wel heel erg. Je kan beter gelijk met 'new game plus' beginnen.

LimeLou schreef:

Einde vond ik juist weer te moralistsich. Veel te zoet. Ansich is de metafoor wel grappig naar de dingen die je in de huidige wereld ziet gebeuren waar je je ogen voor sluit .

Al snap ik niet wat Chopin in de game doet. Al zou het misschien te maken kunnen hebben met de eindconclusie (moraal) van game. Verder heb ik de info van chopin maar wel steeds overgeslagen, vidn het nogal rauw op je dak komen dit soort informatie tijdens het gamen.

avatar van thoyouknow1980
Nagenoeg perfecte RPG
Wat een genot om deze game te spelen een aantal sterke punten zijn oa:
- De prachtige muziek.
- Boeiend en ontroerend verhaal
- Fijn vecht systeem.
- Perfecte moeilijkheidsgraad.
- betoverend mooie en sfeervolle wereld.
Verder vind ik de lengte van het spel ook perfect.
Kortom heerlijk speelbaar en episch avontuur dat ik nooit zal vergeten