Atomic Heart (2023)

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door Mundfish
Uitgegeven door Mundfish en Focus

Als speciaal agent in een alternatieve Sovjet-Unie word je door de regering naar een geheim gevonden voorwerp gestuurd, nadat het op diens locatie radiostil is geworden. Je taak is het voorwerp terug te halen, maar bij aankomst blijkt enkel overleven, in deze mechanische hel in het hart van Rusland, al lastig genoeg.

Atomic Heart - Official Release Window Trailer
Komt ergens na de zomer dus. Hou de game al een tijdje met een schuin oog in de gaten vanwege de Bioshock vibe die ik er van krijg. En al helemaal toen bleek dat Mick Gordon de soundtrack verzorgt. Het enige wat me nu wat stoort is de voice acting die nogal levenloos overkomt.

Deze heb ik ook al een hele tijd in het vizier. De eerste trailer destijds gaven me een erg aardige Fallout / Stalker / Metro vibe. Toen werd het plots windstil. Dus ben best wel blij dat de game alsnog eraan komt. En nog veel blijer dat hij speelbaar is op de Xboxone. Scheelt weer.

Dit ziet er uit als een te gekke game. Soort van combinatie tussen Half-Life, Bioshock en Dishonored als ik het zo zie. Dit is misschien eindelijk weer eens een fps die de moeite waard gaat zijn. Ik ga in ieder geval de gok wagen dinsdag.

Reviews vliegen alle kanten op, iemand al gespeeld? Wel benieuwd wat dit nu eigenlijk is.

Qua achievements/trophies schijnt het trouwens wel een zooitje te zijn:
"A miserable experience": PowerPyx says it won't create a guide to get trophies in Russian game Atomic Heart | gagadget.com

Hmm dan moet de game wel echt de moeite waard zijn wil ik het spelen.

mrdig schreef:

Qua achievements/trophies schijnt het trouwens wel een zooitje te zijn:

Hmm dan moet de game wel echt de moeite waard zijn wil ik het spelen.
Nog niet gespeeld, ik ga straks richting Das Mediamarkt om deze in huis te halen.

Cool, benieuwd wat je er van vindt.

avatar van legian
Reviews zijn inderdaad erg wisselend, verwacht zelf ergens een 7/10 hiervan. Maar wat ik begrijp zitten er ook nog wel wat bugs in dus ik wacht nog even. Sowieso nog wel aangezien ik een groeiende Gamepass backlog heb op het moment. Maar ben hier wel benieuwd naar.

In geen enkele mediamarkt hier in de omgeving de game fysiek te pakken weten te krijgen, zie ik de laatste tijd steeds vaker bij die lui, games die op releasedag gewoon niet in de mediamarkt liggen waardoor ik uiteindelijk toch nog maar besloot om psn store kaarten te kopen met mijn mediamarkt cadeaukaart. Zucht...

avatar van legian
jellecomicgek72 ach ook op schijf moet je toch gaan downloaden .

Schijnbaar kunnen games tegenwoordig trouwens niet meer zonder politiek gehannes verschijnen. Na Hogwarts Legacy heeft deze ook alweer een rel te pakken. Nou is Twitter als bron natuurlijk ook niet goed, maar ik had gehoopt dat er nu niet een legio aan moraalridders zouden opstaan met het huidige anti Rusland sentiment...

Any way, ik lees best wel wat goede reacties van mensen die begonnen zijn. Ben benieuwd naar je ervaring jellecomicgek72

De ACG review (die ik zelf altijd vrij hoog in het vaandel heb) is in ieder geval positief genoeg om ook mijn interesse vast te houden.

Ware het niet voor het feit dat we momenteel even worden doodgegooid met uitstekende titels (en weer eens sales) dan was dit een dag 1 voor mij. Nu moet het helaas even wachten tot later in het jaar.

(Ik zag namelijk ook Weird West langskomen, zit langzaam op het einde van Fire Emblem, Theathrythm en Remnant lagen in de bus en ook oa The Ascent staan nog in de rij....)

Ik heb inmiddels een aantal uren in deze game gestoken. Om te beginnen vind ik de protagonist in deze game erg goed, de humor van hem in combinatie met de absurde situaties waarin je terechtkomt, want absurd is het zeker, sterker nog; dit is een van de meest bizzare games die ik heb gespeeld. En dan zegt wel wat als een game je na meer dan 20 jaar gamen in dat opzicht weet te verassen. De game begint rustig. In een alternatieve realiteit moet je voor de regering een geheim voorwerp terughalen, klinkt simpel, niet wetende dat op de locatie waarna je word gestuurd er allerlei absurde experimenten worden uitgevoerd op robots, dit gaat uiteraard helemaal verkeerd en al snel breekt de hel los en kom je in terecht in een vrij pittige shooter met de nodige rpg elementen en breinkrakende puzzels waar je je een weg probeert door te banen. Ik ben nog niet zo ver in de game, aantal uur onderweg en wat ik vooral goed vind aan de game is de stijl, het heeft echt een eigen smoel en ondanks dat je het zou kunnen zien als een combinatie van Bioshock, Dishonered en Half Life heeft deze game wel een heel eigen sfeertje dat ik nog niet in een andere shooter heb gezien, of althans, ik kan het me niet heugen. Het doet me ook vaak denken qua sfeer aan de film War of the Worlds en I Robot wat betreft de robots die je tegenkomt. In de open gebieden, overal kan het gevaar op de loer liggen en door het vrij grote diversiteit aan enemies in de game is het elke keer weer een verassing waar je nou weer tegenaan loopt. Wel even een waarschuwing voor als je niet van moeilijke shooters houd.. deze game is heel erg pittig, hier ga je echt niet zomaar doorheen, ik was bijvoorbeeld 3 uur bezig om erachter te komen hoe ik uit een treinopslag kon geraken, mede ook door de vrij absurde en onnodig ingewikkelde puzzel die eraan vastzat. En tuurlijk op het eind toen ik 'm had opgelost dacht ik van; he, ja goh, maar natuurlijk hèhè... maarja toen was ik alweer 3 uur verder. Echt serieus, als je een nieuwe game uit 2023 wilt spelen die erg uitdagend is... ga dan deze checken.

De game is verschrikkelijk vet na een overdonderende opening eventjes de vraag of ze dit gingen vasthouden dat lijkt het geval het koekblikken tjappen voelt goed en bevredigend schrijfwerk en vormgeving richting tikkeltje legendary je kan een vergelijking met BioShock maken maar geen daarvan die ik heb gespeeld komt hier bij in de buurt zou het eerder als een nazaat van Half-Life omschrijven waar je nietsvermoedend alledaags aan je dag begint tot shit even later ineens de ventilator begint te raken met een zieke journey tot gevolg vervolgens.