Paper Dolls (2018)

Alternatieve titel: Paper Dolls VR

PlayStation VR / PC VR

Ontwikkeld door Beijing Litchi
Uitgegeven door Beijing Litchi

Paper Dolls is een VR first-person horrorgame. Het verhaal gaat over een vader die op zoek is naar zijn vermiste dochter in een oude Chinese woning. Door monsters te ontwijken en puzzels op te lossen zoek jij een manier de dochter terug te vinden.

1,0
Ik weet niet hoe het is om met Move controllers te spelen of hoe de PC versie is, maar met een gewone controller op de PS4 is dit een onspeelbaar zooitje. De trailer zag eruit alsof je een sfeervolle, korte horror ervaring ging doen voor op de late avond. Voordat de patch uitkwam deed ik er echter 20 minuten over om naar een tafel te lopen, een zaklamp op te pakken en van de tafel vandaan lopen. Dat deze simpele handelingen, die je binnen hooguit 30 seconden hoort te doen, zoveel moeite kosten is een heel slecht teken. Dit komt voornamelijk door de waardeloze manier hoe je voortbeweegt: ipv de analog stick moest je vooruit lopen door herhaaldelijk R2 en L2 te tappen.. maar als je naar link of rechts wilt bewegen moet je vlug 2x R2 of L2 tappen. In andere woorden: iets simpels als vooruit lopen ging op een moeizaam tempo, werkte belastend op de vingers en het personage maakte constant per ongeluk een draai naar rechts of links ivm per ongeluk 2x tappen. Ik heb nog nooit zulke onpraktische controls in een Playstation game gezien.
Maar het oppakken van objecten is ook heel onpraktisch gedaan. Je moet met je controller in het object zitten mocht je het willen oppakken, maar je mag niet met je gezicht tegen een tafel, muur of kast aanstoten. Als je met gezicht ergens tegenaan stoot duwt de game je een stukje naar achteren. Dit betekende dat iets simpels als het pakken van een zaklamp van een tafel, of een sleutel uit een kast, een worsteling werd van ik, die probeerde mijn hoofd naar achter te doen terwijl ik ongemakkelijk met gestrekte armen de controller nog in de juiste positie probeerde te plaatsen. Er is echter een lelijke glitch die dit NOG frustrerender maakt dan het is want als je de recalibrate-knop inklikt naast een tafel, om een gunstigere hoogte te krijgen voor de VR, dan blijft het personage vastzitten in de tafel waar je naast staat en het lukte me soms niet om eruit te komen. Ik moest de game 3x opnieuw beginnen tegen de tijd dat ik de zaklamp vast had en van de eerste tafel vandaan kon lopen. Dit is bij verre verte het slordigste introductie die ik in tijden bij een game heb gehad.

Wegens de grote hoeveelheid kritiek die ze kregen hebben ze een patch gemaakt waarin de besturing is verbeterd. Nu kun je gewoon met de analog stick voortbewegen wat een grote opluchting is, maar daarna beginnen de andere problemen van Paper Dolls duidelijk te worden. Iets simpels als de game saven is onnodig moeilijk gemaakt: je moet een wierook stok in een vaasje doen en vervolgens aansteken met een kaars. Ik had echter rond dat punt geen lucifers meer om de stok aan te steken waardoor ik niet kon saven. Geziene ik nu wist wat te doen had ik vlug de game weer opnieuw gestart, alle juiste stappen genomen om vervolgens wel te kunnen saven. Ik bleef echter een tijd worstelen met de stok omdat het niet de vaas wou gaan, vervolgens liet ik de stok vallen en het respawde niet, waardoor ik weer niet kon saven. Nog een keer de game opnieuw opstarten. Nu heb ik eindelijk de stok in het vaasje en kan het aansteken met een lucifer. Wat blijkt? De sleutel die ik gebruikte om de deur naar het save point te bereiken had ik eigenlijk op een andere deur moeten gebruiken, en ik kan de sleutel geen 2e keer gebruiken, waardoor ik weer vastliep en opnieuw zou moeten beginnen. Dit is het punt waar al mijn geduld op was en de game een dikke middelvinger kreeg voor z’n speler-onvriendelijke design.

Het enige pluspunt wat ik zou kunnen bedenken is dat de vormgeving aardig sfeervol in elkaar zat. Het huis is een grimmig gebied waarin je het idee hebt dat er iets erg om de hoek staat. Wanneer je een dreiging ziet zorgt het VR aspect ervoor dat het daadwerkelijk lijkt alsof er iets voor je staat, wat het ‘enger’ maakt dan de gemiddelde horrorgame. Dit maakt alle waardeloze keuzes om de ervaring heen, en de glitches + bugs, echter niet goed.

Afrader, zelfs als je een liefhebber bent van horror of als je slechte games grappig vind. Er zijn andere VR horrorgames die veel hoger scoren zoals Resident Evil VII of The Persistence. Dan zou ik die eerder aanraden.